حملات پهپادی متقابل؛ حمله بزرگ هوایی اوکراین به مواضع روسها در کریمه

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، شب گذشته شاهد حملات پهپاد ی متقابل میان روسیه و اوکراین بود. وزارت دفاع روسیه بامداد شنبه مدعی شد که حمله ۲۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را به اهدافی در شبه جزیره کریمه خنثی و پهپادهای مهاجم را سرنگون کرده است.

در بیانیه‌ای که از سوی این وزارتخانه منتشر شد، آمده است: « تلاش تروریستی رژیم کی‌یف با بیست پهپاد برای حمله به اهدافی در قلمرو شبه جزیره کریمه خنثی شد.»

بر اساس آنچه در این بیانیه ادعا شده «۱۴ فروند هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی توسط سامانه‌های پدافند هوایی و ۶ فروند دیگر توسط ابزارهای جنگ الکترونیک منهدم شده‌اند.»

وزارت دفاع روسیه بدون اشاره به اهداف مد نظر هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی در کریمه تاکید کرده است که این حمله تلفات جانی و خسارات مالی به جا نگذاشته است.

ارتش روسیه پیش‌تر روز جمعه نیز اعلام کرده بود که یک پهپاد اوکراینی را در غرب مسکو رهگیری و منهدم کرده است.

وزارت دفاع روسیه پس از این حمله با انتشار مطلبی در پیام‌رسان تلگرام ضمن متهم کردن «رژیم کی‌یف» اعلام کرده بود که پهپاد مهاجم اوکراینی با ابزارهای جنگ الکترونیک رهگیری و مهار شد و سپس در منطقه‌ای جنگلی در غرب مسکو سقوط کرد.

ارتش روسیه بدون اشاره به جزئیات بیشتر در خصوص هدف احتمالی این پهپاد، به طور کلی از یک تاسیسات واقع در اطراف مسکو به عنوان هدف احتمالی این حمله نام برد.

شهردار مسکو نیز پیش‌تر گفته بود که پهپاد مهاجم «بدون وارد کردن خسارت قابل توجه» در یک پارک جنگلی واقع در حاشیه رودخانه مسکوا که از پایتخت روسیه می گذرد، سقوط کرده است.

چند هواپیماهای بدون سرنشین اواخر ژوئیه و اوایل اوت بر فراز منطقه تجاری مسکو در غرب پایتخت روسیه، سرنگون شدند؛ سقوط این پهپاد‌ها آسیب‌های جزئی به نمای دو ساختمان بلند در این منطقه وارد کرد.

دو هواپیمای بدون سرنشین دیگر نیز ماه مه گذشته بر فراز کاخ ریاست جمهوری روسیه به پرواز درآمدند که توسط پدافند هوایی و ابزارهای جنگ الکترونیک این کشور سرنگون شدند.

برخی منابع و نهاد‌های امنیتی آمریکا در آن زمان مدعی شدند که این حمله از درون خاک روسیه و توسط شبکه‌ای از نیروهای تحت حمایت کی‌یف انجام شده است.

فرماندار منطقه «کالوگا» ی روسیه نیز اعلام کرد که سامانه های دفاع هوایی روسیه شب گذشته یک پهپاد اوکراینی را بر فراز منطقه «دجیرژینسکی» سرنگون کردند و در این حادثه کسی آسیب ندید.

فرماندار منطقه «بیلگورود» روسیه نیز اعلام کرد که دو پهپاد اوکراینی در این منطقه سرنگون شدند و به کسی آسیبی وارد نیامد.

در همین حال، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که سامانه های دفاع هوایی این کشور 3پهپاد از  پهپاد مهاجم به منطقه زاپاروژیا را طی شب گذشته سرنگون کردند.

کدخبر: 918427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟