گفتگو‌های محرمانه رابرت مالی با یک دیپلمات ارشد ایرانی/ مالی درگیر پرونده‌ای مشابه مک فارلین است

روزنامه جوان در این خصوص نوشته است: وزارت خارجه امریکا تحت فشار است تا در یک جلسه محرمانه، اطلاعات بیشتری درباره رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ارائه کند، کسی که حالا دیگر محرز شده که در پرونده‌ای مثل پرونده رابرت مک فارلین در سال ۱۹۸۷ درگیر است.

تهران‌تایمز اخیراً نوشت که رابرت مالی گفتگو‌های محرمانه با یک دیپلمات ارشد ایرانی [سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل]و تعاملات مشکوک با مشاوران غیررسمی ایرانی‌تبار داشته و به همین دلیل به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده شده است، ولی او در واقع قربانی یک چرخش در سیاستگذاری در واشنگتن از « برجام » به «توافق» موقت است.

« جیک سالیوان »، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مدت‌ها قبل، ایده توافق موقت با ایران با هدف خرید زمان بیشتر در مذاکرات هسته‌ای را با همتای اسرائیلی خودش مطرح کرده بود.

آکسیوس در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۱ نوشته بود که ایده این بود که در ازای فریز ایران (مثلاً غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد)، ایالات متحده و متحدانش برخی از سرمایه‌های مسدود شده ایران را آزاد کنند یا معافیت‌های تحریمی برای کالا‌های بشردوستانه ارائه کنند.

آن موقع ایده سالیوان با سد وزارت خارجه امریکا و کبوتر‌هایی مانند راب مالی روبه‌رو شد که اصرار داشتند می‌توان برجام را احیا کرد، به خصوص که راب مالی خود از پدیدآورندگان برجام بود. حالا اما، دولت بایدن با عبور از دیدگاه‌های مالی و وزارت خارجه، در مسیر سیاست‌های مشاور امنیت ملی امریکا قرار گرفته است. مشخص است که در چنین روندی، مالی یک مزاحم به حساب بیاید.

کدخبر: 916569 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟