همه تحرکات در آسمان و دریای خلیج فارس رصد می شود

به گزارش رکنا به نقل از ارتش،  امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد در نشست امروز( یکشنبه )  خود به مناسبت 10 شهریور سالگرد تشکیل پدافند هوایی ارتش ، اظهار کرد: زمانی جنگ به ما تحمیل شد که نظام جمهوری اسلامی تازه شکل گرفته بود. سامانه های پدافند هوایی در آن مقطع بسیار محدود و وابسته به کشورهای دیگر بود. مستشاران ارتش کشور را ترک کرد.

وی در ادامه افزود: ما اگر می خواستیم به همین تجهیزات وابسته باشیم هرگز در جنگ موفق نمی شدیم.  ما به نیروی انسانی مبتکر نیاز داشتیم. همین نیرو با روحیه جهادی و شهادت طلبی، جنگ را در بخش پدافند هوایی مدیریت کرد. در آغاز جنگ، ارتش صدام حدود 300 فروند جنگنده داشت اما در پایان جنگ صدام 900 فروند هواپیما داشت. این یعنی دشمن به او کمک کرد. تجربه دفاع مقدس به ما دیکته کرد که باید قوی بوده و روی پای خود بایستیم و ما این کار را شروع کردیم و امروز یک دگرگونی عجیب در پدافند هوایی کشور اتفاق افتاده است. تجهیزات پدافند هوایی برابری می کند با پیشرفته ترین سامانه های هوایی دنیا. دشمن می داند ما به چه درجه ای از بازدارندگی رسیده ایم. امروز بهترین و به روز ترین تجهیزات را داخل کشور با همکاری دانشگاه ها، وزارت علوم و نیروی پدافند هوایی می سازیم و هیچ وابستگی به هیچ کشوری نداریم.

فرمانده پدافند هوایی ارتش خاطرنشان کرد: ما در زمینه تجهیزات پدافندی واردات نداریم و حتی می توانیم برخی تجهیزات را صادر کنیم. ما قدرت کشف و شناسایی و مقابله با هواپیماهای نسل جدید که ادعای رادارگریزی دارند را داریم. ما اصلا ادعای رادارگریزی را قبول نداریم. سامانه ای داریم که برد درگیری آن 300 کیلومتر است. ما این سامانه را به دنیا نشان دادیم. در سامانه های جنگال پیشرفت های بسیار زیادی رسیده و حرف اول را می زنیم. بخشی از این دستاوردها رسانه ای و دشمن را شگفت زده کرده است.

امیر صباحی فرد با بیان اینکه پدافند هوایی 24 ساعته در سراسر کشور در حال مراقبت از آسمان کشور هستند، تاکید کرد: ملت بداند فرزندان شما در پدافند هوایی اجازه نداده و نخواهند داد خدشه ای به آسمان امن کشور وارد شود. روند پیشرفت پدافند هوایی متوقف نشده و برنامه ما این است که هر ساعت باید پیشرفت کرده و از تجهیزات به روز دنیا جلوتر باشیم.

وی در ادامه گفت: دستاوردهای جدید به پدافند هوایی ملحق می شود که مربوط به سامانه های جنگالی و پهپادی هستند که در لایه های پنهان استفاده می شود. پدافند هوایی بر مبنای تجهیزات به روز و استفاده از علوم جدید از جمله هوش مصنوعی در ساخت تجهیزات حرکت می کند. تکنولوژی به روز در سامانه های فرماندهی و کنترل استفاده می شود. در زمینه تکنولوژی عقب افتادگی نداریم.

امیر صباحی فرد خاطرنشان کرد: هیچ هواپیمای شخصی و مسافربری وارد فصای کشور نمی شوند مگر با شبکه یکپارچه پدافند هوایی هماهنگ باشند. ما حتی هزاران کیلومتر فراتر از مرزها را پوشش می دهیم. رصد خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان از وظایف لاینفک پدافند است و هر اتفاقی در آسمان این منطقه رخ دهد، زیر نگاه ما بوده و تحت کنترل و رصد است. سامانه های کشف و شناسایی ما همه تحرکات را در هوا و حتی در دریا رصد می کند.

کدخبر: 923330 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟