تلاش برای منزوی کردن ایران در جریان است/ بدون قدرت نمی‌توان وارد هیچ مذاکره‌ای شد

سید عباس عراقچی در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل در اصفهان اظهار داشت: بدون قدرت نمی‌توان وارد هیچ مذاکره‌ای شد و حرف اگر متکی به قدرتی نباشد باد هوا است. در گفت‌وگو قدرت سخت نظامی و قدرت نرم هوشمند مولفه قدرت هستند و از ابزارهای روانی برای اغنا استفاده می‌شود.

وی افزود : اگر می‌خواهیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم باید تصویر مناسبی از ایران از طریق دیپلماسی عمومی شامل دیپلماسی علمی، هنری، ورزشی و فرهنگی ارائه دهیم هر چند در دور زدن تحریم‌ها ما دکترای آن را داریم.

وی با بیان اینکه در بی اثر کردن تحریم‌ها باید از ظرفیت دیپلماسی عمومی کشور بهره برد، اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دانشمندان، نخبگان، ورزشکاران و فرهنگیان در صحنه بین‌المللی در بی اثر کردن تحریم‌ها نقش خواهد داشت.

عراقچی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مورد هجمه دیپلماسی عمومی قرار گرفته است و در کنار تحریم‌های ظالمانه یک تلاش بزرگ عمومی هم برای منزوی کردن ایران در جریان است.

حرف اگر متکی به قدرتی نباشد باد هوا است

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی افزود: حرف اگر متکی به قدرتی نباشد باد هوا است و در هر گفت‌وگویی باید قدرت سخت نظامی تا قدرت نرم و هوشمند مولفه قدرت باشد و از ابزارهای غیر سخت از جمله ابزارهای فرهنگی، روانی و هنری برای اغنای طرف مقابل استفاده شود.

دیپلماسی هنر اغنا کردن است

عراقچی دیپلماسی را شبیه کوه یخی دانست و گفت: آن قسمت بیرونی کوه یخ را دیپلماسی رسمی می‌گویند و آن حجم پنهانی و زیر آب را دیپلماسی غیر رسمی یا همان دیپلماسی ملل تشکیل می‌دهد که از طریق فرهنگی، ورزشی، هنری و رسانه ‌ای قابل احیا است.

 دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه دیپلماسی عمومی اهمیت و اثر بالایی روی دیپلماسی رسمی دارد، ادامه داد: دیپلماسی رسمی به ما قدرت تصویرسازی می‌دهد، دیپلماسی عمومی مردم هستند اما مخاطب دیپلماسی رسمی دیپلمات‌ها هستند، بنابراین اگر می‌خواهید تصویر خوبی از خود در بین مردم یک کشور شکل دهیم باید توانایی تصویرسازی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قدرت روایت‌سازی نقش موثر در دیپلماسی عمومی دارد، خاطرنشان کرد: اگر نتوانید برای حرکت خود روایت‌های مناسب تولید کنید از صحنه دیپلماسی عقب مانده‌اید.

منبع : فارس

کدخبر: 908011 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟