دشمن به دنبال بن‌بست‌نمایی، مشروعیت‌زدایی و ناامیدی است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۳ اسفند) در اولین همایش فاتحان بی‌نشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبریک اعیاد شعبانه و ولادت امام حسین(ع) گفت: خداوند را شاکرم که این توفیق را نصیبم کرد که در آغاز ماه شعبان و در آستانه ولادت باسعادت سرور آزادگان حضرت امام حسین(ع) در جمع همسنگرانم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشم. عزیزانی که مفتخر به حفظ و پاسداری از مکتب اهل بیت و پاسداری از سرزمین و وطن‌مان و اسلام عزیز و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند.

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی، نظام و کشور عزیزمان و کمک به مردم است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون شک افتخار پاسداری فرصت و توفیق بزرگی است که شامل همه نمی‌شود و هرکسی نمی‌تواند این توفیق را پیدا کند تا لباس خدمت و انجام وظیفه را به تن کند گفت: طبیعتاً رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی، نظام و کشور عزیزمان و کمک به مردم است.

وی با اشاره به یکی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه اشاره کرد و افزود: یکی از نکاتی که ایشان در صحبت‌هایشان مطرح کردند و هنوز در خاطرم مانده این است که اگر هر کجای کشور ضعف و اشکالی پیدا شود همانند ساختمانی که پایه آن دچار اشکال شده است برای تعمیر آن پایه، ستون اصلی سپاه است که باید آن پایه را تحمل کند تا فرآیند بازسازی‌اش انجام شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه وظیفه سپاه حفظ نظام، انقلاب، دفاع در همه زمینه‌ها و و خدمت به مردم است گفت: انقلاب، مبانی و اصولی دارد که اگر به آنها توجه نکنیم از سیرت تهی شده و تنها به صورت و شکل موضوع نگاه خواهیم کرد و از محتوا خارج می‌شویم.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور با بیان اینکه باید در مدار ارزش‌ها حرکت کنیم عنوان کرد: انقلاب برخاسته از ارزش‌هاست و بدون شک هسته مرکزی و اصلی این ارزش‌ها، ارزش‌های دینی است، ارزش‌هایی که برخاسته از رسالت، مکتب قرآن و اهل بیت است و وقتی می‌گوییم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف حافظ جان مردم، مرز و نظام است، در واقع حافظ این ارزش‌هاست.

اگر می‌خواهیم ارزش‌های انقلاب را حفظ کنیم مکلفیم کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم

وی با بیان اینکه امروز این سوال مطرح است که مهمترین ارزش‌های دینی در حوزه حکمرانی کدام هستند، تصریح کرد: امروز در این مقطع تاریخی و زمان که باید به تعبیر حضرت علی (ع) فرزند زمانه خویش باشیم، باید بدانیم که اولویت این ارزش‌ها امروز چه چیزی است. همان طور که بارها در هر کجا که صحبت کردم به ویژه در میان بچه‌های انقلاب و عزیزان سپاه و دریادلان بسیج به آن اشاره کرده‌ام؛ اگر می‌خواهیم دغدغه انقلاب را داشته باشیم و ارزش‌های انقلاب را حفظ کنیم مکلفیم کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم.

وی تأکید کرد: هیچ نصیحت، سخنرانی و گفته‌ای همانند اثبات کارآمدی دین در جامعه مؤثر نیست چرا که امروز نظام اسلامی و نظام برخاسته از اندیشه‌های سیاسی حضرت امام (ره) که مبتنی بر نظام ولایت فقیه بوده و اصول قطعی و غیرقابل تجدیدنظر ماست، نهادی را ساخته با نام «نهاد جمهوری اسلامی» که در این نظام باید یک حکمرانی کارآمد و مؤثر وجود داشته باشد.

قالیباف اضافه کرد: امروز دشمنان‌مان در نقاطی ایستاده‌اند و در ابعاد مختلف در حال جنگ ترکیبی با ما هستند که دقیقاً در همان نقاط ضعف داریم و اگر کارآمد عمل می‌کردیم، دچار مشکلاتی از این جنس نبودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حکمرانی نیازمند تحول جدی است و بدون شک این تحول باید مبتنی بر ارزش‌های دینی باشد افزود: پیروزی و تداوم انقلاب تا به امروز مبتنی بر همین ارزش‌ها اتفاق افتاده و پیش رفته است که آن دو ارزش یکی باور به «سنت‌های الهی» و دیگری «مردم سالاری دینی، مردم باوری، در میدان قرار دادن مردم، در خدمت مردم بودن و فرصت را به مردم و مستضعفین دادن و آن‌ها را در میدان آوردن» است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعریف استضعاف، گفت: به کسی می‌گوییم مستضعف که به صورت بالقوه دارای استعداد و ظرفیتی باشد اما استکبار و استبداد اجازه تبلور و تبدیل شدن این استعدادهای بالقوه را به فعل ندهد.

وی با بیان اینکه عظمت انقلاب و عظمت حضرت امام (ره) و نظام مقدس جمهوری اسلامی این بود که مستضعفین را به میدان آورد گفت: حضرت امام (ره) فرمودند کسانی تا آخر خط پای انقلاب می‌ایستند که طعم استضعاف، فقر و محرومیت را چشیده باشند. امروز هم بعد از ۴۴ سال از انقلاب مشاهده می‌کنیم که این افراد پای انقلاب ایستاده‌اند لذا نقش مردم بسیار مهم و اساسی است و هرکجا که به موفقیت رسیدیم به این دو عنصر ارزش‌های دینی و سنت‌های الهی و ایمان داشتن به مردم و فرصت دادن به آنها، توجه شده است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این افتخار بزرگ را دارد.

وی تأکید کرد: در روزهای اولی که در جنگ حضور پیدا کردیم تجهیزات خاص و مهارتی نداشتیم اما افتخارآفرینی‌های فراوانی در دوران دفاع مقدس داشتیم و معتقدم در دوران دفاع مقدس به دو عنصر ایمان به سنت‌های الهی و ایمان به مردم توجه شده بود و به لطف خداوند مردم از خانه تا پشت سنگر سازمان دهی شدند.

قالیباف ادامه داد: اگر گذشته فرماندهان مشهور و شهید را نگاه کنیم که از کجا آمده‌اند؟ می‌بینیم که یکی از آنها معلم، دیگری معمار و یکی دانشجو، پزشک، دانش‌آموز و همه از اقشار مردم بودند که وارد جنگ شدند و این افتخارها را آفریدند، همان افتخاری که امام (ره) فرمودند: «پاسداران اگر نباشند کسی نمی‌تواند این مملکت را اداره کند» و این جمله معروف ایشان که فرمودند «ای کاش من هم یک پاسدار بودم» و همچنین فرمودند: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی‌گردد» و یا فرمودند «اگر سپاه نبود کشور هم نبود».

رئیس قوه مقننه به اعتقاد امام (ره) و مردم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: این اعتقاد تنها در دهه ۷۰ نبود بلکه در همین روزها نیز اینگونه است.

قالیباف با بیان اینکه امروز سپاه حافظ انقلاب است، عنوان کرد: موفقیت‌های ما در زمان دفاع مقدس با سنت‌های الهی بود چرا که ما در روزهای اول جنگ دانشگاه نظامی نداشتیم اما به این آیه قرآن که می‌فرماید «کم فئةٍ قلیلة غلبت فئةً کثیرة باذن اللَّه» ایمان داشتیم و در دوران جنگ از نبود امکانات گلایه نداشتیم و این موارد ما را موفق کرد و موجب افتخارآفرینی شد. امروز هم باید در همه عرصه‌ها به آن باور داشته باشیم متنها روش‌ها باید متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه امروز روحیه معنویت سپاه برخواسته از ارزش‌های دینی و اتصال محکم به فرهنگ اهل بیت و پیوند محکم به محرم و صفر است افزود: همان طور که امام فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و شهید سلیمانی نیز می‌فرماید ما ملت امام حسین هستیم یعنی زیر بار ظلم نمی‌رویم و عزت خود را حفظ کرده و می‌ایستیم و این موارد است که ما را به پیروزی می‌رساند. البته ما منکر امکانات و مدیریت نیستیم و با همه وجود باور داریم کما اینکه امروز در این بخش هم سپاه نشان داده که مرزها را در هم شکسته است.

امروز در هر میدانی که مردم و انقلاب نیاز به کمک دارند سپاه و بسیج باید حاضر و ناظر باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز هم باید معنویت خودمان را حفظ کنیم و هم بدانیم که صرفاً یک نهاد نظامی نیستیم گفت: امروز در هر میدانی که مردم و انقلاب نیاز به کمک دارند سپاه و بسیج باید حاضر و ناظر باشد و این کار باید بدون هیچ پیش‌شرطی انجام شود. ما باید یک سازمان اجتماعی باشیم، درست است که امروز تشکیلات به نحوی ایجاد شده که همه‌مان درجه‌دار شدیم و یک نهاد نظامی محسوب می‌شویم اما در قانون اساسی سپاه حافظ انقلاب اسلامی است.

وی افزود: زمانی که شیوه‌ها و روش‌ها تغییر کرده و جنگ سرد به جنگ نرم تبدیل و جنگ نرم به جنگ هوشمند تبدیل می‌شود و در یک جنگ ترکیبی و همه‌جانبه قرار می‌گیریم، مگر سپاه می‌تواند حضور نداشته باشد؟ باید در میدان حضور داشته باشد و از نظام، کشور و ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های دینی و عزت‌مان دفاع کردند. بدون شک این وظیفه ما است و همین جاست که سپاه باید روزآمد و کارآمد باشد.

رئیس جلس شورای اسلامی افزود: هیچ‌کس نه خود ما پاسداران و نه حتی مردم این را نمی‌پسندند که صحنه‌ای پیش بیاید و ما در آن موفق نباشیم؛ همان‌گونه که خداوند وعده داده «وَ کانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنین».

وی تأکید کرد: اگر مبتنی بر سنت‌های الهی و مبتنی بر مردم و مردم‌داری عمل کنیم و از قبیله‌گرایی و جریانات سیاسی و گروه‌بندی خارج شویم و در دل مردم، یعنی شیعه، سنی، ادیان الهی، فقیر، پولدار، دانشجو، کارگر و همه اقشار جامعه که شهروندان ما هستند، حضور داشته باشیم موفق می‌شویم و باید بدانیم که این اقشار زیر سایه جمهوری اسلامی قرار داشته و در نظام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند و باید برای همه آنها به عنوان یک پاسدار نوکری کنیم به همین دلیل است که می‌گویم امکان ندارد سپاه در میدان باشد اما موفق نشود.

قالیباف افزود: اگر در جایی نیز اشکالی پیدا شد به درون خودمان برگشته و ببینیم در کجا ایمان به سنت‌های الهی را از دست دادیم و کجا به این مردم کم توجهی کرده‌ایم.

وی افزود: امروز اگر معضل کشور اقتصادی است که واقعاً هم همین‌طور است و بهانه‌ای شده تا دشمن بر آن سوار شود، باید در میدان بایستیم و کمک کنیم و برای حل مشکلات سپاه می‌تواند گره‌گشایی کرده و کارآمدی خود را در عرصه‌های مختلف نشان داده و روزآمد و کارآمد باشد و این ظرفیت‌ در عرصه‌های مختلف وجود دارد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه امروز نیازمند اقتصاد مردمی هستیم، خاطر نشان کرد: همان طورکه در دوران دفاع مقدس فرصتی فراهم شد که مردم در جبهه‌ها حضور پیدا کنند، امروز اقتصاد را نیز باید در اختیار مردم قرار دهیم.

وی بای بیان اینکه نقش بسیج، نقش بی‌بدیلی است و زمانی که در بسیج بودم دائما این موضوع را تکرار می‌کردم که بسیج تبلور سازمان‌یافته مردم است گفت: در بسیج نباید سخت‌گیری کرده و دسته‌بندی کنیم. اگر بخواهیم معنویت و رویکرد اجتماعی را برای حوزه مردم‌باوری دنبال کنیم بدون شک سازمانی که باید در مجموعه سپاه پیش‌قراول باشد؛ بسیج است. به نظر بنده هر تصمیم و هر کار و امکاناتی که لازم باشد باید برای تقویت بسیج صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: اگر سپاه روزآمد و کارآمد باشد که الحمدالله هست، بدانیم که ما هر چه جلوتر می‌رویم تهدیدات و فرصت‌ها بیشتر می‌شود البته که همان‌گونه که بارها تأکید کردم در جمهوری اسلامی و در باور پاسداران چیزی به عنوان تهدید وجود ندارد و آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و ما معتقدیم هر چه پیش رویمان است، فرصت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما فرصت‌ها را به دو دسته، باریسک و بدون ریسک تقسیم می‌کنیم گفت: در حقیقت تهدیدها را فرصت‌های باریسک می‌دانیم و همیشه به دلیل ایمانی که به سنت‌های الهی داریم تحولات و موفقیت‌های بزرگ وقتی بوده که فرصت‌هایی باریسک را انتخاب کرده و در آن مسیر حرکت کرده‌ایم.

قالیباف با اشاره به عملیات والفجر ۸ اضافه کرد: این عملیات و عملیات‌هایی مانند فتح‌المبین و کربلای ۵ ریسک‌های بزرگی بودند که تبدیل به فرصت‌های بزرگ شدند.

وی افزود: بی‌تردید قادریم به فضل‌الهی با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که در کشور داریم مشکلات اقتصادی را حل کنیم اما باید نحوه نگاه و حکمرانی‌مان را تغییر دهیم. دشمن به دنبال بن بست‌نمایی، مشروعیت زدایی و ناامیدی است و ما باید با این ۳ عنصر محکم مبارزه کنیم و مطمئن باشیم که وعده الهی حق است.

کدخبر: 871923 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟