حضور رییس جمهور در جمع روستاییان صراخیه/ تاکید آیت الله رییسی بر توسعه بندر شادگان

به گزارش رکنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی در مسیر سفر به شهرستان شادگان وارد روستای گردشگری صراخیه شد و با یک فروند قایق از بخش های مختلف تالاب بین المللی شادگان به صورت میدانی بازدید کرد.

رییس جمهور در جریان بازدید از این تالاب که استاندار خوزستان، مسوولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور داشتند بر حفاظت از محیط زیست و توسعه زیرساخت های گردشگری روستای صراخیه که مشرف بر تالاب شادگان است تاکید کرد.

آیت الله رییسی در جمع مردم شهرستان شادگان با اشاره به ظرفیت های بالای تالاب گردشگری و انتقاد از غفلت از این ظرفیت مسوولان خوزستان را مکلف کرد تا حداکثر یک ماه سند توسعه تالاب شادگان تدوین کنند.

روستای صراخیه حدود ۱۰۰ خانوار زندگی می کند و عمده معیشت این روستا از طریق صنعت گردشگری تامین می شود.

تالاب شادگان، بزرگ‌ترین تالاب ایران است که ترکیبی از سه تالاب شادگان، خور موسی و خورالامیه است. مساحت این تالاب حدود ۴۰۰ هزار هکتار است که با رودهای کارون و جراحی و همچنین جزر و مدهای خلیج فارس تغذیه می‌شود.

این تالاب از شمال به شادگان و هورالدورق، از جنوب به رودخانه بهمن‌شیر، از غرب به جاده دارخوین و آبادان و از شرق به آب‌های خور موسی می‌رسد. همچنین از جنوب درنهایت به خلیج فارس می‌ریزد.

این تالاب یکی از مناطق حفاظت شده توسط محیط‌ زیست است که به‌عنوان پناهگاه بین‌المللی حیات وحش شادگان معروف است. همچنین این تالاب در سال ۱۳۵۴ شمسی در یونسکو به ثبت رسیده است.

خور بوخضیر یکی از انشعاب های خورموسی است که از ناحیه شمال غربی خلیج فارس منشعب می شود. پهنای این خور در ابتدای انشعاب آن حدود هزار و ۷۰۰ متر و عمق آن در خط القعر به حدود ۱۸ متر می رسد. این عمق به تدریج به سمت انتهای انشعاب خور به سمت خشکی کاهش می یابد و رفته رفته عرض این خور نیز در حوالی ۲۷ کیلومتری آن از دهانه به ۱۴۰ متر کاسته می شود.

این خور به لحاظ نزدیکی به شهرستان شادگان از دیرباز به عنوان صیادی مورد توجه بوده و بعدها در راستای رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی به مسئولیت های اجتماعی تحت عنوان بندری تجاری با هدف رونق کسب و کار و ایجاد فرصت های جدید اشتغال به مساحتی معادل ۳۰ هکتار در مجاورت این بندر صیادی جانمایی می گردد و با سرمایه گذاری مستقیم سازمان بنادر و دریانوردی، مراحل احداث این بندر تجاری آغاز و در مساحتی بیش از ۳ هکتار با برخورداری از ساختمان های اداری، انبار و امکانات جانبی در مهرماه سال ۱۳۹۳ به بهره برداری رسید.

با آغاز فعالیت بندر تجاری شادگان، این بندر به عنوان یکی از مراکز محلی رونق تجارت و بازرگانی در منطقه مورد توجه قرار گرفته و خدمات شایسته ای را تاکنون به صاحبان شناورهای تجاری و صاحبان کالا ارائه نموده است.

آیت الله سیدابراهیم رییسی همراه با ۱۱ وزیر و پنج معاون خود روز پنجشنبه از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شدند؛ این هفتمین سفر رییس جمهور و دومین سفر هیات دولت سیزدهم به استان خوزستان است.

افتتاح ۷۰ کیلومتر از طرح مهم دوخطه کردن اهواز اندیمشک، افتتاح پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، افتتاح طرح‌های آبرسانی به چند روستا و بازدید مانیتورینگ از پروژه آب غدیر، افتتاح پالایشگاه هویزه، دیدار با مردم اندیمشک، اهواز و شادگان، احیای ۱۶۰ واحد صنعتی راکد و دیدار با کارآفرینان، فعالان اقتصادی، مدیران استانی و فعالان فرهنگی از جمله برنامه‌های دومین سفر رییس جمهور به خوزستان است.

کدخبر: 888274 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟