تبدیل شدن اسرائیل به صادر کننده نفت / آیا اهمیت دارد؟

به گزارش رکنا به نقل از المانیتور ، این کمپانی اعلام کرد که نفت خام اسرائیل را از میدان گازی  "کاریش"  که در شرق دریای مدیترانه در سواحل شمال اسرائیل قرار دارد، استخراج خواهد کرد.  بر اساس بیانیه مطبوعاتی این کمپانی ، نفت استخراج شده اسرائیل از طریق توافق با شرکت انرژی سوئیسی "ویتول" به بازارهای مختلف جهانی فروخته خواهد شد.

این خبر به طور گسترده توسط رسانه های اسرائیلی و بین المللی پوشش داده شد، اما برخی از کارشناسان می گویند این صادرات اهمیت خاصی ندارد.

الای رتیگ، استاد دانشگاه  و محقق در مرکز بگین سادات با اشاره به اینکه میادین گازی به طور منظم حاوی مقادیر کمی نفت هستند، به المانیتور می گوید: «در هر میدان گازی نفت وجود دارد. این مقدار نه چندان قابل توجه است و نه یک رویداد تغییر دهنده اقتصادی محسوب می شود. این میزان نفت از نظر ژئوپلیتیکی مهم نیست و  اسرائیل را به یک صادرکننده واقعی نفت تبدیل نمی کند. »

با این حال، انتشار این خبر می تواند ارزش تبلیغاتی  برای بخش انرژی اسرائیل داشته باشد. اسرائیل دور سوم مناقصه های اکتشاف گاز را در سال 2020 راه اندازی کرد اما نتوانست سرمایه گذاری قابل توجهی جذب کند.  در دسامبر 2022، اسرائیل دور سوم را آغاز کرد. صادرات نفت می تواند اکتشاف را برای شرکت های انرژی جذاب تر کند.

 رتیگ در این باره به المانیتور می گوید: «انتشار این خبر تبلیغات خوبی برای اسرائیل در حوزه انرژی است. احتمالا دور چهارم مناقصه اسرائیل به دلیل بحران انرژی در اروپا با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد.»

این کارشناس با اشاره به توافق مرز دریایی اسرائیل و لبنان در سال گذشته افزود: اسرائیل به جهان نشان داد که می تواند با همسایگان خود همکاری کند، حتی همسایگانی که از نظر تحولات میدانی در لبنان با آنها در جنگ است. این قرارداد به لبنان امکان داد تا برنامه های اکتشاف گاز خود را آغاز کند.

سیمون هندرسون، مدیر برنامه انرژی در موسسه واشنگتن برای امور خاور نزدیک نیز به المانیتور می گوید: انتشار این خبر نشان نمی دهد که اسرائیل در آستانه صادرات عمده نفت است.  انتظار می‌رود حجم چنین نفتی افزایش یابد، اما فراموش نکنیم که این نفت محصول جانبی است که این کمپانی از میدان "کاریش" استخراج می کند. " کاریش" اساساً یک میدان گازی با ذخیره نسبتاً کم است که ظرف چند سال به طور کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد، یعنی تخلیه می شود. لذا نمی تواند اسرائیل را به صادرکننده بزرگ نفت تبدیل کند.

صنعت گاز طبیعی اسرائیل از زمان کشف گاز در سواحل اسرائیل در سال 2009 شروع به کار کرد. اسرائیل اکنون صادرکننده بزرگ گاز است و گاز طبیعی را به مصر و اردن صادر می کند و قصد دارد به زودی صادرات خود را به اروپا افزایش دهد.

نفت در سال 1955 در میدان نفتی هلتز در جنوب اسرائیل کشف شد. اسرائیل همچنین میدان نفتی آلما در شبه جزیره سینا را پس از تصرف این سرزمین از مصر در طول جنگ 1967 در اختیار داشت اما در سال 1979 زمانی که  پیمان صلح میان قاهره و تل آویو امضا شد، میدان را به مصر بازگرداند.

اسرائیل اکنون برای تامین نیازهای نفتی خود به واردات وابسته است. با این حال نفت تصفیه شده را با واردات نفت خام و سپس پالایش آن صادر می کند. به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، اسرائیل یک پالایشگاه در حیفا در شمال و یک پالایشگاه دیگر در اشدود در جنوب با ظرفیت مجموع 300000 بشکه در روز دارد.

کدخبر: 870443 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟