پیشنهاد ایران برگزاری نشست در سطح مدیران کل سیاسی وزارتخارجه‌ها بود،سعودی  همتای علی شمخانی را معرفی کرد/تلاش برای لغو تحریم ها ادامه دارد

به گزارش رکنا،در دولت آقای رئیسی ما در دو مسیر تلاش برای لغو تحریم‌ها و بی اثر کردن تحریم‌ها هستیم. در یک سال گذشته دولت دستاوردهای زیادی را با نگاه به آسیا نصیب کشور کرده است.

در این چارچوب در حوزه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش تبادلات تجاری هستیم. در یکی از کشورهای همسایه حجم تبادلات ما بالای ۱۴ میلیارد دلار است. در حوزه سیاسی نیز روابط کشور امارات و کویت با ایران به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد و در روزهای گذشته شاهد اعلام روابط طبیعی با عربستان بودیم.

در جریان سفر آقای رئیسی به پکن ابتکاری توسط رئیس جمهور چین مطرح شد و مورد توافق دو کشور ایران و عربستان قرار گفت. پیشنهاد ما این بود که مدیران کل وزارت خارجه دو کشور گفتگویی را در پکن یک هفته بعد از سفر آقای رئیسی داشته باشند.

در رفت و آمد پیام‌ها پیشنهاد طرف عربستانی این بود که ما خواهان گفتگوی سطح بالای امنیتی بین دو کشور هستیم و بنابراین آقای شمخانی وارد عمل شدند. در آینده نزدیک ما با وزیرخارجه عربستان دیدار خواهیم کرد و توافق داریم که مقدمات بازگشایی سفارت خانه فراهم شود.

برای اولین‌بار سند امنیتی بین ایران و عراق امضا می‌شود

وزیر امور خارجه در بخش دیگر از این نشست بیان کرد:تمامی مسائل دیپلماتیک در کشور در هماهنگی کامل بین دستگاه های مرتبط  و با هماهنگی مقامات عالی کشور صورت می‌گیرد.

با توجه به مساله یک دور مذاکرات امنیتی سطح بالا در مساله روابط ایران و عربستان، نظر به معرفی نماینده طرف عربستانی، جناب آقای شمخانی هم بعنوان طرف ایرانی هم سطح به این مذاکرات اعزام شدند.

سفر امروز آقای شمخانی، از ۴ ماه پیش هماهنگ شده و ناظر به مسائل گروه های مسلح شمال عراق است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که به هیچ عنوان تهدیدی را از خاک کشور دوست و همسایه عراق را نمیپذیرد.

برای اولین بار یک سند امنیتی در خصوص مسائل شمال عراق، بین دولت ایران و دولت عراق صورت خواهد گرفت و امروز این توافق توسط جناب آقای شمخانی و مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق امضا خواهد شد.

گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس در جریان است

وزیر امور خارجه ادامه داد: در پس سفر آقای گروسی به تهران، بین سازمان انرژی اتمی و آژانس نقشه راهی مورد نظر قرار گرفت. ما در مسیر درست همکاری‌های مشترک قرار داریم.

یکی از توافقات ما این بود که تیم‌های فنی آژانس بتوانند به رفت و آمد خودشان و بر طرف اتهام‌های ادعایی ادامه دهند.

این دیدارها و گفتگوهای فنی به طور مستقیم جریان دارد و طبعا نتیجه همکاری دو سازمان می‌تواند در موضوع رفع تحریم‌ها آثار مثبتی را برجای گذارد.

تلاش برای بی اثر کردن و لغو تحریم ها در وزارت خارجه ادامه دارد

وزیر امورخارجه افزود: تلاش برای بی اثر کردن و لغو تحریم ها در وزارت خارجه ادامه دارد.در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد.در یکی از کشورهای همسایه حجم تبادل تجاری 14 میلیارد دلار و در کشور دیگر 22 میلیارد دلار است.

روابط کشورهای امارات و کویت با ایران به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد.

هفته آینده به روسیه می‌روم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در ادامه این نشست گفت: در عمان، از طرف اوکراینی مدراکی خواستیم درباره کاربرد پهپادهای ایرانی. آنچه اوکراین ارائه داد عکس‌های مبهم مخدوش و ماهواره‌ای بود که هیچ چیز را ثابت نمی‌کرد. ایران از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی‌کند.

سه شب پیش در گفتگو با بورل و از کانال‌های دیپلماتیک به طرف اوکراینی اعلام کردیم هفته آینده عازم مسکو هستیم و تهران آمادگی دارد به تلاش‌های خود برای توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات ادامه دهد و آمادگی خود را برای هرگونه ابتکار و پیشنهادی که اوکراین برای خروج از بحران داشته باشد اعلام کردیم.

 

کدخبر: 878812 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟