باز نگه داشتن مجاری دیپلماتیک با ایران ضروری است

به گزارش تارنمای خبری سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا، جوزپ بورل فونتِلس در سخنرانی خود در جلسه عمومی پارلمان اروپا درباره روابط این اتحادیه با جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: رابطه ما با ایران در سطح پایینی قرار دارد اما برای حفاظت از منافع‌مان، باز نگه داشتن مجاری دیپلماتیک با ایران ضروری است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا طی ۱۲ ماه گذشته در خصوص ایران متحد بوده است، افزود: ما مواضع بسیار روشنی در مجامع بین‌المللی در رابطه با ایران اتخاذ و ۹ دور متعدد تحریم علیه تهران وضع کرده‌ایم.

بورل گفت: اتحادیه اروپا و من به صورت شخصی در تمام جلسات وضعیت مربوط به شهروندانمان را مطرح کرده‌ایم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در جلسه پارلمان اروپا مدعی شدکه وی از هر فرصت و هر تعامل ممکن برای ترغیب جمهوری اسلامی ایران به تغییر رفتار خود استفاده خواهد کرد.

گفتنی است ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر نیز در تداوم دخالت‌های غرب در امور داخلی ایران با تکرار ادعاهای واهی خود گفت که هر بار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت وگو می‌کنم، محکومیت شدید خود را در خصوص سرکوب معترضان مسالمت آمیز، اعدام معترضان، ارائه پهپاد به روسیه و عدم همکاری با آژانس اتمی اعلام می‌کنم.

جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده است که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

همچنین ادعاهای بورل در حالی است که مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

منبع: ایرنا

کدخبر: 928349 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟