شایعه سازان افزایش قیمت بنزین هدف خود را اعلام کنند/ رشد ۶۰ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی

علی بهادری جهرمی در نشست خبری امروز( سه شنبه) با گرامیداشت ایام شهادت شهیدان رجایی و باهنر با اشاره به برخی از دستاوردهای دولت گفت: در حوزه اشتغال و رشد تولید متوسط رشد اقتصادی بیش از ۱۱ برابر رشد اقتصادب دهه گذشته بوده است.

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در آستانه دوسالگی، اظهار کرد: در حوزه رشد تولید و اشتغال بعد از ده سال رکود به رشد اقتصادی حدود ۴ درصد رسیدیم. نرخ بیکاری نیز کاهش ۲ درصدی طی ۲۴ ماه اخیر داشته است؛ اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

دبیر هیئت دولت یادآور شد: در زمینه سرمایه‌گذاری و تامین مالی تولید نیز متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری یا تشکیل سرمایه ثابت، طی دهه ۹۰ منفی ۵.۲ درصد بوده است. ولی تغییرات سرمایه‌گذاری در کشور از  سال ۱۴۰۰ مثبت بوده و رشدی ۴.۱ درصدی داشته است. رشد مثبت سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته و ۲.۱ درصد بوده است.

بهادری‌جهرمی تاکید کرد: در مورد تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی کشور به بخش‌های مختلف اقتصادی در سال ۱۴۰۱ نیز  افزایش ۳/۴۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم و پرداخت ۶/۸۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نیز حدود ۹۷ درصد از عنوان مجوزهای کسب و کار در بستر درگاه ملی صدور مجوزها صادر می‌شود. با حمایت از بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار و احیای ظرفیت‌های غیر فعال نیز شاهد فعالسازی حدود ۱۰۰۰ فقره از معادن و بازگشت به چرخه و بازفعالسازی ۱۷۵۷ واحد راکد در سال ۱۴۰۱ و تعداد  ۱۱۹۳ واحد در سال ۱۴۰۰ بوده‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به توسعه صادرات کشور، گفت: در این زمینه رکورد صادرات ۵۳ میلیارد دلاری در پایان سال ۱۴۰۱ را داشته‌ایم. همچنین ارزش صادرات کشور در سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی - بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار - داشته است. تجارت با کشورهای حوزه اتحادیه اوراسیا افزایش ۲۰ درصدی داشته است. افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی در طی این دو سال محقق شده است. 

وی اضافه کرد: نرخ بیکاری هم کاهش ۲درصدی را داشت.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در حوزه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مجوز بیش از ۹۷ درصد از عنوان کسب و کار در بستر درگاه ملی صدور مجوزها صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: با حمایت از بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار و احیای ظرفیت‌های غیر فعال نیز شاهد فعالسازی حدود ۱۰۰۰ فقره از معادن و بازگشت به چرخه و بازفعالسازی ۱۷۵۷ واحد راکد در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۱۱۹۳ واحد در سال ۱۴۰۰ بوده‌ایم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری و تامین مالی تولید نیز متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری یا تشکیل سرمایه ثابت، طی دهه ۹۰ منفی ۵.۲ درصد بوده است. ولی تغییرات سرمایه‌گذاری در کشور از سال ۱۴۰۰ مثبت بوده و رشدی ۴.۱ درصدی داشته است. رشد مثبت سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته و ۲.۱ درصد بوده است.

بهادری جهرمی درباره توسعه صادرات کشور، گفت: در این زمینه رکورد صادرات ۵۳ میلیارد دلاری در پایان سال ۱۴۰۱ را داشته‌ایم. همچنین ارزش صادرات کشور در سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی - بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار - داشته است.

وی اضافه کرد: تجارت با کشورهای حوزه اتحادیه اوراسیا افزایش ۲۰ درصدی داشته است. افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی در طی این دو سال محقق شده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۷ میلیون گردشگر خارجی در طول فعالیت دولت از کشور بازدید داشتند.

وی درباره سوال یکی از خبرنگاران درباره شایعات افزایش قیمت بنزین گفت: دولت بارها در این باره موضع خود را اعلام کرده و وقت آن رسیده کسانی که در طول دو سال فعالیت دولت شایعه سازی می کردند بیایند و شفاف بگویند چه هدفی داشته آمد.

وی در باره سوالی درباره تغییر معاون وزیر کشور تصریح کرد: موضع دولت این بوده که نگذارد مسایل فرعی جایگزین مسایل اصلی شود برای همین هم همه تلاش خود را در این باره می‌کند.

وی گفت: دیدار بین رییس‌جمهور کشورمان و سران عربستان در دستور کار است و معتقدیم حتما باید توسعه‌ روابط دو کشور تقویت شود و اتفاقات خوبی هم در این راستا رخ داده است و اراده دو کشور برای توسعه ارتباطات در همه حوزه‌ها جدی است.

وی ضمن تقدیر از وزیر خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان در مدت فعالیت اقدامات خوبی برای توسعه روابط با همسایگان داشته که نتایج مثبت این اقدامات مشخص خواهد شد.

افزایش ظرفیت سالن های نمایش در مناطق محروم

بهادری جهرمی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه فرهنگ گفت: در زیرساخت های فرهنگی و هویت ملی ظرفیت سالن های نمایش در مناطق محروم ۴۰ درصد افزایش یافته و سرانه صندلی سینما در کشور ۶درصد افزایش داشته است.بیش از ۵۸۰ فیلم در ۲۰۲ شهرستان در قالب سینما سیار در مناطق محروم اکران شد و بودجه فرهنگ به بیش از ۲.۹درصد افزایش یافت و ۱ درصد از بودجه دستگاه ها به فرهنگ و هنر تعلق گرفت و بسیاری از جشنواره ها که بیش از ده سال متوقف بودند مجدد فعال شدند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اعضای صندوق هنرمندان ۵۴ درصد افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: همچنین در این دولت تعدادخبرنگار تحت پوشش بیمه ۹۷ درصد افزایش یافته است.

رییس جدید مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری به زودی معرفی می شود

سخنگوی دولت درباره فعالیت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری توضیح داد: این مرکز همچنان فعال است و هنوز آقای خیاطیان تودیع نشده است.

بهادری جهرمی افزود: به زودی رییس این‌ مرکز معرفی خواهد شد و با دوره جدید مسئولیتی فعالیت ها مضاعف می شود.

سخنگوی دولت درباره شایعات بنزینی نیز گفت: موضع دولت درباره قیمت بنزین در دو سال گذشته بارها اعلام شده و هیچ موضع متفاوتی نبوده است؛ وقت آن است شایعه سازانی که مستمر در دل مردم دلهره ایجاد کرده‌اند، بگویند هدفشان از بیان این شایعه‌ها چیست.

برداشتن فاصله میان مسئولان و مردم هدف سفرهای استانی بوده و هم‌چنان دنبال خواهد شد

سخنگوی دولت درباره مهمترین اقدامات و برنامه‌های دولت در سال سوم فعالیت در حوزه برگزاری سفرهای استانی، اظهار کرد: هدف اصلی و تاکید اساسی دولت در زمینه برگزاری سفرهای استانی، برداشتن فاصله میان مسئولان و مردم و شناخت واقعی و ملموس از مشکلات مردم در میدان عمل و در بطن جامعه است که در این دو سال دنبال شده و در سال‌های آتی هم دنبال خواهد شد.

وی افزود: در دوره دوم سفرهای استانی هم مهمترین اقدامات دولت برای بخش‌های مختلف کشور تکمیل طرح‌ها و و پروژه‌های نیمه‌تمام است و در این زمینه دست همکاری به سوی همه نهادهای مردمی و خصوصی بلند می‌کند.

رشد ۶۰ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی

سخنگوی دولت اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: در دولت قبل کمتر از سه میلیون مودی مالیاتی شناسایی شده بود که این رقم در دولت سیزدهم به بیش از پنج میلیون نفر افزایش یافت.

وی افزود: با اینکه پایه مالیاتی تولیدکنندگان از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است، شاهد رشد ۶۰ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی هستیم.

بهادری جهرمی ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون‌پذیرنده بانکی را یکی از اقدامات موثر در افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی از ۴۳ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است، خاطر نشان کرد که هدف گذاری بانک مرکزی برای نرخ رشد نقدینگی عددی کمتر از این است.

دیدار سران ایران و عربستان در دستور کار است

سخنگوی دولت درباره نگاه دولت به روابط با عربستان و سفر اخیر وزیر خارجه و بازگشایی سفارت ایران در ریاض و دعوت طرف سعودی از رئیسی، گفت: دیدار در سطح سران بین دو کشور در پایتخت‌ها در دستورکار است و مقدمات آن فراهم می‌شود؛ باید هماهنگی‌های اولیه و اسناد همکاری تنظیم بشود. آقای رییس‌جمهور در مراسم تحلیف خود با صدای بلند اعلام کردند که دست دوستی به همه کشورها خصوصا همسایگان دراز می‌کنیم و اثر این پیام را می‌توانیم در این دو سال ارزیابی کنیم که چه همکاری با کشورهای منطقه و همسایه صورت گرفته است.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: باید روابط دو کشور احیا و بازسازی شود و تحولات مثبتی در دو سال گذشته رخ داده است؛ روابط دو کشور عادی‌سازی شده و سفارت‌خانه‌ها هم بازگشایی شد و توافق دو کشور برای همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری است. هم‌چنین مقدمات سفرهای عمره فراهم شده و پروازهای هوایی بین دو کشور مهیاست. اینها نشان می‌دهد اراده دو طرف جدی است تا همکاری مناسب داشته باشند و مذاکرات برای اسناد همکاری در دستورکار است. از عملکرد وزیر خارجه تشکر می‌کنم چون دیپلماسی فعال را به نمایش گذاشتند که آثار این اقدامات را تاکنون شاهدیم و بیش از پیش نمایان خواهد بود.

کدخبر: 921780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟