۱۷۰۰ خانه شهری و روستایی به طور کامل تخریب شدند / گزارش مشکلات مردم آسیب‌دیده خوی به رهبری

نماینده‌ رهبر انقلاب ، برای بازدید از منطقه، ابلاغ سلام و محبت ایشان به مردم و همچنین بررسی روند خدمت‌رسانی در منطقه زلزله‌زده حضور یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی درباره زلزله خوی گفت : شدت زلزله هشتم بهمن خوی، ۵.۹ ریشتر بود. این زلزله ۱۷۰۰ خانه شهری و روستایی را طوری تخریب کرد که این خانه‌ها اکنون باید دومرتبه از نو ساخته بشوند. همچنین این زلزله، هفت هزار واحد مسکونی و غیرمسکونی را از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد تخریب کرد و این‌ها باید بازسازی و تعمیرات اساسی بشود.

زلزله در ظرف چند ثانیه همه‌ هستی مردم را نابود می‌کند. از همان لحظات اولیه پس از زلزله، باید زندگی مردم به‌صورت اضطراری تأمین بشود. در ساعات اولیه ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت سیصدوچند هزارنفری مردم خوی، در چادرها و اردوگاه‌ها سکونت اضطراری داده شده بودند. خب این‌ها نیاز اولیه زندگی‌شان فقط چادر اسکان نیست. الان سرمای زمستان است. بیش از ۱۰ هزار بخاری‌برقی برای مردم تهیه شد. مسئله‌ تأمین برق و نور و مسئله‌ی آب شرب و غیر شرب‌شان هم بود. در کنار این موارد مسئله‌ی حمام، دستشویی، دارو و درمان هم مهم بود.

من در یکی از اردوگاه‌هایی که بودم از صبح تا ساعت چهار بعدازظهر حدود ۸۰۰ نسخه دارویی به داروخانه آمده بود؛ یعنی یک داروخانه در یک اردوگاه ۸۰۰ نسخه را آماده و به مردم تحویل داد. همچنین بیمارستان صحرایی بسیار خوبی برپا شده بود که عمل جراحی هم در این بیمارستان صورت گرفته بود. تأمین برق مردم که به خاطر این بخاری‌های برقی که مصرف را افزایش می‌دهد،‌ کار مهمی بود و از پس آن برآمده بودند. البته مشکلات فراوانی هم وجود داشت که نیازمند توجه مضاعف است.

وی افزود : مردم در این حادثه‌ها خیلی از نظر روحی ضربه می‌خورند. افسرده می‌شوند. می‌روند در فکر که همه‌چیزشان را از دست داده‌اند، کسب‌وکارشان را از دست داده‌اند؛ طرف می‌گوید آقا من روز باید می‌رفتم کاسبی می‌کردم، شب پولم را می‌آوردم برای خرج خانه، الان نمی‌توانم بروم. خب این یک مشکل مردم بود. مسئله‌ مهم‌تر نگرانی و اضطرابی است که بر مردم حاکم است. این روی بچه‌ها هم اثر داشت و به آنها هم منتقل می‌شد، یعنی بچه مدرسه دیگر نمی‌رود و نشسته کنار پدر و مادرش در چادر، همین‌طوری نگاه می‌کند می‌بیند که پدرش سر کار نمی‌رود، خانه‌شان خراب‌شده، بچه اصلاً بغض گلویش را می‌گیرد. در چنین جایی، شرایط یک گروه‌هایی را می‌طلبد که با بچه‌ها بازی کنند و سرگرمشان کنند و شادی بیافرینند. اسم این گروه‌ها در هلال‌احمر، «گروه‌های سحر» است.

مشکل مهم آن است که مردم دچار استرس و اضطراب‌اند و نمی‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند. بیش از ۱۷۰۰ خانه است که دیگر قابل سکونت نیست. مشکل امروز خوی استرس و اضطراب رفتن و بازگشت به خانه‌هایشان است. حالا آن‌هایی که خانه‌هایشان تخریب‌شده و یا نابودشده که اصلاً هیچ، به‌خصوص در این هوای سرد آذربایجان غربی نمی‌توانند به خانه برگردند و آن اصلاً یک بحث جداگانه‌ای دارد. از این ۱۳۰هزارنفری که اسکان داده شده‌اند که بیشترین‌شان شهرنشین هم هستند، اضطراب و استرس این‌که نمی‌توانند به خانه‌هایشان برگردند هم وجود دارد. دائم سؤال می‌کنند که ما تا کی در چادر بنشینیم، این اولین سؤالی است که دولت باید جواب بدهد. دولت تا کی می‌خواهد خانه‌ها را بسازد تا کی می‌خواهد تعمیر کند، زمان‌بندی بکند، برنامه‌ریزی کند.

همیشه بعد از حضور هلال‌احمر در این حوادث، بنیاد مسکن در منطقه حاضر می‌شود از ستاد بحران؛ می‌آید بررسی می‌کند که چه‌کار باید بکند. سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی بیشتر در همین زمینه بود که بتوانند زندگی مردم را به شرایط اولیه بازگردانند. مشکل و سؤال مردم این بود که تا کی باید در چادرها باشیم. محل سکونت برخی مستأجران هم خراب‌شده، صاحب‌خانه هم الان نمی‌تواند خانه را بسازد، دولت هم که هنوز به او کمک نکرده، تازه کمک هم بکند این مستأجر را به آنجا برنمی‌گرداند، چون دیگر قیمت‌ها گران شده است. این موارد میان زلزله‌زدگان کم نیستند. یکی از مشکلات اساسی، مسائل مستأجران است که باید سریع‌تر فکری به حال آن‌ها بشود.

گزارش مشکلات و مسائل مردم حادثه‌دیده و آسیب‌دیده خوی به رهبری

همه این مسائلی که گفته شد، جزو مطالبی است که من به رهبر انقلاب منتقل کردم. من دو روز بعد از سفر گزارش مکتوبی را در پنج محور تنظیم و مسائل مختلف خوی را برای رهبر انقلاب تشریح کردم. وقتی ما مطلبی را خدمت آقا عرضه می‌داریم، اگر مسائل مربوط به دستگاه‌ها باشد و ایشان تشخیص بدهند که باید دستور داده بشود، ایشان به این دستگاه‌ها ابلاغ می‌کنند و می‌نویسند که باید به فلان موارد بپردازید. تأثیر این سفرها و تأثیر این گزارش‌ها در آن ابلاغ‌های دستورات رهبر انقلاب به مسئولین امر است. بعد هم که دستور داده می‌شود که هم دفتر پیگیری کند هم ما پیگیری می‌کنیم که دستورات انجام بشود.

منبع : ایرنا

کدخبر: 869197 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟