تصمیم دولت برای تغییر ساعات کار ادارات به مصلحت نبود / کلیات تعطیلی پنجشنبه‌ها تصویب شد

ولی اسماعیلی در واکنش به مشکلاتی که در پی تغییر ساعات ادارات برای کارمندان ایجاد شده است که برخی ادعا کرده‌اند مجلس آن را تصویب کرده است، گفت: قانون مجلس مربوط به تغییر ساعت رسمی کشور بود که براساس مطالعاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام داد به تصویب رسید اما تغییر ساعات  کار ادارات طبق قانون مدیریت خدمات کشوری برعهده دولت بوده و ربطی به مجلس ندارد که این موضوع را بر گردن مجلس بیندازند.

نماینده مردم گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت بر اساس قانون می تواند برای مناطق گرمسیری این تغییر ساعت را اعمال کند البته با حفظ 44 ساعتی که قانون تعیین شده است.

وی تصریح کرد: البته با تغییرات ناگهانی برای تعیین ساعت 6  صبح برای آغاز کار ادارات که باعث شد کارمندان ناچار باشند ساعت 5 صبح از منزل خارج شوند، مخالف هستیم و قطعا این نوع برنامه‌ریزی به مصلحت نبود چرا که این اقدام، برنامه‌‎ریزی خانواده‌ها را برهم زده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: ما از مسئولان سازمان اداری و استخدامی کشور خواسته‌ایم تا برای ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه تغییر ساعات کار ادارات در نشست کمیسیون حضور پیدا کنند تا مشخص شود اتخاذ این تصمیم چه میزان تأثیر بر صرفه‌جویی در انرژی داشته است اما هنوز به عدد خاصی در این حوزه که معیاری برای این بخش قرار گیرد، نرسیده‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: موضوعی که الان در کمیسیون اجتماعی در دست بررسی است تسری تعطیلی پنجشنبه‌ها به کل کشور است که هفته گذشته کلیات آن را به تصویب رساندیم ضمن اینکه پیشنهادی که کمیسیون اجتماعی داشت جایگزینی تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه‌ها بود که لازم است با حضور مسئولان اتاق تعاون و اتاق بازرگانی و تجار از ابعاد مختلف مورد بررسی‌های کارشناسانه قرار گیرد تا مشخص شود چه میزان در رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: این پیشنهاد به این دلیل مطرح شد که تفاوت تعطیلات آخر هفته ایران با سایر کشورها باعث شده است تجار 4 روز نتوانند مبادله‌ای با دیگر کشورها داشته باشند بنابراین در حال بررسی این پیشنهاد هستیم و چنانچه مصوب شود گزارش آن را برای بررسی در صحن علنی ارائه خواهیم داد.

تعیین ساعات کار ادارات توسط دولت برای کلانشهرها تصمیم غلطی بود

به گزارش رکنا ،  عضو هیات رئیسه مجلس، نیز گفت تعیین ساعات کار ادارات توسط دولت برای کلانشهرها تصمیم غلطی بود چرا که زندگی مردم و دسترسی آنها را با مشکل مواجه کرده است.

مجتبی یوسیفی تصمیم دولت در تغییر ساعات کار ادارات به ویژه کلانشهرها کارشناسی نبوده است ، تأکید کرد که در اتخاذ این گونه تصمیمات باید شرایط کارمندان برای طی مسیر منزل تا محل کار، وضعیت فرزندان، بهره وری نیروی انسانی و... در نظر گرفته شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی  افزود : البته چنانچه تغییر ساعات کار ادارات در کشور شناور باشد اقدام خوبی است تا شهرها بر اساس اقتضاء، موقعیت جغرافیایی و وسعتی که دارند به تعیین ساعت آغاز به کار ادارات بپردازند ضمن اینکه لازم است اقتضائات بخش‌های مختلف نیز در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم، یادآور شد: تأثیر نحوه تعیین ساعات کار ادارات بر صرفه‌جویی انرژی هم محل مناقشات جدی است چرا که برخی معتقدند هیچ تاثیری بر کاهش مصرف انرژی ندارد ضمن اینکه لازم است در این مورد بیشتر به سرمایه انسانی توجه شود.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، در رابطه با انتقاداتی پیرامون عملکرد مجلس در تعیین ساعت آغاز به کار صحن که معتقدند باید همچون دستگاه‌های اجرایی 6 صبح باشد، تاکید کرد: عمده جلسات داخلی مجلس 6 صبح آغاز می‌شود ضمن اینکه اتمام ساعت کار مجلس 2 بعدازظهر نبوده و گاه جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون ها تا بعد از ساعت 6 بعدازظهر نیز به طول می‌انجامد از سوی دیگر مجلس براساس آئین‌نامه داخلی به تعیین ساعات کار می‌پردازد کما اینکه ساعت کار صحن از 8 تا 12 ظهر است و بعد از آن هم جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها آغاز می‌شود بنابراین نمایندگان اغلب قبل از ساعت 6 برای حضور در جلسات حرکت می‌کنند و تا شب در محل کار حضور دارند اما ادارات نهایت ساعت 2 بعدازظهر تعطیل می‌شوند.

 منبع : خانه ملت

کدخبر: 900024 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟