ترامپ در باشگاه تفریحی اسناد محرمانه را به برخی نشان می داد/  کشف بیش از 100 سند محرمانه

به گزارش سی ان ان ، «استفانی گریشام»، سخنگوی سابق کاخ سفید تایید کرد، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا شخصا در نشست هایی در باشگاه تفریحی «مار-ئه-لاگو» در فلوریدا، اسناد طبقه بندی شده دولتی را به افراد غیرمجاز نشان داده است.

چندی پیش، هیات منصفه یک دادگاه فدرال آمریکا علیه دونالد ترامپ در پرونده نگهداری از اسناد محرمانه در ملک شخصی خود اعلام جرم کرد.  در کیفرخواست این دادگاه مشخص شد ۳۷ مورد جرم علیه این رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام شده است.

پیگرد قضایی ترامپ از بابت مدیریت اسناد محرمانه دولتی تقریباً یک سال بعد از آن صورت گرفت که اف.بی.آی بعد از جستجوی محل سکونت او در عمارت «مار-ئه-لاگو» بیش از ۱۰۰ سند محرمانه کشف کرد.

استفانی گریشام که مدتی به عنوان رئیس دفتر و دبیر مطبوعاتی «ملانیا ترامپ»، همسر رئیس جمهور سابق آمریکا نیز کار کرده، در مصاحبه با شبکه «ام.اس.ان.بی.سی» موضوع طرح کیفرخواست علیه ترامپ به خاطر نگهداری از اسناد محرمانه را پیش کشید.

«آلکس ویت»، مجری شبکه ام.اس.ان.بی.سی از گریشام پرسید آیا ترامپ  در نشست های خصوصی اسناد طبقه بندی شده دولتی را به اشخاص دیگر نشان داده است. سخنگوی سابق کاخ سفید پاسخ داد: «جواب کوتاه من به این سوال این است:‌بله. من دیدم که او در حیاط خلوت اتاق غذاخوری اقامتگاه مار-ئه-لاگو این اسناد را به افرادی نشان داد. پس او رعایت محرمانگی اطلاعات را نکرد و هرگز این کار را انجام نداد. »

گریشام حین حضور در برنامه شبکه ام.اس.ان.بی.سی به اظهار تاسف درباره صحبت‌های ترامپ در فایل صوتی جنجالی حرفهایش در نشستی در باشگاه گلف «بدمینستر» در سال 2021 که نخستین بار از سوی شبکه سی.ان.ان پخش شد به ویژه این ادعا که در مقام رئیس‌جمهور می‌توانسته این اسناد را از طبقه‌بندی خارج کند پرداخت.

سخنگوی سابق کاخ سفید در ادامه این مصاحبه گفت:‌«ترامپ در این فایل مشخصا می‌گوید که باید این اسناد را از طبقه بندی خارج می‌کرد اما این کار را نکرد. فکر می‌کنم این هم یک مدرک علیه او است. معتقدم در بخشی از آن فایل صوتی ترامپ می‌گوید که حرفهایی غیرقابل انتشار را می‌زند. می‌دانم که دونالد ترامپ قوانین خبرنگاران را می‌داند. او می‌داند اگر حرفی نباید منتشر شود پس نباید درباره آن حرف بزند. بنا بر این فکر می‌کنم او در اینجا دارد یک پوشش برای این کار خود دست و پا می‌کند.»

این مقام ارشد سابق کاخ سفید بیان کرد: «می‌خواهم به تماشاچیان شما بگویم فکر نمی‌کنم مردم بدانند کسب مجوز دسترسی به اسناد طبقه بندی شده چقدر سخت است. من به یاد دارم که برای به دست آوردن این مجوز چه فرآیند سختی را گذراندم. آنها برای دادن این مجوز به شما همه چیز را وارسی می‌کنند. کسب این مجوز امنیتی بسیار سخت است. نشان دادن اسناد محرمانه به کسانی که این بررسی سفت و سخت سوابق را برای کسب مجوز نگذرانده‌اند یک لطمه به کشور است و در عین حال افرادی را به صورت بالقوه در خطر قرار می‌دهد.»

سخنگوی سابق کاخ سفید، کار ترامپ در نشان دادن اسناد محرمانه دولتی به افراد غیرمجاز بدون اهمیت دادن به حساسیت اطلاعات را یک کار «توهین آمیز» دانست و گفت: «این کار توهین به خود من هم هست. اما مجددا باید گفت که این کار ممکن است منابع و شیوه‌ها را به خطر بیندازد. هر چقدر تاکید کنم که اهمال کاری ترامپ در قبال این اطلاعات چقدر باعث به خطر افتادن افراد دیگر می‌شود کافی نیست.»

گریشام بعد از شورش ششم ژانویه 2021 طرفداران دونالد ترامپ در ساختمان کنگره آمریکا از سمت رئیس دفتری و دبیر مطبوعات ملانیا ترامپ استعفا کرد.

طبق گزارش سی‌ان‌ان تحقیقات درباره نگهداری اسناد کاخ سفید توسط ترامپ به شناسایی بیش از 300 سند که مهر محرمانه داشته‌اند منجر شده است. 103 مورد از این سندها سال گذشته میلادی از منزل ترامپ در فلوریدا کشف شده‌اند.

پیش از این رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که اولین جلسه محاکمه ترامپ در ارتباط با پرونده موسوم به اسناد محرمانه روز ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) برگزار خواهد شد. ترامپ هدف اصلی طرح شکایت علیه وی را با انگیزه‌های سیاسی و تلاش جو بایدن به منظور خارج کردن او از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خوانده است.

منبع: فارس

کدخبر: 906209 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟