آیت‌الله رئیسی: رمز وحدت و عزت جامعه توجه به آموزه‌های قرآن‌ کریم است

سید ابراهیم رییسی امشب در مراسم اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه حضور در جمع حافظان، قاریان و خادمان قرآن کریم افتخاری برای من است، اظهار کرد: قرآن کتاب هدایت است برای همه مردم ولی همه نمی‌توانند از قرآن بهره‌مند شوند بنابراین خداوند فرمود هدایت برای انسان‌های پرهیزگار و متقی است که دلشان را برای هدایت‌های قرآنی آماده کرده‌اند.

وی ادامه داد: کسانی که خود را برای پذیرش هدایت آماده کرده‌اند، امت را تشکیل می‌دهند. امت دارای یک مقصد و مقصود است. امت هدفدار است. امت ایستا نیست و متوقف نمی‌شود و همیشه به طرف حق حرکت می‌کند. امت عنصر پویایی دارد و رو به جلو می رود و حرکت قهقهرایی و ارتجاعی ندارد. امت، مقتدا و امام برای هدایت دارد. یک کتاب برای هدایت این امت وجود دارد. قرآن جلوه رحمت خداوند است.

رییس جمهور همچنین افزود: قرار است از انسانیت انسان سخن گفته شود و انسانیت انسان در گرو تعلیم قرآن است. انسان دو خلقتی است یعنی خلقت جسم و خلقت روح و جان انسان. انسان به میزان کسب جایگاه ربانی می‌توانند از جایگاه خلافت الله استفاده کنند.

وی تاکید کرد: آنچه برای جامعه ما نجات بخش بوده و رمز عزت و اقتدار ماست، توجه به قرآن و آموخته‌های قرآن است. اگر قرآن پناه همگان باشد، هیچ‌کس احساس یاس و ناامیدی و فرسودگی نمی‌کند زیرا قرآن انسان را به امید داشتن دعوت می‌کند. یاس القای شیطان است ولی قرآن امید به جامعه می‌دهد و می‌خواهد جامعه در امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نقش داشته باشد و انسان مؤثر باشد نه متاثر.

رییسی با بیان اینکه قرآن فرد و جامعه مستقل می سازد، گفت: قرآن، انسان ضدظلم می سازد. در مقابل این جامعه و انسان، کسانی هستند که جامعه قرآنی را نمی پسندند. دشمن نسبت به جامعه ای که پناهش قرآن باشد، نمی‌تواند کاری کند البته تلاش می کند ولی کاری از دستش برنمی‌آید. امروز پناه جامعه ما قرآن است و دشمن استیصال خود را با توهین به قرآن نشان می دهد. این بن‌بست فرهنگی در مغرب زمین است که برخی قرآن را آتش می زنند. اهانت به قرآن اهانت به همه کتب الهی و اهانت به اسلام اهانت به همه ادیان و آزادی بیان است.

رییسی خاطر نشان کرد: برگزاری این چنین نشست هایی برای نشان دادن اتحاد جامعه قرآنی اهمیت دارد. دشمن ببیند امروز قرآن مورد توجه نه فقط مسلمانان بلکه مورد توجه همه ادیان توحیدی و انسان های آزاده است ولو مسلمان نباشند. مادر همه مسابقات قرآنی در دنیا، همین مسابقات قرآنی  در ایران است. ایران آماده انتقال تجربیات خود در این زمینه به سایر کشورهاست. باید از رهبر فرزانه انقلاب تشکر کنم زیرا پرچم توجه به قرآن را ایشان برافراشته اند. تشویق، هدایت و حمایت ایشان بسیار تأثیرگذار بوده است. وقت برای قرآن ترویج شود. ایران اسلامی باید در محصولات قرآنی نوآوری کند. ایران می تواند به پایتخت ترویج قرآن تبدیل شود و الگوی سایر جوامع اسلامی شود. اتحادیه ای با عنوان برگزاری نشست های قرآنی در کشورهای اسلامی تشکیل شود و همه جوامع اسلامی را متحد کند. یک کتاب و یک امت. مرزهای جغرافیایی جای خود اما قرآن باید همه مسلمانان را به هم پیوند دهد تا در برابر تهاجم فرهنگ غربی مقاومت کند.

رییسی خاطرنشان کرد: برخی ناراحت شده اند که چرا توجه به اسلام و معنویت و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت در دنیا رشد یافته است. هرکاری هم می کنند نمی توانند جلو آنها را بگیرند پس به ایران هراسی روی آورده اند. خب آنها جاذبه آموخته های دینی را مشاهده کنند. ایران امروز پایگاه مردم سالاری دینی و توجه به دین و خواست مردم است. سال ها قبل سفری به آفریقا داشتم حقوق دان برجسته ای از دوستان ماندلا بود. او گفت به نظر من مترقی ترین قانون اساسی در دنیا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است زیرا  آرمان و دموکراسی  و دین و خواسته مردم را با هم جمع کرده است دلیل حقد و کینه دشمن نسبت به ایران هم همین است.

وی تاکید کرد: تنها راه صیانت از جوانان ما، توجه به قرآن و انس با قرآن و عمل به آن است. همخوانی قرآن توسط دانش آموزان در مدارس بسیار اثرگذار خواهد بود. این مسابقات قرانی منشأ نوگرایی و تحول کمی و کیفی در زمینه قرآنی باشد تا نگاه های نو پدید آید. زمانی مقاله نویسی قرآنی باب شده بود و باز هم باید در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی مورد تاکید قرار گیرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه بعثت و قرآن گمشده امروز جامعه بشری است، گفت: شنیده‌هایی از برخی از اساتید دارم مبنی بر اینکه ای کاش ما مانند فقه، اصول و فلسفه، دوره تفسیر قرآن را گسترش می‌دادیم.

کدخبر: 871915 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟