ترامپ: توافق تبادل زندانیان با ایران شرم‌ آور بود

به گزارش رکنا، روزنامه واشنگتن اگزمینر نوشت، دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا توافق اخیر تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن را که آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده درآمد نفتی ایران در کره جنوبی بخشی از آن بود، توافقی «شرم‌آور» تلقی کرد.

ترامپ با انتقاد از دولت جو بایدن، در پیامی ویدئویی گفت: « این تسلیم دیگری از سوی دولت بایدن و تحقیر شدید آمریکا در عرصه جهانی بود. اما بدتر از آن، این تصمیم واقعا مهلک خواهد بود.»

او با تکرار کردن ادعای حمایت از تروریسم علیه ایران گفت: «بایدن ۶ میلیارد دلار به کشور اصلی حامی تروریسم می‌دهد.»

روزنامه نیویورک تایمز پنج‌شنبه گذشته در گزارشی اعلام کرد که مطابق با توافق حاصل شده میان تهران و واشنگتن، پنج آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی برای مصارف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

سپس نمایندگی ایران در سازمان ملل در رابطه با این اخبار منتشر شده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج زندانی را آزاد و آن‌ها را عفو کنند. جابه جایی آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.

همچنین وزارت امورخارجه ایران در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که به‌طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بیانیه‌ای صادر و در آن تصریح کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است اما جاسوسان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.

ترامپ در ادامه اظهاراتش مدعی شد که ایران از مبلغی که طی این توافق از کره آزاد خواهد شد، برای «پیش‌برد برنامه تسلیحات اتمی استفاده خواهد کرد که اسراییل، آمریکا و تمام جهان را در معرض خطر بسیار بزرگی قرار می‌دهد.»

با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است، رییس‌جمهور پیشین آمریکا مدعی شد: «گفته می‌شود که آن‌ها تنها چند هفته با یک سلاح اتمی فاصله دارند، چیزی که هیچ گاه در دوران دولت ترامپ اتفاق نمی‌افتاد. پرداخت این مبالغ از سوی بایدن احتمال این که آمریکایی‌های بیشتری در آینده گروگان گرفته شوند را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.»

در ادامه، ترامپ گفت که در دوران ریاست جمهوری او، دولت آمریکا بدون «باج دادن» و «از طریق دیپلماسی و قدرت» بیش از ۵۰ «گروگان» آمریکایی را به خانه بازگردادند.

منبع: ایسنا

کدخبر: 920293 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟