اضافه شدن ایران به بریکس یک اعلام جنگ بزرگ به غرب نیز به حساب می آید

این شبکه آلمانی در گزارشی از ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی که هفته گذشته میزبان اجلاس سه روزه سران بریکس متشکل از چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی بود، اعلام رسمی پیوستن چند کشور مهم دنیا و بطور خاص ایران و عربستان سعودی به آن را، یک رویداد سیاسی و اقتصادی بسیار مهم علیه غرب خواند.

گزارشگر، گسترش بریکس از طریق الحاق کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اتیوپی، آرژانتین و مصر به آن را موجب افزایش نفوذ و تاثیر بین المللی این ائتلاف اقتصادی و سیاسی خواند و آن را یک چالش بزرگ برای غرب توصیف کرد.

"یان فقیچه" گزارشگر در توجیه ادعای خود بطور خاص به نام ایران اشاره کرد و گفت: "ایران از جمله ۲۳ کشور درخواست کننده عضویت در بریکس بود که سران این ائتلاف بعد از بررسی های فراوان تصمیم گرفتند با اهداف خاص ، ابتدا آن را به همراه عربستان سعودی به جمع خود اضافه کنند، چون این دو کشور دارای ویژگی هایی هستند که بر هر دو بعد سیاسی و اقتصادی بریکس خواهد افزود".

وی در این خصوص افزود: "اگرچه ایران همچون برخی از اعضای اصلی بریکس از جمله روسیه و چین تحت تحریم های سیاسی و اقتصادی غرب قرار دارد، اما سران بریکس ترجیح دادند از میان ۲۳ درخواست ملی برای پیوستن به بریکس، اولویت را بر ایران قرار دهند، چرا که این انتخاب بطور خاص قدرت سیاسی بریکس را در مذاکرات سیاسی آن در برابر غرب و بطور خاص آمریکا افزایش می دهد."

ایران با بریکس از نظر سیاسی یک اعلام جنگ بزرگ به غرب محسوب می شود

بریکس - ایران به عضویت گروه بریکس درآمد - پرچم کشورهای عضو بریکس

گزارشگر زد دی اف، الحاق ایران به بریکس را نشانه و نمادی بسیار قوی از موضع گیری سیاسی این ائتلاف علیه غرب خواند و گفت: به نظر می رسد دولت های چین و روسیه در نیل به اهداف سیاسی خود از گسترش این ائتلاف موفق شده اند، چرا که آنها می خواهند با بریکس در مقابل جهان غرب یک وزنه تعادل ایجاد کنند. بنابراین در اینجا اضافه شدن ایران به بریکس از نظر سیاسی یک اعلام جنگ بزرگ به غرب نیز به حساب می آید.

به گفته وی، بریکس علاوه بر اینکه درصدد گسترش نفوذ سیاسی است، بر افزایش توان اقتصادی خود نیز تاکید دارد، به همین دلیل عربستان سعودی نیز یک کشور بسیار ثروتمند است که می تواند نفوذ اقتصادی این ائتلاف را افزایش دهد، چون این کشور از این طریق، منابع مالی را به بریکس اضافه خواهد کرد.

در همین حال، سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرده بود که تصمیم بریکس برای تایید عضویت کشورهایی از جمله ایران در این گروه، مورد توجه این نهاد اروپایی قرار گرفته است.

همچنین در بیانیه پایانی نشست پانزدهم بریکس بر از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان تاکید شد، چرا که کاهش تنش و مدیریت اختلافات از طریق گفت وگو و دیپلماسی کلید همزیستی مسالمت آمیز در منطقه راهبردی خاورمیانه است.

مهم تر از همه اینکه این بیانیه بر اهمیت حفظ توافق هسته ای قدرت های هسته ای جهان با ایران ( برجام ) نیز تاکید کرده است. سران این گروه بر اهمیت حل مساله هسته‌ای ایران از طریق صلح آمیز و ابزارهای دیپلماتیک مطابق با قوانین بین‌المللی اشاره کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: "ما بر اهمیت حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همچنین صلح و ثبات گسترده‌تر تاکید می‌کنیم و امید داریم که به زودی طرفین مرتبط با برجام به اجرای موثر و کامل آن بازگردند."

 منبع : ایرنا

کدخبر: 923446 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟