نقشه اسرائیل به دنبال کشاندن ایران به جنگ قفقاز است/ سیاست ایران مانع از ایجاد جنگ است

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل اوراسیا در ادامه اظهار کرد: تنش‌ها در قفقاز به بالاترین میزان خود در سه سال گذشته رسیده است. جمهوری آذربایجان عزم خود را برای اشغال استان سیونیک جزم کرده و در این مسیر حمایت روسیه و ترکیه را دارد.

وی افزود: ارمنستان اما با راه‌انداختن مانوری با حضور امریکا سعی دارد تا جلوی وقوع اتفاق را بگیرد. در این میان تهران تاکید کرده که هیچ‌گونه تغییر مرزی را در همسایگی خود نمی‌پذیرد و بر روی راهکارهای دیپلماتیک اصرار دارد. ایران رژیم صهیونیستی را متهم ردیف اول این ماجرا می‌داند. این رژیم که با باکو روابط اقتصادی و سیاسی گسترده‌ای دارد تلاش می‌کند تا ارامش را در قفقاز تحت تاثیر قرار داده و ایران را تحت فشار قرار دهد.

بهشتی پور گفت: امنیت قفقاز جنوبی بر شمال ایران تاثیر دارد و این امنیت متقابل است. بین امنیت و تهدید رابطه وجود دارد یعنی هر چقدر امنیت افزایش پیدا کند تهدید کاهش پیدا می کند. بنابراین ایران حق دارد که نسبت به ناامنی و بی‌ثباتی و احیانا بروز هرگونه جنگ در این منطقه قفقاز جنوبی نگران بااشد و باید از قبل تمهیدات لازم را برای مقابله با تاثیرات ناامنی در داخل کشور انجام دهد.

از نظر سیاست خارجی ایران می خواهد مانع از ایجاد جنگ شود و به ایجاد صلح و ثبات کمک کند. چون در سایه صلح و ثبات است که توسعه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی اتفاق می افتد. اگر ثبات نباشد کسی برای سرمایه گذاری در منطقه نمی آید. اگر سرمایه گذاری نباشد توسعه اتفاق نمی‌افتد و اینجا هم مرکزی برای انتقال انرژی است و جایی است که دسترسی ایران به اروپا اتفاق می‌افتد. بنابراین از هر جهت که ببینیم ایران حق دارد که نگران باشد و باید اقدامات دیپلماتیک هم انجام دهد تا ثبات و امنیت را در منطقه برپا کند.

نقشه اسرائیل به دنبال کشاندن ایران به جنگ قفقاز است

سیاست ایران این است که مانع از ایجاد جنگ و درگیری شود. اما اسراییلی ها دنبال این هستند که جنگ در بگیرد و بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند. نقشه آنها این است که ایران را درگیر جنگی ناخواسته در قفقاز کنند. آنها به همراه ترکیه تلاش دارند تا باکو را ترغیب کنند تا دست به عملیات نظامی برای اشغال سیونیک بزنند. ایران دست آنها را خوانده و سعی می کند با گفتگو و انجام رزمایش هایی نظامی و مانورهای نظامی پیغام خود را بدهد و نشان دهد که همه جوره پای این موضوع ایستاده و اگر صحبت از دیپلماسی میکند به این خاطر است که ۳۲ سال در این منطقه جنگ است و این کافی به نظر می رسد. این جنگ فقط به نفع کسانی است که می خواهند سلاح بیشتری بفروشند و سود خود را افزایش دهند. زمان برای رسیدن به ثبات و صلح واقعی فرا رسیده و ایران دارد طرف ها را قانع می‌کند که به جنگ پایان دهند. این جنگ موجب عقب افتادگی در کشورهای منطقه شده. کشورهای دیگر مثل ایران و ترکیه و روسیه در سایه ثبات بیشتر نفع خواهند برد و کمتر مرزهایشان تهدید می‌شود.

بی ثباتی وضعیت را برای حضور بیشتر امریکایی ها هم فراهم میکند. آنها با روسیه در قضیه اوکراین درگیر هستند و حضور آنها برای خود روس ها هم خوب نیست. به همین دلیل رسیدن به یک صلح واقعی برای همه طرف‌ها سودآور است.

منبع: خبر آنلاین

کدخبر: 928341 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟