دولت آمریکا باید درباره فایل صوتی رابرت مالی روشنگری کند/ ایران در برجام مسیر دیپلماسی را دنبال می‌کند

ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: شاهد برگزاری پرشکوه ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) بودیم. یک بار دیگر این ایام را به همه مسلمان و محبان استان مقدس سید الشهدا تسلیت عرض می‌کنیم.

وی ادامه داد: در ایران و بسیاری از کشورهای منطقه و جهان مردم با حضور حماسی خود یک بار دیگر ایران و جهان را به حسینیه بزرگ تبدیل کردند که نشان‌دهنده غیرت دینی مسلمانان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ملت ایران یک بار دیگر این حقیقت را متجلی کردند که ما ملت امام حسین هستیم و به تعبیر امام خمینی (ره) این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

دولت آمریکا باید درباره فایل صوتی رابرت مالی روشنگری کند

کنعانی در مورد فایل صوتی رابرت مالی ، اظهار داشت: اینکه آقای مالی در این فایل صوتی چه گفته، مسؤولیت دولت آمریکاست که باید روشنگری کنند. مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها را مبتنی بر منافع ملی دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برجام محصول اعتماد ما به آمریکا نبود، افزود: آماده پیگیری روند گفتگوها و مذاکرات هستیم. نگاه ایران به آمریکا نگاه واضح و روشنی است و هیچگاه مبتنی بر اعتماد با آمریکا گفتگو نمی‌کنیم.

وی افزود: در ادامه روند دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها و بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام طبیعتاً ایران نه مبتنی بر اعتماد به آمریکا بلکه مبتنی بر منافع ملی خود و مفاد برجام گفتگو می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ایران در برجام تنها طرفی بود که متعهدانه عمل کرد و نشان داد به توافق پایبند است.

وی افزود: ما برای رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت مسؤولانه همه طرف ها از جمله آمریکا به برجام تلاش می‌کنیم، ایران مبتنی بر منافع ملی خود و مفاد مصرح در برجام گفت‌وگو می‌کند و مسیر دیپلماسی را دنبال می‌کند.

کنعاتی گفت: هر زمان طرف مقابل آماده باشد و ما از پایبندی طرف مقابل اطمینان حاصل کنیم، برجام قابل تداوم است و ما به عنوان تنها طرفی که مسؤولانه رفتار کرد، آمادگی داریم تا برای تامین منافع ملی کشور مذاکرات را ادامه دهیم.

به کارگیری ظرفیت سازمان ملل برای صلح و ثبات عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص سفر اخیر نماینده سازمان ملل در امور عراق به تهران اظهارداشت: طبیعی است که دولت ایران هم راستای با عراق از نقش سازمان ملل در کمک به ایجاد صلح، ثبات و امینت استقبال می‌کند و گفت‌وگوهای ایران با نماینده سازمان ملل در امور عراق سالهاست که برقرار بوده و این سفر هم در استمرار سفرهای گذشته نمایندگان سازمان ملل در عراق بوده است.

وی ادامه داد: سیاست‌های مختلف در چارجوب کمک‌های بیشتر به تقویت دولت مردمی، توسعه اقتصادی، صلح، ثبات و امنیت بیشتر در عراق مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

کنعانی با بیان اینکه روند مبارزه با تروریسم در عراق و منطقه مورد بررسی ما قرار گرفت، تصریح کرد: نحوه به کارگیری ظرفیت‌های سازمان ملل برای صلح، ثبات و امنیت در منطقه نیز از دیگر موضوعات مورد گفتگوی ما بود.

همچنان احقاق حقوق ایران در خصوص حقابه هیرمند را دنبال می‌کنیم

کنعانی در خصوص موضوع حقابه هیرمند و پیگیری‌های وزارت امورخارجه گفت: ما همچنان احقاق حقوق ایران در خصوص حقابه هیرمند را دنبال می‌کنیم و جزو اولویت‌های اصلی وزارت نیرو و وزارت خارجه و سایر دستگاه‌های های ذی ربط هست.

وی گفت: این موضوع یکی از دستورکارهای گفت‌وگوهای مستمر ما با مقامات سرپرستی افعانستان است و توافقاتی هم به طور مبدایی وجود دارد و ما انتظار داریم که مقامات افعانستان در این خصوص مسؤولانه عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: همانطور که آنها بارها گفتند که حقابه ایران را بر اساس توافقنامه میان دوطرف قبول دارند، باید به وظیفه خودشان عمل کنند.

جزئیات سفر هیات سوری به تهران

وی در خصوص سفر امروز هیئت بلند پایه سوریه به تهران گفت: وزیر امور خارجه سوریه و همچنین وزرای اقتصاد و ارتباطات سوریه وارد تهران شدند و در روز جاری مذاکرات مختلفی را بین مقامات دو کشور در سطوح دو کشور خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بخش قابل توجهی از هدف گذاری این سفر که در چارچوب تسریع به روند اجرای توافقات دو کشور در جریان سفر ریس جمهور به سوریه انجام شده، هدف گذاری شده است.

کنعانی ادامه داد: در سفر آقای رئیس جمهور ۱۵ سند میان مقامات دو کشور امضا شده بود، در جریان سفر هیئت سوری به تهران ما موضوعات مختلفی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در این مذاکرات موضوع روند استمرار مبارزه با تروریسم گفت‌وگو خواهد شد و روند تنش زدایی در مناسبات ترکیه و سوریه و زمینه سازی نشست چهارجانبه ترکیه، سوریه، ایران و روسیه نیز مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما موضوعات متنوعی در روابط دو کشور داریم. موضوعات تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه موضوع مهمی است که مورد توجه است. درباره حضور غیرقانونی نظامیان امریکایی در سوریه نیز تبادل نظر خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر پلاسخارت نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با امیرعبداللهیان گفت: ایران هم راستا با دولت عراق از نقش سازمان ملل در کمک به صلح و ثبات و امنیت در عراق استقبال می‌کند و همواره گفت‌وگوها و مشورت‌ها بین ایران و سازمان ملل در سال‌های متمادی برقرار بوده است.

وی ادامه داد: این سفر در استمرار سفرهای گذشته نمایندگان ویژه دبیرکل در امور عراق بوده و موضوعات مختلفی را در چارچوب سیاست ایران برای کمک به دولت همسایه و برادر عراق برای تثبیت شرایط سیاسی در این کشور و تقویت دولت مردمی و کمک به توسعه اقتصادی عراق مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

کنعانی عنوان کرد: روند مبارزه با تروریسم در عراق و سطح منطقه و نحوه استفاده از ظرفیت‌های مشترک دوجانبه ایران و عراق و استفاده از ظرفیت‌های سازمان ملل برای کمک به تحکیم صلح و ثبات و امنیت و آرامش در منطقه و تکمیل روند مبارزه با تروریسم است.

گفتگو و تبادل نظر اقتصادی و تجاری و سیاسی با پاکستان

کنعانی در مورد سفر وزیر امورخارجه به پاکستان، گفت: برنامه ریزی این سفر در حال انجام است و بنا بر دعوت وزیر خارجه پاکستان از همتای ایرانی خود انجام خواهد شد. موضوعات مختلفی را با طرف پاکستانی برای گفتگو و تبادل نظر از جمله موضوعات سیاسی، اقتصادی و تجاری داریم. هیأت بلندپایه اقتصادی قرار است در این سفر وزیر امورخارجه را همراهی کنند.

دستگیری گسترده شبکه تروریستی و صهیونیستی توسط وزارت اطلاعات

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دستگیری گسترده شبکه تروریستی و صهیونیستی توسط وزارت اطلاعات، افزود: این موضوع یکبار دیگر نشان داد که دشمنان ملت ایران در ضربه به کشورمان از هیچ‌گونه اقدامات ضد انسانی فروگذار نیستند. ارتباط برخی از اعضای این شبکه با خارج از مرزهای ایران روشن است. دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظایف ذاتی خود، موضوعاتی از این دست را با مشورت و همکاری با دستگاه‌های امنیتی وزارت اطلاعات همواره مطرح کرده است. یک بار دیگر این موضوع نشان می‌دهد که مسئله تروریسم و ایجاد جرأت تنفسی برای آنها، بخشی ریشه در کشورهای اروپایی دارد. بارها مسؤولیت این کشورها را در ارتباط با ضرورت برخورد با جریان‌های تروریستی به آنها منتقل کرده ایم.

وی گفت: مبارزه با تروریسم مسؤولیت بین المللی کشورهاست و اجازه ایجاد فضای تنفسی به این گروه‌های تروریستی در کشور خود را ندهند.

شکایت ایران از کره جنوبی برای آزادسازی منابع مالی بلوکه شده

کنعانی در مورد شکایت ایران از کره جنوبی گفت: در جریان اقدامات و پیگیری‌های ایران برای استیفای حقوق ملت ایران و آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره هستیم. همانطور که بارها اعلام کردیم دولت ایران و به تبع آن دستگاه دیپلماسی در استیفای کامل حقوق ملت ایران مصمم است و از همه روش‌های سیاسی و حقوقی استفاده می‌کند.

وی افزود: روند مطالبات ایران از کره جنوبی، پیشرفت مورد انتظار ایران را نداشته است؛ لذا اقدام حقوقی گام تکمیلی برای وادار کردن طرف مقابل است. با توجه به روند موجود مذاکراتی از روند حقوقی هم استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اقدام ایران یک پیام روشن به طرف کره ای مبنی بر این که ایران در احقاق حقوق خود بسیار جدی است و به اقدامات خود با جدیت ادامه می‌دهد و اجازه تضییع حقوق ملت ایران را نخواهد داد. انتظار داریم دولت کره با اقدام مدبرانه برای آزادسازی دارایی‌های ایران اقدام کند و سهم و نقش خود را در بهبود مناسبات دو کشور و بازگرداندن روند تجاری و اقتصادی خود اقدام لازم را انجام دهد.

دعوت رسمی ازرئیس جمهور برای شرکت در اجلاس بریکس

کنعانی در مورد اجلاس بریکس افزود: از آقای رئیسی برای شرکت در این اجلاس دعوت رسمی شده و در زمان خودش توضیح لازم داده خواهد شد. ایران به عنوان یک کشور مهم، علاقمندی خود را برای عضویت در بریکس اعلام کرده است. اعضای بریکس هم برای ایران اهمیت و جایگاه خاصی قائل هستند. در جلسه قبلی رئیس جمهور به صورت مجازی شرکت کردند و در جلسه وزرای خارجه آقای امیرعبداللهیان در کیپ تاون حضور یافتند. بریکس ظرفیت اقتصادی ویژه ای دارد.

سازش با صهیونیست‌ها هیچ کمکی به ملت فلسطین نخواهد کرد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال الاتجاه درباره اظهارات بایدن در خصوص عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و نظر ایران در خصوص اجرایی شدن این موضوع و تاثیر آن بر روابط ایران و عربستان اظهار داشت: کاملا روشن است که تقویت و تثبیت جایگاه رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه اولویت اول و بسیار مهم دولت‌های آمریکا در طول سالیان متمادی اعم از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بوده است. اینکه دولت‌های آمریکا همواره تعهد بی قید و شرط خود را در حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی نشان داده‌اند. دولت آمریکا در سال‌های اخیر تلاش زیادی انجام داد و با وعده و وعید موفق شد در روابط این رژیم با تعدادی از دولت‌های عربی و اسلامی در منطقه عادی سازی سیاسی ایجاد کند. در عمل شاهد بودیم آنچه رخ داد بازتر شدن دست رژیم اشغالگر در استمرار جنایات خود علیه ملت فلسطین و نادیده گرفتن حقوق اولیه فلسطینی‌ها و افزایش جرم و جنایت روزمره علیه این ملت بود.

وی گفت: در طول ۶ ماه نخست سالجاری به صورت نمونه شاهد کشتار حدود ۲۰۰ نفر از مردم بیگناه فلسطین و شهروندان و نیروهای وابسته به نیروهای مردمی مقاومت فلسطین بودیم. شاهد اسارت و بازداشت بیش از سه هزار فلسطینی در این مدت بودیم. تخریب گسترده منازل که نمونه جدید آن را دیروز شاهد بودیم. گسترش شهرک سازی در مناطقی که حتی مبتنی بر قراردادهای سازش متعلق به فلسطین است. اگرچه تمامی اراضی فلسطین را متعلق به مردم فلسطین می‌دانیم و اقدام مکرر صهیونیست ها در هتک حرمت مسجدالاقصی شاهدیم. تجارب گذشته پیش روی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است. سازش با رژیم صهیونیستی هیچ خدمتی به آرمان فلسصطین نمی‌کند و هر گامی برای عادی سازی به باز شدن دست این رژیم در جنایت علیه ملت فلسطین منجر خواهد شد.

گفت‌وگو با طرف کویتی درباره نحوه بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز آرش

سخنگوی وزارت خارجه درباره میدان نفتی و گازی آرش گفت: وزیر نفت ایران دیروز اعلام موضع کرد. تأکید می‌کنیم که ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان خودش حمایت می‌کند و به آن پایبند است. اینکه در ارتباط با نحوه بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان نیز همیشه راه مذاکره و تفاهم را در پیش گرفتیم و به آن پایبند بودیم. در مورد استفاده از میدان نفتی و گازی آرش هم همانطور که رسما اعلام کردیم خواهان استفاده مشترک در بهره‌برداری از این میدان هستیم و در این خصوص آمادگی خود را برای گفت‌وگو با طرف کویتی اعلام کردیم. اما اگر احیانا تمایلی برای استفاده مشترک از این میدان نفتی وجود نداشته باشد طبیعی است ایران حقوق و منافع خودش رو اکتشاف و بهره‌برداری از این منابع را در برنامه خودش قرار داده و هیچگونه تضییع حقوق ملت ایران را برنخواهد تابید. دولت خود را مکلف می‌داند از حقوق و منافع ملت دفاع و حفاظت کند.

وی گفت:‌ در ارتباط با همسایگان بر ضرورت حسن همسایگی و حل و فصل اختلافات از مسیر گفت‌وگو تأکید می‌کنیم و امیدواریم در این مسیر با مذاکرات توأم با حسن نیت کار را دنبال کنیم. در مذاکرات وزرای خارجه ایران و کویت در حاشیه نشست باکو این توافق نظر بین دو طرف وجود داشت و طرف کویتی پیشنهاد کرد این موضوع را خارج از فضای رسانه‌ای و اعلامی در چارچوب گفت‌وگوهای تخصصی دو کشور پیش ببریم. ما به عنوان ایران معتقدیم طرح موضوعاتی از این دست که باید در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و تخصصی و حقوقی مورد تبادل نظر قرار بگیرد طرح آن در رسانه‌ها کمک کننده نیست. برای همکاری و گفت‌وگو با برادران کویتی در این زمینه آمادگی لازم را داریم.

میزبانی عربستان برای حل بحران اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه درباره میزبانی عربستان برای حل بحران اوکراین گفت: از هر اقدام و ابتکار برای کمک به راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین باشد استقبال می‌کنیم و تنها راهکار را راهکار سیاسی تلقی می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزادی یک تبعه آذربایجانی گفت: از قوه قضائیه سؤال کنید. با جمهوری آذربایجان گفت‌وگو و تبادل نظر داریم و آزادسازی و تبادل زندانیان بخشی از همکاری‌های فیمابین دو کشور است.

حمایت ایران از درخواست سیدحسن نصرالله

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سید حسن نصرالله برای قطع رابطه با کشورهایی که به قرآن هتک حرمت کردند، گفت: اهانت به مقدسات دینی و معنوی ملت‌ها امر کاملا مردود و غیرقابل قبولی است. اقدام و واکنشی که کشورهای اسلامی به این موضوع نشان دادند نشانگر حساسیت زاید الوصف این موضوع نزد کشورها و ملت‌های اسلامی است. درخواست سیدحسن نصرالله یک درخواست مسؤولانه از جهان اسلام بود که به مهمترین ارزش امت اسلامی و رکن رکین اعتقادی امت اسلامی واکنش نشان دهند. این خواست همه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی از دولت‌های اروپایی و دولت‌‌هایی که زمینه این اهانت را در خاک خود ایجاد کردند که مانع تکرار چنین اقدام زشت، ناپسند و نفرت انگیز شوند. واکنش ملت‌ها و دولت‌ها جدی بود و ایران هم در اقدام اولیه در سوئد واکنش جدی نشان داد و در تماس‌های انجام شده با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخواست برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی را در حاشیه اجلاس عدم تعهد داده بود که تصمیم به برگزاری جلسه در سطح نمایندگان اجرایی نمایندگان سازمان همکاری اسلامی در جده گرفته شد و قطعنامه‌ای صادر شد. در مرحله اخیر اهانت‌های بیشرمانه ایران مسؤولانه وارد و اقدامات متعددی و نامه نگاری‌ها و گفت‌وگوهای تلفنی انجام شد و درخواست نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی که این نشست امروز عصر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در سایه جدیتی که وجود دارد نتیجه این جلسه امیدبخش و اثرگذار باشد و بتواند به شکل گیری سازوکار مشترک و دسته جمعی کشورهای اسلامی برای پیگیری این موضوع و جلوگیری از این اقدامات اهانت آمیز منجر شود. شاهد جدیت کشورهای اسلامی و خروش ملت‌های مسلمان و عکس العمل از سوی دولت دانمارک و سوئد بودیم و از رسانه‌ها شنیدیم این دو دولت گفته‌اند آن را محکوم می‌کنیم و به دنبال سازوکارهای قانونی برای ممانعت از این اقدامات هستیم. امیدواریم پیام ملت‌ها و دولت‌های مسلمان را شنیده باشند و بیش از این اجازه تخریب اعتبار خود را نزد ملت‌های مسلمان ندهند و در حوزه عملی سازوکاری بیندیشند که مانع تکرار این اقدامات اهانت آمیر باشند. ایران به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

هیچگونه تحرک و اقدامی مبنی بر مداخله در امور داخلی لبنان باشد نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره افزوده شدن ایران به کمیته‌ای در خصوص لبنان خاطرنشان کرد: اطلاع جدیدی در ارتباط با این موضوع ندارم. موضوع لبنان و روند سیاسی در این کشور مربوط به ملت لبنان  و نمایندگان این ملت است. هیچگونه تحرک و اقدامی که مبتنی بر مداخله در امور داخلی لبنان باشد نمی‌پذیریم و هر اقدامی مبتنی بر حسن نیت با هدف کمک به ملت لبنان و جریان‌های سیاسی این کشور برای پیشبرد روند سیاسی در لبنان باشد و بدون ایجاد تکلیف و اعمال روش‌های مداخله جویانه باشد حمایت می‌کنیم. در صورتی از ایران دعوت شود در چارچوب رویکرد سیاسی خود آن دعوت را بررسی و نسبت به آن تصمیم گیری خواهد کرد.

نگرانی آمریکا و آرژانتین از توافق ایران و بولیوی

کنعانی درباره نگرانی آمریکا و آرژانتین از توافق ایران و بولیوی درباره ارسال پهپادهای ایرانی به بولیوی گفت: وزیر دفاع بولیوی گفت که به همسایگان خود در این خصوص اطلاع  رسانی کردیم. نوع همکاری‌های ایران با بولیوی با توجه به درخواست این کشور با هدف کمک بولیوی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر تنظیم شده بود. این همکاری‌ها با آمریکای لاتین هیچگونه خطری برای سایر کشورهای منطقه ندارد و نخواهد داشت.

کنعانی بیان کرد: براساس بولیوی درخواست آنها را بررسی و در چارچوب آن به این درخواست ها پاسخ می‌دهیم. واکنش های صورت گرفته با فرافکنی و در چارچوب سیاست‌های ایران هراسانه این مواضع اتخاذ شده است. ایران در ارتباط با همکاری‌های خود با کشورهای آمریکای لاتین در چارچوب اصول و موازین شناخته شده بین‌المللی و مبتنی بر منافع مشترک عمل می‌کند. از مبارزه مشترک ایران و بولیوی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر کشوری نباید عصبانی و رنجور شود. مبارزه با مواد مخدر منفعت مشترک برای همه ملت‌هاست و باید مورد حمایت قرار بگیرد. دلیل عصبانیت آمریکا و آرژانتین را متوجه نشدیم که آیا با مبارزه با قاچاق مواد مخدر مخالفت دارند یا خیر.

خواهان آرامش و صلح و ثبات در نیجر هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره کودتای اخیر در کشور نیجر بیان کرد: ما با دقت تحولات مربوط به نیجر را دنبال می‌کنیم و خواهان آرامش و صلح و ثبات در این کشور دوست آفریقایی خود هستیم و راه‌حل مشکلات را گفت وگوی طرف‌های داخلی این کشور می‌دانیم و امیدواریم روند تحولات در این کشور به سمت آرامش، ثبات و تامین نظرات مردم این کشور پیش برود.

کدخبر: 914593 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟