عقاب ۴۴ یک پایگاه زیرزمینی با باند پروازی/ هیچ بمبی به عقاب نخواهد رسید

به گزارش رکنا به نقل از صدا و سیما، امیر سرتیپ خلبان واحدی ، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، آخرین دستاوردهای این نیرو را تشریح کرد و درباره ویژگی های پایگاه عقاب ۴۴   گفت: عقاب ۴۴ یکی از ده‌ها پایگاه‌های زیرزمینی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که خدا را شکر می‌کنم پروژه بسیار عظیمی را در عقاب ۴۴ اجرا کردند عزیزان ما و ما هم به عنوان استفاده کننده و با تدابیری که در سلسله مراتب بالای نیروهای مسلح تصمیم گرفته شد، هر سال باید محله‌های امنی برای هواپیماهای شکاری مان داشته باشیم که اگر مورد تهاجم کشورهای بیگانه و ابرقدرت‌ها قرار گرفتیم بتوانیم وسایل پرنده خودمان را حفظ و به موقع از آن‌ها استفاده کنیم.

پایگاه عقاب ۴۴ یک پایگاه کامل و تجهیزشده است

عقاب ۴۴ یک پایگاه زیرزمینی با باند پروازی/ هیچ تجهیزاتی به عقاب نخواهد رسید

وی افزود: پایگاه عقاب ۴۴ یک پایگاه کامل و تجهیزشده است که در آن تجهیزات مختلف از جمله تجهیز محل‌هایی برای عزیزان فنی مان داریم برای تعمیر و نگهداری و هم برای اینکه بتوانیم هواپیما را در زیر زمین لود کنیم به مهماتی که نیاز داریم در مأموریت‌های مختلف و می‌توانیم تعداد زیادی هواپیما را در آن حفظ کنیم. خدا را شکر در محلی قرار گرفته است که وقتی ما دیدیم محل را و بررسی که انجام شده بسیار عالمانه بوده است و نفرات خبره ما رفتند و این محل را انتخاب کردند و خدا را شکر یک پایگاه خوب و موفقیت آمیزی بوده است و به اقتضای زمان توانستیم آن را به مردم نشان دهیم تا دل مردم عزیزمان را گرم کنیم تا اطمینان داشته باشند که پرنده‌های راهبردی که نیروی هوایی در زمانی که نیاز باشد که ما آن‌ها را حفظ کنیم در این پایگاه‌ها بتوانیم حفظ کنیم و به موقع از آن‌ها استفاده کنیم و اهدافی را که به ما مأموریت داده شده است از آن پایگاه بلند شویم و آن‌ها را مورد اصابت قرار دهیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش اضافه کرد: عقاب ۴۴ یک پایگاه زیرزمینی کامل است از باند پروازی بسیار خوبی برخوردار است تمام تجهیزات یک پایگاه را در این دیده اند، ولی به سمتی رفته است که باید تمام آن‌ها به صورت آشکار نباشد. الان داریم می‌بینیم که دشمنان ما ادعاهایی می‌کنند بمب‌های سنگرشکن، از همین جا اعلام می‌کنم عقاب در محلی ساخته شده است که هیچ تجهیزاتی به آن نخواهد رسید و ما اطمینان صددرصد داریم که با ایمنی کامل می‌توانیم از آن استفاده کنیم. واقعاً کشورهایی که با ما نیستند به قول معروف، از گروه ما خارج هستند باورشان نمی‌شد که این توان در جمهوری اسلامی باشد و یکی از افتخارات ما که صفر تا صد این پایگاه توسط عزیزان مان در کشور ما انجام شد و اینقدر سیستم امنیتی این عقاب بالا بود که واقعاً همه کسانی هم که در آنجا کار می‌کردند واقعاً افراد شناس شده حتی آن کارگری هم که آنجا بود آن را کاملاً رویش کار شده بود تا خدایی ناکرده اطلاعات در زمانی که نباید درج کند، که درج نکرد و ما به موقع اش آن لحظه که ما اجازه داشتیم از آن رونمایی کردیم.

حمله به اچ ۳ یکی از مأموریت‌های افتخارآفرین بود

امیر واحدی درباره ویژگی‌های جنگنده و تسلیحات نقطه زنی که روی آن نصب شده است توضیح داد: برای هر هواپیما یک پروژه خاص تعریف شده است. پروژه شهید دوران برای ارتقای هواپیمای اف ۴ و فانتوم ماست. هواپیمای اف ۴ از نسل هواپیمایی است که خود امریکاهایی دو هواپیما را می‌گویند ”جاست هپن“، یعنی اتفاقی ساخته شده است که هنوز دارند استفاده می‌کنند یکی اف ۴ است و یکی هواپیمای سی ۱۳۰ است که ما هم الان استفاده می‌کنیم. یعنی این خط خوب درآمده است یعنی از آن چیزی که فکر می‌کردند بهتر درآمد. بمب افکنی بود که در دوران دفاع مقدس واقعاً بار اصلی مأموریت‌های برون مرزی ما را هواپیمای اف ۴ مان کشید. البته هواپیماهای شکاری دیگر هم در مأموریت‌های جنگی خوب استفاده شد، ولی هواپیمای اف ۴ خیلی مأموریت‌های سنگینی که انجام دادیم، همانطور که استحضار دارید در همه مأموریت‌هایی که به ما می‌دادند، نیروی هوایی در نوک پیکان بود یا حمل کننده و یا پشتیبانی کننده بود. یکی از مأموریت‌های افتخارآفرین نیروی هوایی حمله به اچ ۳ است که در جریان هستید فیلم آن هم ساخته شده است توسط هواپیمای اف ۴ انجام شد که در چند مرحله سوخت گیری در فاصله بسیار دور توانستند اهدافی را در مرز اردن سه پایگاه عراق را مورد اصابت قرار دهند. پروژه شهید دوران که فرمودید تصمیم گیری شد که هواپیمای اف ۴ ما، چون هواپیمای خیلی خوبی بود بتوانیم از تجهیزات مان به نحو احسن استفاده کنیم توانستیم در این پروژه همه سیستم‌های اف ۴ را به روز کنیم. توانستیم رادار این هواپیما را به روز کنیم و برد رادار آن را بالا ببریم. سیستم هواپیما را ارتقاء به روز دنیا شد و همه سیستم‌های تسلیحات آن به روز شد و الان همانطور که شما فرمودید داریم از بمب‌های دور ایستای نقطه زن، موشک‌هایی با برد بلند استفاده می‌کنیم، اینجا جا دارد از عزیزان در وزارت دفاع تشکر کنم که بسیار خوب عمل کردند و توانستند این تجهیزات به روز دنیا را بسازند، در روی هواپیمای اف ۴ این‌ها را آزمایش کردیم و اهداف را از فاصله‌های بسیار دور مورد اصابت قرار دهیم، بمب‌هایی با برد ۶۰ کیلومتر ۴۰ کیلومتر و الان داریم با بردهای بیشتر کار می‌کنیم که هواپیمای اف ۴ در فاصله ۶۰ کیلومتری هدف بمب را رها می‌کند و این بمب دقیق می‌رود به هدف می‌خورد و همچنین ارتقای برد موشک‌های هوا به هوای ما بسیار خوب بوده است که الان در روی هواپیمای اف ۴ دارد استفاده می‌شود

هواپیما اف ۱۴ را در دنیا فقط ایران دارد

وی درباره هواپیما اف ۴  و موشک‌های هوا به سطح  گفت : موشک‌های هوا به سطح ما و همچنین موشک‌های هوا به زمین ما، ارتباط خیلی خوبی انجام شده است که همه این‌ها توسط برادران ما در وزارت دفاع انجام شده و پروژه‌های ارزشمندی بوده است و در پروژه دوران یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران که هواپیمای اف ۴ را به روز کرده اند. این هواپیمای اف ۴ که شما می‌بینید یک پوسته اف ۴ است. تقریباً به جرأت می‌گویم شاید ۸۰ درصد تجهیزات این هواپیما به روز دنیا شده است.

وی افزود: همینطور که استحضار دارید هواپیما اف ۱۴ را در دنیا فقط ایران دارد یعنی امریکا که خودش آن را کنار گذاشت و اف ۱۴ هایش را در قبرستان هواپیما برد فقط ما داشتیم. حتی برای اینکه خدایی ناکرده به دست ما نرسد آن‌ها هدف شان این بود که یک موقع قطعات آن نیاید باز شود هواپیماهای اف ۱۴ خودشان را از بین بردند تا هیچ قطعه‌ای سالم نماند تا به دست ما نرسد. یک هواپیمای بسیار مهم یک هواپیمای شکاری قدرتمند یک هواپیمای روز دنیا بوده است در آن زمان الان هم حرفی برای گفتن دارد ما برای اینکه بخواهیم هواپیما سرپا نگه داریم این را می‌گویند خواستن و توانستن است در نیروی هوایی در جمهوری اسلامی ایران ما خواستیم و توانستیم، به جرأت می‌گویم قطعاتی که در این هواپیما که امریکایی‌ها فکر آن را نمی‌کردند ما در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و وزارت دفاع با کمک دانشمندان نخبه کشورمان از دانشگاه‌ها قطعات جلوگاهی و نیاز هواپیما را ساختیم و الان خدا را شکر می‌بینیم که اف ۱۴‌های ما سرحال‌تر از گذشته و آماده اجرای مأموریت هستند. حتی بعضی از قطعات آن را هم به روز دنیا کرده ایم. برای مثال در سیستم ناوبری هواپیما دیگر نیاز به مهندسی معکوس نبود ما باید تجهیزات روز دنیا، چون سیستم ناوبری دنیا عوض شده است و توانستیم این را ارتقاء دهیم و داریم الان از آن استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات نیروی هوایی این است که نیازمان را اعلام می‌کنیم و خدا را شکر می‌کنم با آن علاقه‌ای که ذات انسان‌ها به پرواز دارند این طبیعی است که در جامعه از ۱۰ جوان ۱۵ یا ۱۶ ساله می‌پرسید می‌خواهید چه کاره شوید من می‌گویم از این ۱۰ جوان ۸ نفر از آن‌ها می‌گویند خلبان، چون ذات انسان پرواز را دوست دارد. مردم هم به همین علت علاقه دارند وقتی ما نیازمان را اعلام می‌کنیم به جامعه این دانشمندان کشورمان و این شرکت‌های دانش بنیان با همه وجود می‌آیند و لبیک می‌گویند و با کمترین توقعی مشکل ما را حل می‌کنند خدا را شکر و از همه شرکت‌های دانش بنیان تشکر می‌کنم و این مسیری را که نیروی هوایی در آن موفقیت‌های بسیار خوبی کسب کرده است.

دانش بنیان‌ها اهمیت بسیار خوبی در ارتقای توان عملیاتی نیروی هوایی دارند

فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: در گام دوم انقلاب همیشه اعتقاد دارم فرمایشاتی را که حضرت آقا می‌فرمایند در هر زمینه‌ای اگر کسی آمد یک جمله بهتر از آن را بیاورد ما پذیرا هستیم. من به جرأت در هر زمینه‌ای که حضرت آقا دستوری را فرمودند و جمله‌ای را گفته اند بهترین جمله دنیا برای ما بوده است. وقتی مقام معظم رهبری اینقدر تأکید دارند روی این شرکت‌ها ما هم اطاعت امر کردیم و دیدیم واقعاً به ما جواب داد و توانستیم استفاده کنیم از این دانش بنیان‌ها که اهمیت بسیار خوبی در ارتقای توان عملیاتی نیروی هوایی دارند و کمک خیلی خوبی به ما کردند.

امیر واحدی درباره اینکه تفاوت پهپاد کمان ۱۲ یا ۲۲ در چه قابلیت‌هایی است؟ اظهار کرد: یکی درخصوص تواناهایی، تجهیزاتی که رویشان نصب می‌شود و برد عملیاتی شان است و مداومت پروازشان و همچنین رادارگریز. در حال انجام یک کار بسیار بزرگ هستیم، پهپادهایی در دست داریم تا بتوانیم آن‌ها را از چشم دشمنان مان پنهان کنیم. این از افتخارات ماست.

فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: هواپیمایی که می‌خریم باید از کشور سازنده ببینیم و بعد تعدادی استاد خلبان می‌فرستیم آموزش می‌بینند، خودم خلبان سوخو ۲۴ هستم در زمانی که هواپیمای سوخو ۲۴ خریداری شد تعدادی از اساتید ما رفتند دوره دیدند من هم به دست آن‌ها آموزش دیده ام ما هم به نسل بعدی آموزش دادیم این به همین صورت ادامه پیدا می‌کند، ولی آموزش اولیه را باید توسط همان کشوری که ما از آن وسیله را می‌خریم باید به ما آموزش بدهند و ما یاد بگیریم تا آن را بتوانیم به همکارانمان در نیروی هوایی منتقل کنیم.

کدخبر: 897698 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟