اسرائیل باید با برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان موافقت کند / اوکراین هنوز برای عضویت در ناتو آماده نیست

 « جو بایدن » رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که اوکراین هنوز برای عضویت در ناتو آماده نیست و قبل از اینکه این سازمان بتواند کی‌یف را به عنوان عضو جدید بپذیرد، جنگ باید پایان یابد.

بایدن گفت که در حالی که بحث درباره عضویت قریب‌الوقوع اوکراین در ناتو زودهنگام است، ایالات متحده و متحدانش در ناتو به تأمین امنیت و ارائه تسلیحات مورد نیاز «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین و نیروهایش برای تلاش برای پایان دادن به جنگ با روسیه ادامه خواهند داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از سفر یک هفته‌ای خود به اروپا، که شامل نشست سران ناتو در لیتوانی می‌شود، گفت: «فکر نمی‌کنم در ناتو درباره اینکه آیا اوکراین را اکنون، در این لحظه، در میانه جنگ به خانواده ناتو وارد کنیم یا نه، اتفاق نظر وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شما این کار را انجام دادید، متعهد به دفاع هر وجب از خاک آن منطقه که قلمرو ناتو است، می‌شوید. این تعهدی است که همه ما صرف‌نظر از هر چیزی، آن را پذیرفته‌ایم. اگر جنگ ادامه دارد، پس همه ما در جنگ هستیم. اگر اینطور بود، ما با روسیه در جنگ بودیم».

بایدن گفت که با زلنسکی در مورد این موضوع گفت‌وگوهایی طولانی داشته است و افزود که به رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است که ایالات متحده تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، به تأمین امنیت و تسلیحات برای اوکراین، ادامه خواهد داد؛ همانطور که در مورد اسرائیل چنین اقدامی انجام داد.

بایدن با اشاره به اینکه قبل از جنگ درخواست‌های «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را برای تعهد به عدم پذیرش اوکراین رد کرد، گفت: «فکر می‌کنم ما باید مسیری منطقی برای اوکراین ترسیم کنیم تا بتواند واجد شرایط ورود به ناتو شود. ائتلاف سیاست درهای باز دارد».

وی ادامه داد: «اما فکر می‌کنم در حال حاضر زود است که بگوییم خواستار رأی‌گیری هستیم، زیرا شرایط دیگری وجود دارد که باید رعایت شود، از جمله دموکراسی‌سازی و برخی از آن مسائل».

بایدن در بخش دیگری از این مصاحبه، عادی شدن روابط اسرائیل و عربستان در آینده نزدیک را بعید خواند و گفت که این امر مشروط به پذیرش یک معاهده دفاعی و موافقت با برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان توسط اسرائیل است.

وی در ادامه گفت که فکر نمی‌کنم عربستان با اسرائیل مشکل زیادی داشته باشد ولی اینکه این امکان را فراهم کنیم که بتوانند قدرت هسته‌ای غیرنظامی برای تضمین امنیت خود داشته باشند،‌ این را کمی بعید می‌دانم.

کدخبر: 907905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟