آمریکا در هراس و ناباوری از رونمایی موشک مافوق صوت ایران
حجم ویدیو: 36.78M | مدت زمان ویدیو: 00:01:27

به گزارش رکنا ،ایالات متحده آمریکا این بار نیز همچون گذشته با ناباوری به این دستاورد جمهوری اسلامی ایران می نگرد و از آن با لفظ ادعای ایران یاد کرده و در عین  حال خشم و هراس خود را بروز داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی مفصل در این باره نوشته است: ایران ادعا کرد که یک موشک مافوق صوت ساخته است و این موشک می تواند با سرعت ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند. این سلاح جدیدی در زرادخانه موشکی ایران است و درمیان افزایش تنش ها با آمریکا بر سر برنامه هسته ای تهران رونمایی می شود.

در بخش هایی از این گزارش آمده است: این موشک جدید که فتاح نامیده می‌شود، در حالی رونمایی شد که ایران پس از سال‌ها اختلاف با عربستان، سفارتخانه خود را روز سه‌شنبه در ریاض بازگشایی کرد.

ظاهراً برنامه طراحی شده در تلویزیون دولتی ایران قصد داشت نشان دهد که دولت محافظه کار تهران همچنان می‌تواند علیه دشمنانش در بسیاری از مناطق خاورمیانه تسلیحات مستقر کند.

سرلشکر امیرعلی حاجی زاده ، رئیس برنامه هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آنچه که به نظر می رسد یک مدل از این موشک است، رونمایی کرد. حاجی زاده گفت که این موشک تا ۱۴۰۰ کیلومتر (۸۷۰ مایل) برد دارد.

این تقریباً یک موشک میانه‌برد در زرادخانه گسترده موشک‌های بالستیک ایران است که سپاه طی سال‌ها آن را ایجاد کرده است. تحریم‌های غرب تا حد زیادی از دسترسی ایران به تسلیحات پیشرفته جلوگیری کرده است.

با این حال، توانایی این موشک به میزان قدرت مانور آن بستگی دارد. موشک های بالستیک در مسیری پرواز می کنند که در آن سیستم های ضد موشکی مانند پاتریوت می توانند مسیر آنها را پیش بینی کرده و آنها را رهگیری کنند. تصاویر این موشک یک نوک متحرک برای موشک فتاح را نشان می داد که به آن اجازه دهد مسیر پرواز خود را تغییر دهد. هر چه مسیر پرواز موشک نامنظم تر باشد، رهگیری آن دشوارتر می شود.

مقامات ایرانی فیلمی از پرتاب موفقیت آمیز فتاح و هدف گیری آن منتشر نکردند. حاجی زاده همچنین اعلام کرد که آزمایش زمینی موتور موشک انجام شده است.

آزمایش زمینی شامل قرار دادن یک موتور موشک بر روی پایه و شلیک آن برای بررسی توانایی های آن است در حالی که پرتاب موشک با آن موتور بسیار پیچیده تر است.

در ماه نوامبر، حاجی زاده اعلام کرده بود که ایران یک موشک مافوق صوت تولید کرده است. وی اما مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نکرد.

رونمایی از موشک مافوق صوت ایران در روز سه شنبه درحالی انجام شد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به عربستان سعودی را آغاز کرده است.

شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا نیز گزارش داد: مقامات ایران از اولین موشک بالستیک مافوق صوت ساخت داخل رونمایی کردند. مقامات ایران ادعا کردند که این موشک می تواند «پیشرفته ترین سامانه های موشکی ضد بالستیک آمریکا» و «گنبد آهنین اسرائیل» را دور بزند.

در بخش هایی از این گزارش آمده است: حداکثر سرعت موشک فتاح که در مراسمی با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و فرماندهان سپاه پاسداران این کشور به نمایش گذاشته شد، حدود ۱۴ ماخ است.

رونمایی از این موشک حدود دو هفته پس از آن صورت می گیرد که ایران جدیدترین مدل از موشک بالستیک پیشرفته با سوخت مایع خود به نام خرمشهر (خیبر) را معرفی کرد. مقامات نظامی ایران ادعا می کنند که موشک خرمشهر-۴ می تواند با یک کلاهک ۳ هزار و ۳۰۰ پوندی تا برد یک هزار و ۲۴۰ مایل به اهداف خود حمله کند.

بهنام طالبلو، یکی از مقامات ارشد و کارشناس ضدایرانی بنیاد دفاع از دموکراسی ها به فاکس نیوز دیجیتال گفت: تغییرات ایجاد شده توسط ایران در موشک خرمشهر ثابت می کند که سپاه پاسداران می تواند همزمان چند کار انجام دهد. آنها می توانند به صورت همزمان سیستم های موشکی دقیق با برد کوتاه تر و همچنین موشک ها با برد بالاتر و با قابلیت های هسته ای را بهبود بخشند."

برد و کلاهک موشک خرمشهر به دلیل ارائه فناوری جدید در مقایسه با موشک های پیشین ایران قابل توجه است.

طالبلو به فاکس نیوز دیجیتال گفت: خرمشهر فقط یک موشک دیگر با قابلیت هسته‌ای در زرادخانه موشک‌های بالستیک در حال رشد ایران نیست، بلکه آن سلاحی است که تهران را در آستانه‌ای خروج از برد ۲ هزار کیلومتری موشک ها قرار می دهد.

تارنمای نشریه هیل وابسته به محافظه کاران آمریکا نیز نوشت: ایران مدعی است موشک های مافوق صوت دارد و  موشکی مافوق صوت ساخته است که می‌تواند ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند.

در بخش هایی از این گزارش نیز آمده است: به گزارش رسانه های دولتی ایران، این موشک موسوم به "فتاح" در مراسمی در تهران با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران رونمایی شد.

رئیس جمهور ایران در این مراسم گفت: امروز احساس می کنیم که قدرت بازدارندگی ما شکل گرفته است. این قدرت لنگر امنیت و صلح پایدار برای کشورهای منطقه است.

رونمایی  این موشک توسط ایران احتمالاً نگرانی‌هایی را در غرب و مناطق دیگر در مورد زرادخانه تسلیحاتی این کشور ایجاد خواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای با ایران یا برجام خارج شد. وی یکی از دلایل خروج خود از برجام را  نگرانی در مورد برنامه موشکی ایران دانست. جو  بایدن  رییس جمهور آمریکا در سال گذشته گفت که مذاکرات برای از سرگیری توافق به بن بست رسیده است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید  نیز در این باره گفت: دولت بایدن در مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و از جمله با توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور بسیار شفاف، دقیق و قاطع عمل کرده است.

این مقام ارشد کاخ سفید ادامه داد: به طور خاص درباره گزارش‌های مربوط به موشک هایپرسونیک ادعایی ایران اظهارنظر نمی‌کنم اما ما برای مقابله با اقداماتی که ایران در منطقه انجام می‌دهد و از جمله برای مقابله با برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور تحریم‌های بسیار روشنی وضع کرده‌ایم.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز همزمان شبکه‌ای از شرکت‌ های مستقر در ایران، چین و هنگ‌ کنگ را به بهانه حمایت از برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ۶ نهاد و ۷ فرد به دلیل «فعالیت‌های غیرقانونی» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و کاردار دفاعی ایران در پکن نیز به دلیل هماهنگ ‌سازی خریدارهای نظامی از چین برای کاربرانی در ایران در فهرست تحریم ها قرار گرفته است.

این نهاد آمریکایی ادامه داد: این شبکه اقدام به انجام مبادلات مالی کرده و خرید قطعات حساس و حیاتی و فناوری برای بازیگرانی کلیدی در توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک ایران را تسهیل کرده است.

 موشک بالستیک هایپرسونیک «فتاح» که توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه تولید شده است، روز سه شنبه در مراسمی با حضور رئیس جمهور و جمعی از فرماندهان نظامی از جمله سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه رونمایی شد.

این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

برد موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

منبع : ایرنا

کدخبر: 898932 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟