روح الله زم چگونه به دام افتاد ؟ / روایتی جدید از نزدیکانش + فیلم

به گزارش رکنا ، 21 بهمن 1398 نخستین جلسه دادگاه روح‌الله زم ، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز و از عوامل اصلی ایجاد اغتشاشات دی‌ماه 1396 که خسارات جانی، مادی و معنوی پرشماری به نظام و جامعه وارد کرد، در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در آن جلسه نماینده دادستان عناوین کیفرخواست شامل 17 بند اتهامی روح‌الله زم را به این شرح قرائت کرد:

1- افساد فی‌الارض

2- تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور

3- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه

4- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه

5- همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران

6- اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور

7- مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده

8- عضویت و مدیریت پایگاه خبری معاند سحام‌نیوز با هدف برهم زدن امنیت کشور

9- مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور

10- مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده به قصد ارائه به دیگران با هدف برهم زدن امنیت کشور

11- مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده

12 - تحریک مؤثر نیروهای رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی

13- توهین به مقدسات اسلام

14- توهین به امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)

15- توهین به مقامات و مأمورین در حال انجام وظیفه یا به سبب آن

16- تحصیل مال از طریق نامشروع جمعاً به میزان 97 هزار و 550 یورو

17- شکایت برخی اشخاص حقوقی و حقیقی

این 17 بند در حقیقت معرفی‌نامه روح‌الله زم، یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های رسانه‌ای، امنیتی، دادگاهی کشورمان است که تأثیر بسیاری در وارد کردن آسیب؛ چه اجتماعی و چه روانی در برهه‌ای از تاریخ کشورمان دارد.

زم و وکلایش دفاعیات خود را اعلام کردند که در ابتدا برای دادگاه و بعد برای دیوان عالی کشور قابل استناد نبودند و در نهاینت منجر به صدور و تأیید حکم اعدام شد.

روح الله زم اعدام شد

بنابراین گزارش ، جلسات دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم طی ۶ جلسه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به صورت علنی با حضور مستشار، وکیل مدافع زم و نماینده دادستان در اجرای مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری برگزار شد. نخستین جلسه دادگاه وی ۲۱ بهمن ۹۸ و ششمین و آخرین جلسه آن در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۹ برگزار شد.

زم در جلسات دادگاه خود اقاریر و اعترافات قابل تاملی داشت؛ از جمله آنکه اعتراف کرد لیدر اغتشاشات دی ماه ۹۶ بوده که در نتیجه آن تعدادی از هم‌وطنانمان به واسطه اعمال تروریستی عناصر مزدور وابسته به بیگانه جان خود را از دست دادند. زم همچنین اقرار کرد که در شکل‌گیری شورای ۲۹ رسانه برانداز نقش داشته است.

زم همچنین در یکی از جلسات دادگاه خود در رابطه با ارتباطش با «مایک مرادی» مامور سرویس جاسوسی کشور بیگانه، به سوالات قاضی و نماینده دادستان پاسخ داد و مدعی شد این ارتباطاتش در کشوری که مقیم آن بوده، جرم تلقی نمی‌شد! که نماینده دادستان به او متذکر شد: قانون اجازه به کشور متبوع می‌دهد که اگر بزهکار تبعه کشور باشد در هر جای دنیا جرم کرده باشد او را به کشور بازگرداند و محاکمه کند، ارتباط با «افسر ان اس‌ای» و «مایک مرادی» مامور سرویس جاسوسی جرم است.

آموزش‌های ساخت سلاح و اقدامات خشن در کانال تحت هدایت زم

در جریان یکی از جلسات دادگاه، فیلم آموزش‌های ساخت سلاح و اقدامات خشن که در کانال آمدنیوز ارائه می‌شد به نمایش درآمد و زم در خصوص آموزش ساخت سلاح و ارتکاب اعمال مجرمانه در آمدنیوز اعلام کرد که «قطعاً اشتباهاتی شده و نمی‌خواهم بگویم که اشتباهاتی نشده است».

دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم، ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات نامبرده را توأم با هم، از مصادیق افساد فی الارض دانسته و بدین جهت برای مشارالیه حکم اعدام صادر کرده بود؛ همچنین دادگاه مزبور برای چند مورد دیگر از اتهامات منتسب به زم که در زمره مصادیق افساد فی الارض نبوده، مجازات حبس تعیین کرده بود.

روح الله زم اعدام شد

سرانجام سحرگاه روز 22 آذر  1399حکم اعدام «روح‌الله زم» مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز اجرا شد و وی به دار مجازات آویخته شد.

کدخبر: 925653 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟