قاچاق ۳۰۰ میلیون دلاری اسباب بازی به کشور/ گردش مالی اسباب بازی در ایران چقدر است؟

محمدرضا زارع بُرزِشی در گفت‌وگو با صداو سیما، با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، رقم ۵۵۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ثبت رسیده و آمارهای غیر رسمی این ستاد نشان از کاهش قاچاق در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به زیر ۳۰۰ میلیون دلار حکایت دارد، گفت: با هماهنگی شورای نظارت بر اسباب بازی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای واردات در حوزه‌هایی که تولید داخل نداشتیم، چند ردیف تعرفه را باز شد و بر اساس آن تولیدکنندگان به خصوص و واردکنندگان و فعالان اقتصادی می‌توانند به صورت قانونی در این حوزه ثبت سفارش و کالا را وارد کنند که این رویه باعث کاهش کالای قاچاق می‌شود.

وی افزود :البته این ثبت سفارش واردات از طریق کارتابل فنی انجام می‌شود یعنی ابتدا توانمندی داخلی در سامانه توانیران استعلام می‌شود و اگر امکان تولید و تامین از داخل نبود از طریق ثبت سفارش واردات، تامین کالا صورت می‌گیرد.

زارع بُرزِشی با بیان اینکه گردش مالی این صنعت در سال ۱۳۹۹، حدود ۹۰۰ میلیون دلار بوده، تصریح کرد: آن زمان بر اساس گزارش‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا حدود ۵۵۰ میلیون دلار از این بازار از طریق قاچاق تامین شده بود.

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت همچنین از صادرات حدود ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار اسباب بازی در سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در مقایسه با سال قبل از آن، ۱۰ درصد افزایش داشته است. همچنین سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار واردات انجام شده که در مقایسه با سال قبل از آن، کاهش ۳۰ درصدی داشته است.   

منبع : ایسنا

کدخبر: 908229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟