رئیس جمهور امشب به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سفر می کند/ سه کشور اروپایی باید پاسخگوی کوتاهی خود باشند

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص نشست اخیر شورای امنیت در قبال قطعنامه ۲۲۳۱ و پاسخ ایران به این اقدام، اظهارداشت: تحریم های یکجانبه به عنوان ابزاری غیرقانونی توسط آمریکا و متحدین اروپایی آن علیه ایران به طور متوالی استفاده شده است.

وی گفت: توسل به این تحریم‌ها، غیرقانونی و نقض حقوق قانونی ملت ایران و نقض حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در خصوص موضوعات مرتبط با برجام هم متاسفانه آمریکا غیرقانونی از برجام خارج شد و اروپایی ها هم از تعهداتشان اجتناب کرده و نتوانستند نقصان حضور آمریکا در برجام را جبران کنند.

کنعانی افزود: معتقدیم سه کشور اروپایی به اندازه آمریکا در نقض تعهدات برجام کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند و اینکه به رغم این وضعیت در موضع مدعی نشسته و علیه ایران اتهاماتی را مطرح و تحریم هایی را علیه ایران وضع می‌کنند کاملا غیرقانونی است.

وی افزود: این اقدامات غیر سازنده و در مسیری بی نتیجه است که سالهاست آمریکا و اروپا طی کرده و بدین ترتیب یک چهارچوب چندجانبه برای حل و فصل اختلافات مهم را مخدوش و ناکارآمد کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: کشورهای اروپایی بجای اتهام زنی نسبت به کوتاهی خودشان در قبال برجام پاسخگو باشند.

کنعانی گفت: ایران این حق را برای خودش محفوظ میداند که واکنش جدی متناسب و متوازنی را نشان دهد.

رئیس جمهور امشب به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سفر می کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در استمرار نگاه دولت به تقویت مناسبات با قاره آفریقا و در پاسخ به دعوت روسای این کشورها، رئیس جمهور ایران امشب سفر خود به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه را آغاز می‌کند. در این سفر یک جهش جدید در روند همکاری‌های ایران و کشورهای آفریقایی صورت خواهد گرفت.

کنعانی گفت: قاره آفریقا قاره فرصت‌هاست و ظرفیت‌های بالایی دارد و در سال‌های اخیر اقتصاد این قاره رشد داشته و مورد توجه کشورهای مهم دنیا قرار گرفته است؛ طبیعتا ما نیز با توجه به ارزش‌های مشترک و ظرفیت‌های اقتصادی دو طرف می‌توانیم روابط را با یکدیگر گسترش دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حوزه آفریقا فرصت های اقتصادی و تجاری و منابع سرشار وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران دارای تکنولوژی های نوین است و در زمینه های دانش بنیان می‌تواند کمک‌های خوبی به کشورهای آفریقایی داشته باشد تا جهشی در روابط اقتصادی با این کشورها را رقم بزند. کشورهای حوزه آفریقا نیز علاقه مند به توسعه روابط با ایران هستند و انجام این سفر می تواند پاسخگوی تقاضاهای آنها و همچنین پاسخگوی هدف گذاری های جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورها آفریقایی داشته باشد.

بازگشت روابط تهران و باکو به روال طبیعی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر امور خارجه به باکو و دیدار وی با رئیس جمهوری آذربایجان گفت: خوشبختانه در یک مسیر خیلی خوب، سازنده دو جانبه قرار گرفتیم و دو طرف اتفاق نظر دارند که از آنچه در مسیر روابط دو جانبه و حمله به سفارت آذربایجان در تهران اتفاق افتاد عبور کرده و به روال طبیعی روابط برگردند.

وی گفت: در سفر اخیر وزبر خارجه به باکو هم گفتگوهای خوب و سازنده ای با رئیس جمهوری آذربایجان انجام شد، نفس گفت‌وگو و محتوای آن نشان می‌داد در یک مسیر درست قرار گرفتیم و باید از این شرایط با گفت‌وگو و تبادل نظر عبور کنیم.

آخرین وضعیت حق‌آبه ایران از هیرمند

کنعانی در خصوص موضوع اختلافی ایران و افغانستان در مسأله هیرمند افزود: در خصوص هیرمند پیگیری ها و گفت‌وگوها ادامه‌ دارد و طرف افعانستانی متعهد به عمل تعهدات خود در قبال توافقنامه و حق آبه ایران است و بر این موضوع هم اعتراف و تاکید دارد ولی به رغم پیگیری های ایران هنوز به صورت عملیاتی گامی از سوی طرف افعانستان برداشته نشده است، اما این موضوع را با جدیت در گفتگوهای خود با طرف هیات حاکمه افعانستان ادامه می‌دهیم.

ایران؛ پیگیر حقوق خود در میدان آرش

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص میدان گازی آرش و برخی اظهارات مبنی بر عدم اجازه ایران در استفاده از آن تصریح کرد: در چارجوب گفتگوهای دوجانبه با مقامات کویت این موضوع را در حال پیگیری هستیم.

دعوت رسمی پادشاه عربستان از آیت الله رئیسی

وی در خصوص تعیین سفرا میان ایران و عربستان اظهارداشت: سفرا میان ایران و عربستان معرفی و دو طرف موافقت کردند و در بازه زمانی مناسب آینده این امر انجام خواهد شد. روند روابط در مسیر درست و خوبی قرار دارد و پروتکل طبیعی خودش را طی می‌کند.

کنعانی در خصوص سفر رئیس جمهور به عربستان هم گفت: دعوت رسمی از سوی پادشاه عربستان انجام شده‌ و متناسب با روند روابط این سفر هم‌ در بازه زمانی مناسبی قابل انجام شدن است.

رشد تعاملات تجاری ایران و کشورهای منطقه نشان از موفقیت سیاست دولت دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص  توسعه تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: از ماموریت های دستگاه‌ دیپلماسی دولت سیزدهم استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی برای توسعه همکاری و تعاملات تجاری با کشورهای همسایه و منطقه است.

وی گفت: استفاده از ظرفیت چندجانبه‌گرایی برای تقویت روابط تجاری با کشورهای منطقه و رشدی که در این مدت ایجاد شده نشان از موفقیت سیاست دولت در این امر بوده است.

کنعانی ادامه داد: تقریبا با همه کشورها شاهد رشد تعاملات تجاری هستیم و اسناد همکاری زیادی که در این مدت در سفر مقامات انجام شده نیز موید این مطلب است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای به منظور استفاده از ظرفیت بسیار بزرگ این سازمان به نفع اقتصاد کشور یکی دیگر از اقدامات مثبت در این مسیر است.

ادامه تحرکات دیپلماتیک در موضوع تبادل زندانیان

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تبادل پیام ها میان ایران و آمریکا در موضوع تبادل زندانیان گفت: ما از همه مسیرها و فرصت های دیپلماتیک از جمله تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای با واسطه برای احقاق حقوق حقه ایران و مشخصا در موضوع هسته‌ای، تبادل زندانیان، انسداد منابع مالی و موضوعات دیگر استفاده می‌کنیم و تلاش‌های دیپلماتیک ما در این مسیر ادامه دارد.

کنعانی در خصوص اجلاس آتی گرد و غبار تصریح کرد: این موضوع بر سلامت مردم و فعالیت های روزانه آنها تاثیر گذاشته و تحولات زیست محیطی محدود به مرز و جغرافیای مشخصی نیست و می‌تواند سلامت مردم در کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار داد و دولت توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که موضوع گرد و غبار را در سطح سازمان ملل مطرح و راهکارهای بین‌المللی برا حل آن را جستجو و اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است.

اظهارات جیک سالیوان درباره مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای آزادی زندانیان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره اینکه مذاکرات غیرمستقیم برای آزادی زندانیان در جریان است، اظهار داشت: از همه مسیرها و فرصت‌های دیپلماتیک از جمله گفت‌وگوهای با واسطه و تبادل پیام‌های با واسطه برای احقاق حقوق حقه ملت ایران در موضوع هسته‌ای استفاده خواهیم کرد و از هیچ فرصتی دریغ نخواهیم کرد. تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد و متناسب با شرایط و فرصت‌ها این مسیر را دنبال خواهیم کرد. هم در ارتباط با آزادی زندانیان و هم رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران و هم در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها این گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد و روند جاری محسوب می‌شود.

هیأت حقیقت یاب توسط کشورهای غربی غیرقانونی و غیرمشروع است

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره برگزاری نشست شورای حقوق بشر و هیأت حقیقت‌یاب ایران را متهم به نقض حقوق بشر کرد، گفت: اقدام کشورهای غربی در تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مصداق بارز سیاسی کردن موضوع مهم حقوق بشر و سوءاستفاده ابزاری از سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل است. ایران از ابتدا با رد رویکرد غیرسازنده کشورهای غربی در سیاسی کردن موضوع حقوق بشر تشکیل هیأتی موسوم به حقیقت یاب را غیرمشروع خوانده و گفته به رسمیت نمی‌شناسیم. در چارچوب کمیته‌ای که تشکیل دادند این هیأت گزارش شفاهی خود را 14 تیر به شورای حقوق بشر ارائه کرد. ایران براساس موازین متقن و مقابله با رویکرد سیاسی هیأتی را اعزام و دبیر ستاد حقوق بشر به همراه مدیرانی از وزارت خارجه و اعضای نمایندگی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو در اجلاس مزبور به صورت جدی شرکت و توضیحات و نکات خود را مطرح و ادعاهای مندرج در گزارش شفاهی رئیس کمیته حقیقت یاب را به صورت جدی رد کردند. تعدادی از کشورهای حاضر و عضو در شورای حقوق بشر همسو با نگاه ایران صحبت و از موضع ایران حمایت و از تشکیل هیأتی با این عنوان انتقاد کردند.

وی ادامه داد: معتقدیم حمایت و ارتقای حقوق بشر مسؤولیت انحصاری دولت‌هاست و برای شناسایی و رسیدگی به آسیب‌های مادی و جانی به شهروندان و نیروهای مجری قانون،‌دریافت شکایت آسیب دیدگان و مصدومان در خصوص نقض حقوق افراد در چنین حوادثی وظیفه دولت‌هاست و کمیته حرفه‌ای و مسؤول با دستور رئیس جمهور تشکیل شد و معتقدیم با وجود سازوکار داخلی در کشور ایجاد هیأت حقیقت یاب توسط کشورهای غربی غیرقانونی و غیرمشروع است. با توجه به مسؤولیت پذیری ایران در ارتباط با مباحث حقوق بشری ایجاد این کمیته غیرقانونی است. همان کشورهایی که تحریک کننده اغتشاشات در ایران بودند و با یک فاصله زمانی خود به شرایطی در داخل کشور مبتلا شدند که به روش‌های غیرقانونی و ناقض حقوق بشر برای سرکوب اعتراضات متوسل شدند بانی ایجاد چنین سازوکاری هستند و ما سیاست یک بام و دو هوا را نمی‌پذیریم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نسل کشی سربرنیتسا نیز گفت: موضع ایران همواره مشخص بوده و نقش ایران در بحث بوسنی به عنوان کشور پیشرو در حمایت از حقوق بشر و مقابله با فجایع و اقدامات ناقض بین‌المللی بوده است و این نقش برجسته و ممتاز فصل درخشانی است و ایران می‌تواند از این به عنوان رویکرد مترقی و سازنده و نمونه در سطح جهانی یاد کند. همواره علاقه‌مند به تقویت مناسبات با بوسنی بودیم و تلاش‌های لازم را انجام دادیم. ارتقای روابط نیازمند اراده سیاسی مشترک است. در سایه فضای خوب سیاسی موجود بین دو کشور امکان توسعه مناسبات در سایر حوزه‌ها از جمله همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی نیز وجود دارد و می‌توانیم تلاش مشترک کنیم که روابط را در سطح مورد انتظار ارتقا دهیم.

 خوشحالیم که آلبانی به صدق گفته‌های ایران پی برد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین تحولات در قبال اعضای منافقین تصریح کرد: خوشحال هستیم که ایران در ارتباط با سازمان منافقین معتقد است که این یک سازمان تروریستی و جنایتکار است.

وی گفت: از ابتدای انتقال اعضای این فرقه تروریستی به آلبانی، ما در خصوص ماهیت تروریستی آنها به کشور آلبانی هشدار دادیم و خوشحال هستیم که به صدق گفته های ایران پی بردند و متأسفانه باید گفت این فرقه هم هزینه‌های زیادی به آلبانی و هم به روابط ایران و آن کشور وارد کرده است.

کنعانی تصریح کرد: بازرسی اخیر دولت آلبانی و آنچه که بدست آمد نشان داد که این یک فرقه تروریستی و خشنونت طلب است و انتظار داریم که آلبانی با آنها در قالب یک سازمان تروریستی برخورد کند.

وی ادامه داد: از برخی دولت‌ها متعجب هستیم که همچنان از این فرقه تروریستی حمایت و میزبانی کرده و به آنها اجازه برگزاری مراسم‌هایشان را می‌دهند و امیدواریم در این خصوص مجامع حقوق بشری نسبت به اقدامات و رفتارهای فرقه‌ای این سازمان واکنش جدی داشته باشند و حتما یکی از خواسته‌های خانواده‌هایی است برخی از عزیزانشان گرفتار در این فرقه شده‌اند.

کنعانی بیان کرد: ایران در چهارچوب استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی درخواست استرداد آن‌ها را برای بسیاری از کشورهای اروپایی ارسال کرده و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

کدخبر: 907957 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟