جزئیاتی جدید از تجهیز ناو شکن دنا به موشک‌های عمودپرتاب

ظهر شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه « ناوشکن دنا » به عنوان ناو سرفرماندهی ناوگروه ۸۶ در بندرعباس پهلوگیری کرد تا بدین ترتیب مأموریت ۸ ماهه دریانوردی نیروی دریایی ارتش به دور کره‌زمین به پایان برسد. مأموریتی که نه تنها ایران و غرب آسیا بلکه همه جهان را غافلگیر کرد که چگونه ایران توانست با ناوگان دریایی خود به دریاهایی سفر کند که نیازمند تجهیزاتی با تناژ بالاتر است. اما، ایران اسلامی توانست با استفاده از تجهیزات ساخت خود نه تنها با موفقیت ماموریت خود را انجام دهد بلکه رکوردهای مختلفی را هم به دست آورد.

ناخدایکم داود قلی‌زاده یکی از افراد گروه طراحی و ساخت ناوشکن دنا در خصوص ماموریت ۳۶۰ دریانوردی دنا به دور کره زمین، گفت : دریا برای هر کشور موهبت است و از لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی مرزهای دریایی می‌تواند امکانات خوبی را برای کشور از لحاظ واردات و صادرات دریایی ایجاد کند. جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه ما در شمال، دریای خزر، در جنوب از شمال خلیج فارس تا شرق دریای عمان را در اختیار داریم و این مزیت کمک کرده است تا ۹۰ درصد از واردات و صادرات ما توسط بنادری که در شمال و جنوب داریم، انجام شود.

استفاده از حمل و نقل دریایی بسیار ارزان تمام می شود و این در بحث مراودات تجاری بین کشورها کمک شایانی می‌کند. با توجه به مرزهای دریایی و خطوط مواصلاتی که در دریا داریم نیاز است تا ما ناوگان تجاری و نظامی خود را اسکورت و از آن‌ها محافظت کنیم. به همین دلیل، نیاز است تا یک اقتدار و بازدارندگی دریایی داشته باشیم.

طبق تدابیر فرمانده معظم کل قوا، مقرر شد ما در دریای خزر خلیج فارس و دریای عمان و شمال اقیانوس هند حضور مقتدرانه داشته باشیم و برای این حضور مقتدرانه نیاز بود تا انواع ناوها و ناوشکن‌های مورد نیاز برای نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی قهرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین، دریابانی فرماندهی انتظامی طراحی و تولید کنیم تا به آن‌ها تجهیز شوند.

برابر تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و دکترین دفاعی نیروهای مسلح این کار به وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی ابلاغ شد و ما در کلاس شناور سینا با طراحی که در سازمان صنایع دریایی انجام شد توانستیم انواع شناورهای این کلاس را برای دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان طراحی و تولید کنیم.

 دستور رهبر انقلاب برای ساخت ناوشکن‌های جدید با تکنولوژی به‌روزتر

جزئیاتی جدید از تجهیز ناو شکن دنا به موشک‌های عمودپرتاب

ناخدایکم قلی‌زاده  افزود : ما برای اینکه بتوانیم در اقیانوس‌ها حضور قدرتمندانه داشته باشیم نیاز بود تا کلاس‌های شناوری بزرگ‌تری نسبت به کلاس سینا با تناژ بیشتری داشته باشیم و بتواند ماموریت‌های اقیانوسی را به خوبی انجام دهد. به همین دلیل، ما کار طراحی و ساخت شناور کلاس موج را آغاز کردیم.

ما سعی کردیم در هر کدام از ناوشکن ها از لحاظ تکنولوژی، سیستم سلاح‌ها، سیستم های مخابراتی، جنگ‌های الکترونیک و همه جوانب بهتر و به‌روزتر عمل کنیم. البته این کار ناظر به تدابیر رهبر انقلاب در زمان الحاق ناوشکن جماران انجام شده است که ایشان گفته بودند هر فروند از شناورهای کلاس موج باید نسبت به فروند قبلی خود از تکنولوژی و فناوری بهتری بهره ببرد.

 شناورهای ایرانی چیزی از هم‌کلاس‌های شرقی و غربی خود کم ندارد

وی در ادامه اظهارکرد : تمامی تجهیزات ناوشکن‌های کلاس جماران همچون دنا به صورت بومی تولید می‌شود. ما در ساخت شناورهای کلاس موج به مرحله‌ای رسیدیم که نه تنها این ناوشکن ها به‌روز هستند بلکه چیزی از شناورهای هم‌کلاس شرقی و غربی خود کم ندارد کاملاً پا به پای آن‌هاست. اما یک تفاوت اساسی با این شناورها دارد و آن بومی‌بودن دانش طراحی و ساخت است.

هنگامی که کشورهای جهان از کشورهای غربی یا شرقی ناوشکن خریداری می‌کنند تمامی اطلاعات این شناورها در اختیار کشور سازنده قرار دارد و می‌توانند در دریا مشکلاتی برای این شناورها همچون اخلال در فرکانس‌های رادیویی و جنگالی ایجاد کنند. در حالی‌که تکنولوژی‌های به‌کار رفته در شناورهای ما تماماً بومی و در اختیار خودمان است. به همین دلیل، آسیب پذیری ناوشکن‌های ما نسبت به ناوشکن‌های در اختیار سایر کشورها کمتر است.

ناوشکن دنا؛ ۹۴ متر طول، ۱۱ متر عرض دارد که فاصله دکل تا پایین‌ترین نقطه آن ۲۰ متر و ابعاد آبخور این شناور ۳.۲ متر است. در حوزه سازه و روسازه از ورق و پروفیل‌های دریایی و برای روسازی آن از آلومینیوم دریایی به وزن ۶۰۰ تُن استفاده شده است. این شناور قادر است علاوه بر جابجایی حدود ۲۰۰ نفر پرسنل تعدادی از نیروهای یگان‌ عملیات ویژه را حمل کند.

این شناور همانند یک شهر متحرک بوده و به امکانات مختلف تجهیز شده است. نیروگاه برق، خطوط انتقال برق، مراکز کنترل برق، استراحتگاه‌ها، کلینیک و بیمارستان، سیستم رانش، آشپزخانه مجهز برای ۲۰۰ نفر و یخچال‌های زیر صفر و بالای صفر جزو تجهیزات موجود در ناوشکن دنا است. اهمیت تجهیز ناوشکن دنا به همه تجهیزات ضروری کمک می‌کند تا بتواند یک مأموریت ۸ ماهه را به خوبی انجام دهد.

سامانه‌سلاح‌ها، سیستم‌های مخابرات‌، ناوبری و رانش ناوشکن دنا کاملاً ایرانی است. پیشرانه این شناور از انواع موتورهای دیزلی است که توسط صنایع دریایی وزارت دفاع به موتور دریایی تبدیل شده است. نحوه عملکرد سیستم رانش ناوشکن دنا این‌گونه است؛ دو شفت از دو موتور متفاوت وارد یک گیربُکس شده و قدرت دو موتور را به یک شفت و یک پروانه منتقل می‌کند و می‌تواند سیستم رانش شناور را تشکیل دهد. این اولین‌بار است که چنین موتوری در ایران ساخته و در ناوشکن دنا نصب شده است.

پروانه ناوشکن دنا نیز از یک طراحی خاص و متفاوت و تکنولوژی بسیار پیشرفته بهره می‌برد. کاربرد پروانه زاویه‌متحرک شناور دنا کمک به مانور و گردش شناور در مواقع بحرانی در یک عملیات خاص است.

مأموریت ناوشکن دنا کشف‌، شناسایی و انهدام انواع اهداف هوایی، سطحی و زیر سطحی است. همچنین، اسکورت ناوگان نظامی، ناوگان تجاری و حدود مواصلاتی صادراتی و تجاری را هم برعهده دارد. در حوزه درگیری، این امکان برای ناوشکن دنا وجود دارد تا در اتاق جنگ خود بتواند ۱۰۰ هدف سطحی، زیر سطحی و پروازی را مشاهده کرده و پس از تعیین اولویت توسط فرمانده اتاق عملیات این شناور، با آن‌ها درگیر شود.

ناوشکن دنا از چه تسلیحاتی استفاده می‌کند؟

ناخدایکم قلی‌زاده درباره تسلیحاتی تهاجمی و آفندی که ناوشکن دنا استفاده می‌کند ، گفت : دنا برای بمباران ساحلی از توپ‌های ۷۶ میلی‌متری و مبارزه با دزدان دریایی از توپ‌های ۲۰ میلی‌متری بهره می‌برد. این شناور برای انهدام اهداف هوایی از موشک‌های مختلف در نقش پدافندی استفاده می‌کند و این سلاح‌ها قادر هستند که در صورت تهدیدات احتمالی توسط موشک‌ها و یا هواپیماهای دشمن به خوبی نقش پدافندی را اجرا کنند.

ما در دنا از موشک‌های سطح به سطح به‌عنوان تسلیحات آفندی بهره می‌بریم که با آن‌ها می‌توان اهدافی که در فواصل دور و نزدیک توسط رادارهای پیشرفته این شناور کشف و شناسایی می‌شود را منهدم کرد.

نکته مهم اینجاست که تسلیحات این شناور انجام شده از لحاظ دقت در شناسایی، کشف، به خوبی با رادارها هماهنگ شده و رادارهای ما می‌توانند نسبت به رادارهای نسل قبل شناورهای کلاس موج عملکرد بهتری را داشته باشند.

وی افزود : موشک‌های نصب‌شده بر روی ناوشکن دنا نسبت به شناورهای قبلی کلاس موج از قدرت تخریب، دقت و سرعت بیشتری بهره می‌برند. چراکه در صحنه نبرد دریایی مسئله زمان بسیار اهمیت دارد و هر کسی که بتواند اهداف را با سرعت بیشتری در زمان کمتری شناسایی و رهگیری کرده و با قدرت تخریب بالاتری به دشمن آسیب بزند در صحنه نبرد دریایی موفق‌تر خواهد بود.

اهمیت این کار جایی احساس می‌شود که در مقایسه با نبرد زمینی زمان کمتری در اختیار طرفین نبرد قرار دارد به همین دلیل باید بتوانیم با افزایش سرعت عملکرد تسلیحات ناوشکن، اهداف خود را منهدم کنیم.

در حوزه اهداف زیرسطحی در شناور دنا از اژدرهای قدرتمندی برای رهگیری و انهدام انواع زیردریایی‌های در اختیار دشمن استفاده می‌کنیم.

موشک‌های عمودپرتاب بر روی ناوشکن دنا نصب می‌شود

قلی‌زاده در ادامه گفت :  جمهوری اسلامی ایران و مجموعه وزارت دفاع در حوزه موشک‌های VLS (عمودپرتاپ) توانمندی خوبی کسب کرده و این موشک‌ها را بر شناورها نصب و شلیک کرده است که شاهد اصابت موفق آن‌ها نیز بودیم. موشک‌های عمودپرتاپ ما برای اهداف هوایی برد کوتاه و برد بلند استفاده می‌شود. این موشک‌ها هم‌اکنون بر روی تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه نصب شده  است.

توانمندی‌ موشک‌های عمودپرتاب این است که با توجه به نصب عمود آن‌ها در مقایسه با موشک‌های مایل فضای زیادی اشغال نمی‌کند هم از لحاظ تعداد هم ظرفیتی که موشک می‌تواند با خود حمل کند، بسیار بالاست که همانطور که عرض کردم در دو مقطع برد کوتاه و برد بلند استفاده می‌شود.

این موشک‌ها(عمودپرتاب) بر روی ناوشکن دنا نصب شده و با توجه به مأموریت ناوگروه ۸۶ در قالب کد عملیاتی ۳۶۰ که انجام داده است، ان‌شاءالله در آینده نزدیک بر روی آن نصب خواهد شد و پس از این ناوگان نیروی دریایی ارتش و سپاه از این موشک‌ها بهره خواهند برد و این موشک‌ها بر روی این شناورها نصب خواهد شد.

منبع: فارس

کدخبر: 905921 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟