رشد ۶.۷ درصدی سرمایه‌گذاری در سال گذشته/افسار رشد بی‌سابقه نقدینگی‌ها کشیده شده

سید احسان خاندوزی سوم شهریور در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه اراک اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب از استان مرکزی به عنوان سرزمین رشد فرهنگی و فکری و سیاسی یاد کرده‌اند و این استان مهد مفاخر تاریخی کشور است.

وی افزود: امیدواریم با رمز همدلی بین مقامات استانی شاهد باشیم که مسیر توسعه و پیشرفت این استان پرشتاب و بهتر از گذشته و در راستای تحقق منویات ریاست جمهوری پیش رود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در دهه ۱۳۹۰ بسیاری فرصت‌ها از دست رفت و اقتصاد به نحوی در شرایط تعطیلی به سر می‌برد و به ویژه از سال ۹۷ به بعد افزایش رشد منفی اقتصاد و کم شدن درآمد و افزایش تورم و قیمت‌ها فشار سنگینی را بر سفره مردم وارد کرد و دولت سیزدهم در شرایطی شروع به کار کرد که کسری بودجه قابل توجهی وجود داشت و هر آنچه برای استفاده از منابع ارزی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرده بود در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ مصرف شد و از ابتدای حضور بنده در این وزارتخانه، بدهی خزانه کشور و استقراض دولت از بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد تومان بود.

خاندوزی بیان کرد: برخی افراد در دولت قبل تا چند هفته پیش از استقرار کابینه، می‌گفتند به زودی کشور وارد تورم‌های سه رقمی خواهد شد و به ریاست جمهوری می‌گفتند بعید است از پس این مشکلات برآیید؛ از طرفی شرایط خارجی تحریمی نیز ادامه داشت و تا امروز هم ادامه دارد، مسائل تحریمی و داخلی و ناآرامی‌های داخلی سال گذشته و جنگ ارزی نیز وجود داشت به نحوی که علیرغم تلاش‌های بانک مرکزی برای اینکه ارزهای کشور از کشورهای همسایه و طرف‌های تجاری برگردد، سنگ‌اندازی‌هایی صورت می‌گرفت و برای مثال به محض توافقات با مدیر یک بانک خارجی سنگ‌اندازی‌هایی می‌شد و مدیر بانک خارجی را بر آن می‌داشتند که مانع تحقق تعاملات شود.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم آمد که نشان دهد در کنار پیگیری دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها، اقتصاد را معطل خارج نگه نخواهد داشت و علیرغم همه فشارهای موجود، با همت و صبر مردم و تلاش مسئولان، دولت موفق شد در ماه‌های اخیر علیرغم مشکلات تورمی، در موضوعاتی از جمله مسکن و کالاهای خوراکی بر موانع غلبه کند.

خاندوزی افزود: در طول سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی افزایش قیمت خوراکی ها فراگیر شد اما موتور خاموش تولید و رشد اقتصادی کشور روشن شد و بعد از چندین سال، نرخ رشد اقتصادی صفر و منفی، این رقم در سال ۱۴۰۰ بیش از چهار درصد و سال ۱۴۰۱ بالغ بر چهار درصد رشد کرد و اشتغال بیشتری ایجاد و تولید بیشتری انجام شدو اکنون در چهار فصل پیاپی، نرخ بیکاری کشور به تدریج رو به کاهش و به ۸.۲ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: سال قبل نرخ سرمایه‌گذاری که صفر بود، به میزان ۶.۷ درصد رشد کرد و سرمایه‌گذاری خارجی نیز که مبتنی بر  سیاست دیپلماسی همسایگی است افزایش داشته و صادرات غیرنفتی کشور نیز رکورد زده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افسار رشد بی‌سابقه نقدینگی‌ها در کشور کشیده شده و نقدینگی بالای ۴۰ درصد به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته و امید است با تدوام این روند در ماه‌های آینده، فشاری که هنوز بر طبقه ضعیف هست کاهش یابد.

وی تاکید کرد: دولت درد طبقه متوسط را لمس می‌کند، همراه مردم و دولتِ مردم است و آمده که طبقه متوسط و مستضعف و حامیان اصلی تحول و پیشرفت انقلاب که این طبقه‌ها هستند سرشان را بالا بگیرند.

خاندوزی خاطرنشان کرد: باید تلاش شود که قدرت خرید خانوارها افزایش یابد و تداوم اتفاقات میمون داخلی و خارجی در ماه‌های آینده با کاهش تورم و رونق بالاتر رقم بخورد.

وی بیان کرد: امروز این ملت زمین‌گیر نیست و دست بر زانوی خود ایستاده و نرخ رشد اقتصادی خود را از منفی صفر به مثبت و بالاتر رسانده و این مهم را کشورهای مختلف تایید و پیام عضویت ایران در مهمترین مراجع بین‌المللی اعلام می‌شود. مجموع این تدابیر، چشم‌انداز روشنی برای آینده کشور است.

منبع: ایسنا

کدخبر: 922628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟