سفر رئیسی به چین برای آینده ایران دستاوردهای مهمی خواهد داشت

به گزارش رکنا، ایران و چین علاوه بر تأمین نیازهای اقتصادی یکدیگر در حوزه سیاسی و به ویژه در قبال آمریکا هم‌سویی‌های قابل توجهی دارد. حالا باتوجه به سفر رسمی سید ابراهیم رئیسی به این کشور جای پرسش است که آیا به معنای دقیق کلمه می‌توان گفت ایران و چین متحد استراتژیک یکدیگر هستند؟

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «سفر آقای رئیسی به پکن که با دعوت رئیس‌جمهور چین انجام شد به نوعی دلجویی غیررسمی دولت چین بود از جمهوری اسلامی ایران به دلیل موضع غیردوستانه آقای شی جین پینگ درباره جزایر سه‌گانه در نشست خلیج فارس. سفر آقای رئیسی باعث آب‌شدن یخ‌های میان ایران و چین شد. در این سفر 20سند همکاری امضا شد که در راستای اجرای تفاهم‌نامه 25ساله میان دو کشور بسیار دارای اهمیت است. در واقع این سفر یک حرکت رو به رشد مهم در جهت توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی محسوب می‌شود».

او ادامه داد: «گسترش همکاری ایران و چین در موضوع پیمان شانگاهی هم بسیار تأثیرگذار است. از آنجایی که پیمان شانگهای یک پیمان اقتصادی-امنیتی است و نیمی از مردم جهان را شامل می‌شود، عضویت دائم ایران در آن می‌تواند فرصت خوبی برای اجرای تفاهم‌نامه 25ساله باشد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «سفر آقای رئیسی به پکن دستاورهای مهمی برای آینده ایران خواهد داشت. ضمن اینکه قرار است شانگهای در ده‌سال آینده ارزی منطقه‌ای را ایجاد کند که در این صورت از سلطه دلار کاسته می‌شود و تحریم های آمریکا علیه ایران، چین و روسیه کم‌اثر می‌شود. سفر اخیر بر بازار داخلی و منطقه‌ای ایران هم اثربخش خواهد بود».

هانی‌زاده در پایان گفت: «چین به دلیل اینکه یک قدرت هسته‌ایِ غیرتهاجمی و عضو دائم شورای امنیت است و در عین حال مهم‌ترین شریک اقتصادی ایران است یک متحد استراتژیک برای ما محسوب می‌شود. البته چین هم به ایران نیازهای مهمی دارد. چین می‌خواهد در دهه پیش رو به قدرت اول جهان تبدیل شود و در این مسیر می‌داند ایران مهم‌ترین کشور جاده ابریشیم است و سوخت فسیلی بسیاری هم دارد. به همه این دلایل چینی‌ها می‌دانند که باید با ایران ارتباط داشته باشند».

کدخبر: 870199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟