در ٢ سال گذشته ٧ و نیم میلیارد دلار جذب سرمایه در بخش نفت و گاز داشتیم

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در همایش «امنیت اقتصادی، سلامت و مشارکت» گفت: سرفصل کار ما با خارج از کشور به جهت ایجاد ارز و ارزآوری است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسایل مهم در ارزآوری، صادرات است، افزود: در این راستا باید تلاش کنیم بازارهایی که داریم را در جهت صادرات تثبیت کنیم و بتوانیم صادرات پایدار را افزایش دهیم.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه عنوان کرد: بحث واردات و چگونگی تامین ارز نیز برای ما حائز اهمیت است. در این جهت، منابعی که از آنها برای تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی استفاده می‌کنیم را باید گسترش دهیم.

صفری گفت: برای تامین کالاهای اساسی از جمله غلات و کود شیمیایی که انحصار تولید آنها در دست برخی کشورها است، تلاش ما این بوده که واردات آنها به کشور را چند مبدایی کنیم و بتوانیم این کالا را ارزانتر وارد کشور کنیم.

وی تاکید کرد: به طور مثال، کود شیمیایی و خصوصا فسفات و پتاس برای وزارت کشاورزی مهم هستند. کود شیمیایی را در شرایط تحریم از کشور چین وارد می کردیم که آنها باید برای صادرات این محصول به کشورمان مجوزهای خاصی می گرفتند اما تلاش کردیم این محصول را از کشورهایی همچون قزاقستان، ازبکستان و روسیه سفید تامین کنیم؛ لذا توانستیم بجای یک منبع از چند منبع این محصول را تامین کنیم.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه حرکت بعدی ما انتقال تکنولوژی و تولید در داخل کشور است، گفت: در زمینه تولید و تامین کودشیمیایی مورد نیاز وزارت جهادکشاورزی، تلاش کردیم با کمک استانداری هرمزگان، پتاس و فسفات تولید شود که تحهیزات لازم در حال خریداری است و مواد اولیه نیز از معادنی که در خور و بیابانک در حال تامین هستند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از کالاهای اساسی و مهم دارو است، افزود: در بخش داروهای شیمیایی ما می‌توانیم بوسیله پتروشیمی‌هایی که در داخل کشور داریم این داروها را تولید کنیم. سالانه بیش از یک میلیارد دلار مواد اولیه شیمیایی دارو از هند و چین وارد می‌شود.

صفری تاکید کرد: حدود یک سال ونیم است که در حال تلاش هستیم تا ارزی که برای واردات مواد اولیه شیمیایی دارو از این ٢ کشور استفاده می‌شود را با تولید داخل کاهش دهیم. از طریق واسطه‌های تولید این محصولات، میزان ارز تخصیص داده شده به این حوزه از ۴٠٠ میلیون دلار به ٨٠ میلیون دلار رسیده است. در جنوب کشور در حال تولید مواد اولیه داروها هم برای مصرف داخل و هم خارج از کشور هستیم.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به انجام تزانزیت کالاها از طریق ایران و تلاش‌هایی که در این راستا در حال انجام است، افزود: در این دولت تلاش شد تا مسیر ترانزیت کالا تغییر کند. در سفر رییس جمهور به چین روی این موضوع توافق شد و مسیر ترانزیت کالا از ایران به چین تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند و روسیه علاقمند هستند در خروجی و ورودی (در کریدور شمال به جنوب) ما سرمایه گذاری کنند، گفت: تمام کشورهای خلیج فارس مانند قطر، امارات و عمان که به این کریدور پیوسته اند و علاقمند هستند در ورودی‌های ما در جاسک، بندر عباس و چابهار سرمایه‌گذاری کنند. اغلب کشورهای خلیج فارس در کشور های مشترک المنافع سرمایه گذاری کرده اند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد: در بخش نفت و گاز ، در ٢ سال گذشته توانستیم ٧ ونیم میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشیم که عملیاتی شده است، در این راستا تامین امنیت سرمایه گذاری مهم است و از ما در این باره سوال می‌کنند که ما هم باتوجه به اقدامات سایر قوا در این باره به آن‌ها اطمینان می‌دهیم.

صفری با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب بر محصولات و تکنولوژی ابداعی شرکت‌های دانش بنیان گفت: روند تحقق این موضوع مهم در سفرهای رییس جمهور مورد توجه قرار گرفته است تا انتقال و صادرات تکنولوژی در این زمینه صورت گیرد.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش گفت: برگزاری این همایش با همکاری قوا، نوید حمایت بیشتر از سرمایه گذاران خارجی در کشور را می‌دهد. امیدوارم با حمایت قوه قضاییه که بسیار مهم است در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق‌تر از گذشته عمل کنیم.

وی با اشاره به اولویت بندی دولت سیزدهم در برقراری ارتباط با کشورهای همسایه گفت: دولت همزمان به برقراری ارتباط موثر با کشورهای آفریقایی، چین، روسیه، هند و آمریکای لاتین برای افزایش صادرات در بازارهای پایدار نظر دارد.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در بخش معادن نیز گفت: در بخش معاون برای سرمایه گذاری بیشتر درباره تامین سود و بازگشت سرمایه به سرمایه گذاران اطمینان داده ایم تا از این بخش نیز استقبال شود.

وی با تاکید به اهمیت تکمیل زیرساخت‌های گردشگری گفت: اگر حمایت از سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم می‌توانیم در هتل سازی و توسعه خطوط کشتیرانی نیز قدم‌های بزرگتری برداریم.

صفری با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص توجه به اقتصاد دریا نیز گفت: در بخش اقتصاد دریا عقب هستیم، اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در ٢ ماهه اخیر رشد ۵٠ درصدی در صادرات ابزیان داشتیم. لازم است ظرفیت‌های تولید در این راستا برای افزایش ارز آوری توسعه یابد.

کدخبر: 904475 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟