زارع‌ پور: کارگروه رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت تشکیل شد

به گزارش رکنا، عیسی زارع‌پور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره سند راهبردی فضای مجازی اظهار داشت: در آن سند راهبردی ۴ تکلیف بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده دو مورد از این اسناد تهیه شده است و در حال ارسال به مرکز ملی فضای مجازی است.

وی اضافه کرد: دو مورد دیگر هم کارهای اولیه انجام شده زیرا کار بین دستگاهی است و دستگاه‌های مختلف باید حضور پیدا کنند که در حال برگزاری جلسات آن هستیم و امید است تا پایان تابستان آن دو سند هم تکمیل شود.

وی در مورد تعیین کارگروهی از سوی رئیس جمهور در هفته گذشته عنوان کرد: آیت الله رئیسی هفته گذشته در جلسه شورای عالی فضای مجازی دستوری صادر کرد که براساس آن کارگروهی برای بررسی گلایه‌های مردم در بحث سند تشکیل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نمایندگان خود را برای شرکت در این کارگروه مرکز ملی فضای مجازی معرفی کرده ایم و امید است این مرکز از ظرفیت‌های خود در دوره جدید استفاده کند تا نقش موثرتری را نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند.

زارع پور ادامه داد: تلاش می شود از این نقش فرادستگاهی مرکز استفاده کرده و مشکلاتی که خارج از اراده وزارت ارتباطات در حوزه شبکه است را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه حاکمیت شرکتی و نقشی که شرکت‌های خصوصی در شبکه دارند به دلایل مختلف ماموریت خود را به درستی انجانم نداده اند، گفت: به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران در لایحه تجمیع و شبکه داخل شهرها و استان‌ها در سال‌های گذشته وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده و شبکه اشباع است و در برخی ساعات مشکلاتی را به ویژه در تعدادی از استان ها ایجاد کرده است که این موضوعات باید رسیدگی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره موضوع فیلترینگ نیز توضیح داد: این مساله خارج از چارچوب تصمیم‌گیری دولت است و کمیته‌ای که وجود دارد دولت سهم عمده را در آن کمیته ندارد.

زارع پورتصریح کرد: در حکم انتصاب دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی بازنگری در سیاست‌ها و مصادیق فیلترینگ یکی از خواسته‌های رئیس جمهور از وی بوده و بخشی از گلایه‌های مردم از سرویس‌ها و سایت‌هایی است که به اعتقاد ما هم بلاوجه بسته شده است، به عنوان مثال گوگل پلی یا مصادیق بازی‌های پرکاربرد و برخی سرویس‌هایی که مردم به آن احتیاج دارند در این کارگروه باید بررسی شود زیرا بخشی از نارضایتی مردم ناشی از اینهاست.

وی ادامه داد: درباره شبکه های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، تابع مصوبات مراجع بالادستی هستیم که آنها را مکلف به رعایت و پذیرش قوانین جمهوری اسلامی دانستند و امید است مرکز ملی در قالب همین کارگروه نقش آفرینی داشته باشد و ما اثرات آن را برای کاهش نارضایتی مردم و افزایش سرعت و کیفیت شبکه شاهد باشیم.

وی درباره دولت هوشمند هم خاطرنشان کرد: با هشدار و موعدی که رئیس جمهور مجددا تعیین کردند که البته در قانون هم دستگاه‌ها مکلف شدند که این کار را انجام بدهند، کار پرشتابی آغاز شده است و چند دستگاه معدودی که متصل نشده‌اند کار خودشان را به سرعت انجام می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: من امروز از وزیر علوم مطلع شدم که تعداد دانشگاه‌هایی که متصل شده‌اند سه رقمی شده و این خبر خیلی خوبی است و مابقی دستگاه‌ها هم این کار را انجام می‌دهند.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: امسال مراحل دیگری هم داریم و دستگاه‌ها باید تا پاییز تمامی استعلام ها را به صورت برخط انجام دهند به این معنا که هیچ مراجعه کننده‌ای برای گرفتن استعلام از این اداره به آن اداره و از این وزارتخانه به آن وزارتخانه توسط دستگاه‌ها فرستاده نشود.

وی افزود: همچنین همه دستگاه‌ها باید خدماتشان را از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند ارائه کنند و غیر از اتصال تکلیف دارند ۲۰ درصد خدمات خود را به صورت هوشمند ارائه کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رسانه ها خواست این تکالیف مهم را از دستگاه های مختلف پیگیری کنند و ادامه داد: در این زمینه مواعد قانونی وجود دارد که در ماه های آبان، آذر و دی اجرایی می شود و انتظار می رود این اتفاقات برای مردم رقم بخورد و مردم طعم شیرین استفاده از فناوری را در مواجهه با دولت بچشند.

زارع‌پور تصریح کرد: سال گذشته سال پنجره واحد بود و امسال سال افزایش کیفیت خدمات و حذف کاغذ از مراودات بین دستگاهی است و امید است بتوانیم بخش خوبی از دولت هوشمند را به معنی واقعی کلمه امسال محقق کنیم.

کدخبر: 906574 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟