در جنگ‌های الکترونیک و سایبری قدرت خوبی داریم/  باید به هوش مصنوعی بسیار توجه شود

به گزارش رکنا به نقل از صدا و سیما، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با حضور در برنامه  تلویزیونی صف اول به پرسش‌ها در خصوص اقدامات ارتش برای دفاع از مرزها و امنیت ملی کشور پاسخ داد.

سؤال: این گزارش یک نگاه خیلی سریع بود دور تند به توانمندی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران مهمترین اقداماتی که در زمینه افزایش توان رزم ارتش جمهوری اسلامی شده است چه است؟

امیر دریادار سیاری: ما برای اینکه به این موضوع بپردازیم اول یک اشاره‌ای کنیم به همین بحث رژه‌ای که نشان داده شد. در این مراسم و رژه‌ها یک توانمندی‌هایی به معرض نمایش گذاشته می‌شود که این نشان از اقتداری است که ارتش و نیروهای مسلح به دنبال آن هستند. امروز الحمدلله آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای انجام مأموریتی که به عهده اش است، در بالاترین حد خودش قرار دارد. نگاه کنیم نیروی زمینی قهرمان امروز، در مرزهای شرق و غرب مستقر است امنیت مرزها را برقرار می‌کند عمد قوای نیروی زمینی در اقصی نقاط این کشور آمادگی دارد هرجا که لازم باشد در مقابل هر تهدید بایستد و جوابگو باشد برای حفظ امنیت و ثبات در مرزهای کشور.

ببینید نیروی پدافند هوایی ما ضمن اینکه همه سامانه‌های پدافند هوایی زمین به پایه در ارتفاعات مختلف را حفظ می‌کند، ۲۴ ساعت دارد مرزهای هوایی کشور را پایش می‌کند. حفاظت می‌کند از مرزهای هوایی کشور. نیروی هوایی ما با بکارگیری انواع و اقسام جنگنده‌ها در آمادگی لحظه‌ای قرار دارد که هر جا لازم باشد برای دفاع از مرزهای هوایی در آسمان‌های کشور و در مرزهای هوایی کشور مقابله کند با هرگونه تهدیدی که متوجه مرزهای هوایی بشود. نیروی دریایی ما در سطح دریا در زیر دریا و در هوای بالای دریا، ضمن حفاظت از مرزهای دریایی، ضمن برقراری امنیت برای خطوط مواصلاتی کشور در خلیج عدن و دریای سرخ و دریای آزاد، باز هم آمادگی دارد که هر جا که لازم باشد از مرزهای دریایی، آب‌های سرزمینی، منطقه نظارت و منافع منابع کشور دفاع کند. این نشان از این است که ارتش جمهوری اسلامی ایران، با توکل به خدا و با تکیه بر تمام توانمندی‌های داخلی دسترسی پیدا کرده است. البته این مؤلفه‌هایی دارد که توجه به چه مؤلفه‌هایی باعث می‌شود این توانمندی که امروز خدمت شما مختصر عرض کردم در نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران چطوری به دست آمده است.

 امروز در مسائل جنگ‌های الکترونیک و سایبری قدرت خوبی داریم

سؤال: ببخشید، چون مرزها به عهده شما است و لازمه حفاظت از مرزها این است که شما فراتر از مرزها را هم ببینید.

امیر دریادار سیاری: امروز پهپاد در ارتش جمهوری اسلامی ایران قدرت بسیار خوبی شده است. شما در نشان دادن پایگاه‌های زیرزمینی پهپاد، روی زمین پهپاد، همین اخیراً الحاق ۲۰۰ فروند پهپادهای جدیدی که با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ارتش الحاق پیدا کرد. ارتقای توانمندی‌های پهپاد شناسایی رزمی و دیگر پهپادهای مورد نیاز یکی از مواردی است که بسیار مورد توجه است و الحمدلله به دست توانمند خود کارکنان ارتش و باز عرض می‌کنم شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه‌های کشور و وزارت دفاع، الحمدلله توان بسیار خوبی ما در عصر پهپاد داریم. مثل جنگ‌های الکترونیک، بسیار مسئله روزی است و ما توجه کرده ایم امروز توانمندی بسیار خوبی در بابت جنگ‌های الکترونیک داریم. یا بحث‌های سایبر در بحث سایبری ما امروز قدرت خوبی داریم ضمن اینکه یک گاه به آینده داریم که با آنچه که امروز داریم و ادعا می‌کنیم با آنچه که امروز است، می‌توانیم توان دفاعی و توان بازدارندگی ارتش را در حد نگهداریم که هیچ کسی به خودش اجازه ندهد تعرضی به ما داده باشد، اما یک نگاه به آینده باید وجود داشته باشد .

باید به هوش مصنوعی بسیار توجه شود

وی در ادامه اظهار کرد :  بنابراین بخاطر اینکه ما به موضوعات آینده توجه کنیم ضمن اینکه آینده رصد و پایش می‌کنیم ضمن اینکه تحرکات همه را که اقداماتی برای آینده شان انجام می‌دهند را دنبال می‌کنیم، خود ما در بحث فناوری وارد یکسری قضایای جدید شده ایم و نگاه مان به آینده را داریم تبدیل به عمل می‌کنیم. مثلاً هوش مصنوعی چیزی است که باید بسیار به آن توجه شود. حضرت آقا فرموده اند که در هوشمند کردن سلاح‌ها باید دقت شود بنابراین در بحث بکارگیری هوش مصنوعی یکی از کارهایی است که دارد دنبال می‌شود. در بحث کوآنتوم ما پیشرفت‌های بسیار خوبی داریم. در بحث پلاسما، در بحث لیزر، در بحث‌های شیمیایی جنگ‌های نوپدید، در بحث رباط ها، اینها مسائلی است که نیاز آینده برای ارتقا توان دفاع و توان بازدارندگی تکیه بر این موضوعات دارد. اگر به این موضوعات که آینده را می‌سازد ما توجه نکنیم به یک غافلگیری مبتلا خواهیم شد به نام غافلگیری فناورانه. به همین علت باید به این موضوع دقت کنیم که آنچه که امروز داریم بسنده نکنیم نگاه به آینده باشد و برای آینده باید به این فناوری‌های جدید حتماً توجه شود که الحمدلله امروز در دستور کار است.

سؤال: در مورد تعامل تان با دستگاه‌های مختلف مثلاً با دانش بنیان‌ها بگویید که ارتش چه می‌کند در این تعامل برای افزایش توان رزمی اش؟

امیر دریادار سیاری: نگاه به فناوری‌های نو و نگاه به آینده حتماً نیاز است که ما یک تعاملاتی با دیگر سازمان‌ها داشته باشیم. تعامل اولی که ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد برای انجام مأموریت دفاع از کشور و ارتقای توان بازدارندگی، قطعاً همکاری و تعامل نزدیک با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. قطعاً تعامل و همکاری نزدیک با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. قطعاً با فرماندهی انتظامی است. قطعاً با بسیج است. این در داخل خود نیروهای مسلح که شاکله نیروهای مسلح را تشکیل می‌دهند این تعاون و همکاری و همدلی و انسجام و هدف الحمدلله وجود دارد و این موجب ارتقای توان بازدارندگی می‌شود.

حدود ۱۰ هزار نفر از نخبگان کشور را آموزش داده ایم

سؤال: به طور مشخص شده است جایی بگویید که ما می‌خواهیم در فلان مسئله رکورد سپاه را بشکنیم.

امیر دریادار سیاری: اینجوری نمی‌گوییم، ولی واقعیت قضیه این است که ما پهپاد می‌سازیم آن‌ها هم می‌سازند. وزارت هم می‌سازد. موشک به همین ترتیب. مهمات به همین ترتیب، ناوشکن به همین ترتیب، هست دیگر می‌سازیم و می‌رود رونمایی هم می‌شود و اینها همه در حمایت از همدیگر است در یک راستا قرار می‌گیرد که توان بازدارندگی کشور را بالا می‌برد. این خیلی مهم است، اما با سایر سازمان‌های کشوری خب بله مثلاً ما تقریباً می‌توانم بگویم که با تمام دانشگاه‌های کشور ارتباط داریم. با همه شرکت‌های دانش بنیان، اینکه می‌گویم همه شرکت‌های دانش بنیان، واقعاً در بحث سلاح‌های زمینی و هوایی و پدافندی و دریایی پهپادها و جنگ الکترونیک و سایبر و این فناوری‌هایی که من نام برده ام اینها همه نیاز است که اضافه بر استفاده از توانمندی‌های داخلی، حتماً از دانشگاه‌ها استفاده بشود. حتماً از شرکت‌های دانش بنیان استفاده بشود. حتماً از نخبگان کشور استفاده بشود.

می‌دانید که ما در بحث جذب نخبگان اقدامات جدیدی را انجام می‌دهیم ضمن اینکه ما فکر می‌کنم ظرف دو سال سه سال گذشته تا امروز حدود ۱۰ هزار نفر از نخبگان کشور را آموزش داده ایم و اینها آمده اند توانمندی‌های ارتش را دیده اند نیازمندی‌های ارتش را هم درک کرده اند نیازمندی‌های ما را هم برایشان مشخص کرده ایم نظام مسائل ما را خوانده اند و دنبال این هستند که از توانمندی شان ما بهره ببریم و اگر مشکلی در هر جایی وجود دارد حل کنیم وگرنه با نگاه فناوری‌های آینده از توان این نخبگان عزیز از این دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان بهره ببریم. این بسیار ارزشمند است و همانطور که شما اشاره کردید نهایت بهره را ما از این عزیزان مان دانشگاه هایمان دانش بنیان هایمان می‌بریم. برای اینکه بتوانیم آن غافلگیری فناورانه را کنار بگذاریم.

کدخبر: 900090 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟