جهان اسلام اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد

روزنامه رای الیوم نوشت، شیخ خزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق اعلام کرد، این گروه از تصمیم دولت عراق برای اخراج سفیر سوئد، اتخاذ اقدامات جدی و تحریم سوئد در پی بی‌توجهی دولت این کشور و بی‌ارزش شمردن مقدسات اسلامی حمایت می‌کند.

گردان‌های حزب الله عراق هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، اگر آمریکا و کشورهای غربی سیاست‌های خصمانه علیه هر مقدسی که خواهان حفظ کرامت انسانی است، در پیش نمی‌گرفتند، لجبازی مسؤولان سوئد در ارتکاب جنایت سوزاندن قرآن تکرار نمی‌شد.

در این بیانیه آمده است، هتک حرمت کتاب مقدس حدود دو میلیارد مسلمان به دست صهیونیست‌ها نتیجه تسلیم اکثر کشورهای عربی و اسلامی در مقابل اراده رژیم صهیونیستی غاصب و دور شدن از مفاهیم قرآنی و کوچک شمردن حقوق ملت‌هایی است که حق ابراز عقیده و حفظ مقدسات خود را دارند.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق تصریح کرد، این وزارتخانه‌ از زمان وقوع اولین اهانت به قرآن کریم فورا اقدام و موضوع را پیگیری کرد و از وزارت خارجه سوئد خواست اقدامات لازم را برای عدم تکرار این اهانت اتخاذ کند.

وی افزود، فواد حسین، وزیر خارجه عراق با همتایان خود در گروه‌های عربی و اسلامی برای برگزاری کنفرانسی بنا به خواست وزارت خارجه عراق تماس گرفته است و آنها هم از مواضع بغداد در این فراخوان برای اجرای اقدامات روشن برای مقابله با توهین به قرآن کریم حمایت کردند.

الصحاف همچنین گفت، فواد حسین یک تماس تلفنی از سوی همتای سعودی خود دریافت کرده و دو طرف درباره اهمیت برگزاری این کنفرانس و اتخاذ اقدامات گروهی لازم توافق کردند.

همچنین معترضان عراقی با تجمع در میدان التحریر در مرکز بغداد، اهانت به قرآن و اجازه مقامات سوئدی برای توهین به مقدسات را محکوم کرده و از موضع دولت عراق و تصمیمش برای قطع روابط دیپلماتیک و اخراج سفیر سوئد حمایت کردند.

فواد حسین گفت، عراق مجددا از سازمان همکاری اسلامی خواسته برای بررسی اهانت‌های مکرر به قرآن نشست فوق العاده تشکیل دهد.

دفتر روابط خارجی در دولت اقلیم کردستان عراق هم اهانت به قرآن کریم را که برای دومین بار در سوئد رخ می‌دهد، به شدت محکوم و اعلام کرد، فعالیت‌های نمایندگی خود را در  استکهلم به حالت تعلیق درآورده است.

الازهر مصر نیز با صدور بیانیه‌ای ادامه اهانت به قرآن را محکوم کرد و خواستار تحریم محصولات سوئد شد.

الازهر اعلام کرد، اقدام مقامات سوئد برای اعطای مجوز هتک حرمت کتاب خدا بیانگر سیاست‌های آنارشیستی، افراط گرایی و حمایت از تروریسم است. عدم اتخاذ اقدامات جدی در قبال این سیاست‌های دولت سوئد حمایت از این جنایت‌ها محسوب می‌شود.

وزارت خارجه عربستان هم در بیانیه‌ای اعطای مجوز از سوی دولت سوئد به برخی از افراط‌گرایان را محکوم کرد که به آنها اجازه سوزاندن و هتک حرمت قرآن را می‌دهد.

وزارت خارجه عربستان با محکوم کردن رفتار مقامات سوئد اعلام کرد که کاردار سفارت این کشور در عربستان را احضار می‌کند تا یادداشت اعتراضی به وی تحویل دهد.

وزارت خارجه اردن نیز با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و آن را موجب تقویت احساس نفرت دانست.

وزارت خارجه فلسطین نیز این اقدام را نشان‌دهنده نژادپرستی و نفرت‌پراکنی علیه دین اسلام و قرآن کریم دانست.

در یمن هم محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت، اخراج سفیر سوئد در عراق کاری است که همه دولت‌ها باید آن را انجام دهند.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه هم در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با همتایان عرب خود در عراق، عربستان و مصر اهانت مجدد به قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم را بررسی کرد.

وی با وزیران خارجه این کشورها لزوم اقدام سازمان همکاری اسلامی و اتخاذ تدابیر ممکن در قبال اسلام‌هراسی و جنایات علیه اسلام در اروپا را مورد بررسی قرار داد که هتک حرمت اخیر قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم در چارچوب این جنایات قرار دارد.

وزارت خارجه قطر هم اعلام کرد، دوحه سفیر سوئد را احضار و یادداشت اعتراض خود را درباره این هتک حرمت به وی تحویل داد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، از مقامات سوئد خواهد خواست اقدامات لازم را برای توقف چنین اقدامات خصمانه اتخاذ کنند.

در این بیانیه آمده است، این تجاوزات بیانگر انزجار و تبعیض مذهبی است، با ارزش‌های همزیستی مسالمت آمیز در تضاد است، تهدیدی برای آزادی بیان محسوب می‌شود و تلاش‌ها را برای تقویت صلح و امنیت مختل می‌کند.

جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هم این هتاکی را محکوم کرد.

خبرگزاری واس عربستان اعلام کرد، البدیوی تاکید کرد که این اقدامات غیرقابل قبول احساسات میلیون‌ها مسلمان را در جهان جریحه دار می‌کند و مقامات سوئدی باید فورا برای توقف این اقدامات و مجازات افراط گرایان اقدام کنند. این اعمال تحریک آمیز و مغایر با اصول تسامح و آزادی ادیان بیانگر کینه، انزجار و افراط است.

سازمان همکاری اسلامی نیز با شدیدترین عبارت ها، اهانت به نسخه ای از قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در سوئد را محکوم کرد.

روز پنج‌شنبه دولت سوئد بار دیگر به سلوان مومیکا، شهروند عراقی مقیم استکهلم اجازه داد، در مقابل سفارت عراق در استکهلم یک تظاهرات کوچکی ترتیب داده و یک نسخه از قرآن کریم و پرچم عراق را پاره کند.

در پی این اقدام، وزارت خارجه عراق از سفیر سوئد خواست فورا به کشورش بازگردد.

مومیکا ۲۸ ژوئن هم با مجوز پلیس سوئد تجمعی در اعتراض به یک حکم قضایی ترتیب داده و یک نسخه از قرآن را پاره و آن را در مقابل مسجدی در استکهلم به آتش کشید؛ اقدامی که با موج گسترده ای از محکومیت کشورهای عربی و اسلامی روبرو شد.

نماینده روسیه اهانت به قرآن در اروپا را «اقدام وحشیانه» خواند

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، اهانت به قرآن در اروپا را "اقداماتی وحشیانه‌ با هدف توهین به احساسات مسلمانان" توصیف کرد.

به گزارش نووستی، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز پنج‌شنبه در پستی در حساب کاربری خود در تلگرام افزود که اجازه مقامات محلی در اروپا به انجام این اقدامات غیرقابل توجیه است و ربطی به آزادی بیان ندارد.

روز پنج‌شنبه دولت سوئد بار دیگر به سلوان مومیکا، شهروند عراقی مقیم استکهلم اجازه داد، در مقابل سفارت عراق در استکهلم یک تظاهرات کوچکی ترتیب داده و یک نسخه از قرآن کریم و پرچم عراق را پاره کند.

در پی این اقدام، وزارت خارجه عراق از سفیر سوئد خواست فورا به کشورش بازگردد.

مومیکا ۲۸ ژوئن هم با مجوز پلیس سوئد تجمعی در اعتراض به یک حکم قضایی ترتیب داده و یک نسخه از قرآن را پاره و آن را در مقابل مسجدی در استکهلم به آتش کشید؛ اقدامی که با موج گسترده‌ای از محکومیت کشورهای عربی و اسلامی روبه‌رو شد.

منبع: ایسنا

کدخبر: 911222 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟