تاکنون هیچ انحرافی در صنعت هسته ای ایران رخ نداده است/ موضوع  هسته ای، حقوق بشر، زن، حجاب، بهانه است

 به گزارش رکنا به نقل از ریاست جمهوری ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه( 27 شهریور )  در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی و در پاسخ به سوال مدیر شبکه ان بی سی نیوز در نیویورک درخصوص نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده افزود: مبالغی که تاکنون ظالمانه مسدود شده بود و اکنون در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته، متعلق  به مردم است و ما در جهت رفع نیاز مردم استفاده خواهیم کرد.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوال مدیر شبکه رویترز درخصوص توافقنامه ۲۰۱۵ هسته‌ای و گفت وگوی تهران و واشنگتن تصریح کرد: در موضوع هسته ای آمریکا، اروپا و جمهوری اسلامی ایران تعهداتی را برعهده داشتند که براساس گزارش آژانس ایران به تعهدات خود پایبند بوده و در مقابل آمریکا نقض پیمان و میثاق شکنی کرده است و اروپا نیز به تعهدات خود عمل نکرد.

آیت الله رئیسی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بیش از ۱۵ بار اعلام  کرده است که ایران در صنعت هسته ای خود هیچگونه انحرافی نداشته و صنعت هسته ای ایران صلح آمیز است.

رئیس جمهور ادامه داد: دوربین های آژانس نظارت الکترونیکی خود را دارند و بازرسان آژانس در  نظارت های خود تایید کرده اند که تاکنون هیچ انحرافی در صنعت هسته ای ایران رخ نداده است.

آیت الله رئیسی گفت: با این تفاسیر آمریکا باید پاسخ بدهد که چرا تحریم ها و فشار ها را بر ایران اعمال می کند.

رئیس جمهور با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران بنا به اذعان مقامات آمریکایی تصریح کرد: پیشنهاد من به مدیران رسانه‌های آمریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدید نظر کنند، چرا که ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فایق آید و تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد.

آیت الله رئیسی همچنین در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی ضمن انتقاد از عدم موضع گیری رسانه های آمریکایی درمورد قتل مردم توسط پلیس آمریکا گفت: طبق آمار و گزارشات رسمی در سال گذشته میلادی بیش از هزار نفر از مردم توسط پلیس آمریکا به قتل رسیدند، چرا رسانه های غربی این‌موضوع را پیگیری نکردند؟

موضوع  هسته ای، حقوق بشر، زن، حجاب، بهانه است

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: خانمی که چند روز پیش در یک فروشگاه در ایالت متحده مشکوک به سرقت بود توسط سه پلیس به قتل رسید ، چرا رسانه های غربی موضوع اتهام این فرد را پیگیری نکردند؟ چرا تعرض به رنگین پوست ها دغدغه رسانه های غربی نیست؟ دختران‌محجبه در فرانسه به علت داشتن حجاب از تحصیل باز مانده اند چرا به این موضوع پرداخته نمی شود؟ چرا از کشور هایی که صاحب قدرت هسته ای هستند سوالی نمی شود که به چه علت قدرت هسته ای دارید؟

آیت الله رئیسی افزود: در بیست سال حضور آمریکا در افغانستان بیش از ۱۸۰ هزار نفر کشته شدند و بیش از ۳۵ هزار کودک معلول شدند، چرا حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان دغدغه رسانه های غربی نیست. میلیارد ها دلار از پول مردم آمریکا در این زمینه هزینه شد.

رئیس جمهور ادامه داد: موضوع  هسته ای، حقوق بشر، زن، حجاب، بهانه است.

معاندین در ۲۵ شهریور در سراسر کشور شکست خوردند

وی در ادامه این نشست و در پاسخ به مدیر شبکه ABC درخصوص اعتراضات سال گذشته و اجرای قوانین‌حجاب در ایران گفت: در اعتراضات سال گذشته در ایران، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی دچار یک محاسبه غلط شدند و تصور کردند که اگر برخی از اغتشاشات را مدیریت و پشتیبانی کنند می‌توانند به اهداف خود دست یابند غافل از آنکه مردم ایران اغتشاش‌گران را ناکام گذاشتند.

رئیس جمهور افزود: تحریم‌هایی که چند دهه نسبت به مردم ایران صورت گرفته با مقاومت و ایستادگی مردم با شکست مواجه شد و حتی مسئولین کاخ سفید به این شکست اذعان داشته‌اند که تحریم و فشار حداکثری به جمهوری اسلامی شکست خورده است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: شما اصحاب رسانه به آمریکایی‌ها توصیه کنید که در موضع خصمانه خود نسبت به جمهوری اسلامی تجدید نظر کند و دست از تحریم‌ها بردارد.

رئیس جمهور ادامه داد: فشارها بر اراده مردم ایران جواب نمی‌دهد و باید رأی و نگاه مردم به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: شکست معاندین را در ۲۵ شهریور در سراسر کشور شاهد بودید که از فراخوان‌های متعدد هیچگونه استقبالی نشد و این دیگری شکستی بود که نصیب معاندین شد.

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امنیت ساز نخواهد بود

رئیس جمهور در ادامه نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی در پاسخ به مدیر خبرگزاری پولیتیکو درباره واکنش ایران به عادی سازی روابط کشور های عربی با اسرائیل گفت: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امنیت ساز نخواهد بود.

آیت الله رئیسی افزود: کشتار و ویران کردن خانه ها و ظلم ۷۰ ساله به مردم  فلسطین با یک حرکت دموکراتیک که پیشنهاد رهبرفرزانه انقلاب هم بوده می تواند خاتمه یابد. باید با ارائ مردم فلسطین حکومت مورد نظر مردم شکل گیرد.

ایران با جنگ در‌اوکراین مخالف است

رئیس جمهور در پاسخ به مدیران رسانه های MBC نیوز و واشنگتن‌پست در خصوص موضع ایران در جنگ روسیه و اوکراین تصریح کرد: با جنگ‌اوکراین مخالفیم، ارتباط ایران و روسیه در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و تجاری و دفاعی قبل از جنگ‌اوکراین، برقرار بوده است.

آیت الله رئیسی افزود: درخصوص ادعای ارسال پهپاد به روسیه بارها اعلام کردیم اگر سندی دارید، ارائه دهید

وی ادامه داد: در همین راستا در کشور عمان جلسه ای برگزار شد و قرار شد اوکراین اسناد خود را ارائه دهد ولی نتوانستند برای ادعای خود مبنی بر تحویل پهپاد به روسیه در زمان جنگ اسنادی ارائه دهند. بازهم اعلام می‌کنم اگر سندی دارید ارائه دهید تا بررسی شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه ارتباط و همکاری ایران و روسیه مربوط به قبل از این جنگ است، افزود:‌ آمادگی وساطت بین روسیه و اوکراین را برای خاتمه دادن جنگ داریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکا در عوض ارسال سلاح های متعدد در موضع پایان جنگ قرار بگیرد. چرا سود خود را در ادامه جنگ و فروش سلاح به اوکراین می بینند؟ تمام کسانی که از جنگ‌اوکراین ناراحتند می توانند تلاش جمعی خود را برای پایان جنگ بکار گیرند.

تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا یک اقدام بشر دوستانه است

رئیس جمهور در پاسخ به مدیر رسانه‌ای NBC درباره توافق اخیر تهران واشنگتن در زمینه تبادل زندانیان و گام های احتمالی برای همکاری بیشتر میان ایران و آمریکا، گفت: تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا یک اقدام بشر دوستانه است.

آیت الله رئیسی افزود: معتقدیم ایرانیانی در آمریکا بازداشت شده‌اند که حقی از آنها تضییع شده و افرادی که در ایران پرونده اتهامی داشتند مراحل مختلف دادرسی نسبت به آنها طی شده است و برخی از آنها محکومیت‌های مختلفی در دادگاه های ایران دریافت کردند ولی تبادل زندانیان در جهت  یک اقدام بشر دوستانه انجام گرفت که می‌تواند گامی بین ایران و آمریکا باشد.

رئیس جمهور گفت: در زمینه تبادل زندانیان از کشورهای عمان و قطر تقدیر می‌کنم زیرا کار انسانی است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: معتقدم اگر آمریکا و برخی کشورهای غربی دچار اشتباه محاسباتی نمی‌شدند این اتفاق می‌توانست زودتر از این صورت بگیرد.

رئیس جمهور افزود: آمریکا در یک اشتباه محاسباتی بجای آنکه میز مذاکره را دنبال کند دلبستگی به اغتشاشات را موضوع کار خود قرار  داد که این یک خطای محاسباتی بود که مرتکب شدند.

گفتنی است ، احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در فضای مجازی درباره جزئیات دیدار رییس جمهور با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی نوشت: رئیس‌جمهور در نشست با مدیران رسانه‌های آمریکایی، با قدردانی از عمان و قطر برای همکاری در انجام تبادل زندانیان گفت که اگر آمریکا با اشتباه محاسبه و دل بستن به اغتشاشات، میز مذاکره را ترک نمی‌کرد، این اقدام بشردوستانه می‌توانست خیلی زودتر انجام شود و به آمریکا به علت نقض پیمان‌ها بی‌اعتمادیم هر گامی در جهت عمل به تعهدات می‌تواند به اعتمادسازی کمک کند.

فرآیند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم، ۱۹ مردادماه (۱۰ آگوست) نهایی و اجرایی شد.

آیت الله رئیسی در دیدار جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا:

آمریکایی‌ها در قضیه اغتشاشات مرتکب اشتباه محاسباتی شدند/ ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده است

سید ابراهیم رئیسی عصر روز دوشنبه به وقت محلی با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا دیدار و گفتگو کرد

به گزارش رکنا : سید ابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، همچنین عصر روز دوشنبه به وقت محلی با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله رئیسی در این دیدار در پاسخ به سؤالی درباره توافق هسته‌ای و چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا با برشمردن سابقه نقض پیمان دولت آمریکا در قضیه برجام با وجود اجرای کامل تعهدات از طرف جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: با تغییر دولت در آمریکا و اعلام آمادگی دولت جدید برای بازگشت به تعهدات خود، جمهوری اسلامی ایران نیز برای توافق خوب اعلام آمادگی و مذاکرات را به صورت جدی دنبال کرد، اما پس از مدتی مشخص شد طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند نیستند.

اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها در قضیه اغتشاشات

رئیس جمهور با اشاره به اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها در قضیه اغتشاشات گفت: دولت آمریکا بر اثر مشورت‌های غلط برخی عناصر مزدور به ظاهر ایرانی و همچنین برآوردهای غلط سرویس‌های جاسوسی، با ترک مذاکرات، دل به نتیجه‌بخشی اغتشاشات بست در حالی که جمهوری اسلامی ایران امروز درخت تناوری است که این تکانه‌ها اثری بر پایداری آن ندارد.آنها در قضیه اغتشاشات مرتکب اشتباه محاسباتی شدند.

رئیسی پیروزی ملت ایران در مقابل جنگ ترکیبی را ادامه پیروزی‌های ملی در مقابل انواع دشمنی‌های گذشته مانند پیروزی در دفاع مقدس و همچنین غلبه بر تحریم‌های ظالمانه دانست و افزود: بدخواهان ملت ایران به دنبال تکرار مدل سوریه در ایران بودند، اما اشتباه کردند چون هنوز ملت ایران و انقلاب اسلامی را نشناخته‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به ابراز تمایل مجدد آمریکا برای از سرگیری مذاکرات پس از شکست پروژه اغتشاشات، خاطرنشان کرد: مذاکراتی به‌واسطه برخی کشورها انجام شد که تبادل اخیر زندانیان نیز یکی از آثار آن بود.

در آمریکا به صراحت گفته شد که داعش دست‌ساز آمریکا است

رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره جنایت ترامپ در ترور شهید سلیمانی، آن سردار شجاع را فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه و ترور او را ترور مبارزه با تروریسم خواند و افزود: شهید سلیمانی فرمانده مبارزه با تروریسم و داعش بود و اگر او جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم سراسر اروپا را فرامی‌گرفت؛ داعشی که البته در آمریکا به صراحت گفته شد که دست‌ساز آمریکا است.

رئیس جمهور ترور شهید سلیمانی را مصداق تروریسم دولتی دانست و بر محاکمه عاملان این جنایت هولناک تأکید کرد.

رئیسی در بخش دیگری از این نشست، امنیت آبراه‌های بین‌المللی را مورد تأکید قرار داد و گفت: حضور آمریکایی‌ها در خلیج فارس و دست‌اندازی به کشتی‌ها و توقیف آنها موجب ناامنی منطقه است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره آثار پیوستن ایران به بریکس، با برشمردن نقش برجسته کشورهای عضو در اقتصاد و تولید ناخالص در جهان، گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و موقعیت برجسته ایران در منطقه، پیوستن ایران به این گروه باعث قدرتمندتر شدن آن می‌شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در خصوص تحریم‌ها، بایدن در ابتدای کار خود گفت که روش ترامپ در خارج شدن از برجام را قبول ندارد که با این سخن توقع می‌رفت آمریکا به تعهدات خود پایبندی نشان دهد، ولی با گذشت زمان، تاکنون در عمل اقدام متفاوتی مشاهده نکرده‌ایم. انتظار این است که اگر دولت آمریکا در حرف می‌گوید به تعهدات پایبند است، در عمل هم پایبندی خود را نشان دهد.

رئیسی، تصریح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دلیل روشنی بر ظالمانه بودن تحریم‌ها علیه ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران قبل از هر قانون و مقررات و نظارتی، به حکم فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هرگونه تولید و کاربرد سلاح هسته‌ای را ممنوع می‌داند.

موفقیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف علمی و نقش‌آفرین آنان در بخش‌های سیاسی، مدیریتی

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت زنان در ایران، با برشمردن موفقیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف علمی و ورزشی و همچنین حضور مؤثر و نقش‌آفرین آنان در بخش‌های سیاسی، مدیریتی و اجتماعی، سوءاستفاده غرب از حوادث سال گذشته را پوششی فریبکارانه برای دفاع از زن خواند و گفت: در حادثه سال قبل که دختر خانمی دچار حادثه شد، همه تحقیقات قطعی پزشکی نشان داد که هیچ گونه ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده، اما آیا رسانه‌های غربی و آمریکایی حاضر شدند این واقعیت را بازتاب دهند؟

رئیسی با بیان اینکه بیشترین میزان زندانی زن در دنیا متعلق به آمریکا است، افزود: اخیراً در آمریکا یک خانم جوان و باردار به ظنّ سرقت از یک فروشگاه به دست پلیس آمریکا کشته شد که این یکی از 1200 نمونه‌ای است که در سال میلادی گذشته به دست پلیس آمریکا به قتل رسیده، اما چرا رسانه‌های آمریکایی به دنبال ریشه‌یابی و روشنگری درباره جزئیات اینگونه قتل‌ها نمی‌روند؟

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره جنگ اوکراین تصریح کرد: ما با جنگ مخالفیم و برای میانجی‌گری به منظور پایان دادن به آن نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما مالیات مردم آمریکا خرج جنگ‌افروزی و پر کردن جیب کارخانجات اسلحه‌سازی از محل فروش اسلحه در این زمینه می‌شود.

رئیسی ادعای در اختیار قرار دادن سلاح از طرف ایران به روسیه را عاری از حقیقت دانست و افزود: توصیه ما به دولت آمریکا دست برداشتن از جنگ و تحریم ملت‌ها است؛ یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد آمریکا در 250 سال اخیر، فقط 20 سال را در جنگ نبوده است.

ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده است

رئیس جمهور در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی هرگز میز مذاکره را ترک نکرده است چرا که از منطق روشن و استواری برای رویکردها و اقدامات خود برخوردار است، گفت: منابع آزاد شده ایران در کره جنوبی، حق ایران بود و آمریکا باید جواب دهد که چرا به صورت ظالمانه جلوی احقاق حق ملت ما را گرفته بود.

رئیسی تصریح کرد: آمریکا باید تاکنون فهمیده باشد که استفاده از زبان زور چه در قالب تحریم چه به صورت تهدید علیه ملت ایران، ابزاری کارآمد نیست، البته قضاوت ما بر اساس اقدامات خواهد بود و آنچه می‌تواند موجب جلب اعتماد ما شود، تغییر این رفتار زورگویانه و عمل بر اساس تعهدات خواهد بود که آمریکا تاکنون در این زمینه موفق نبوده است.

کدخبر: 929862 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟