بورل: قرار دادن سپاه در لیست تروریستی نیازمند تصمیم دادگاه است

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران تأکید کرد که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی نیازمند تصمیم دادگاه یکی از کشورهای عضو این اتحادیه است.

شبکه سی جی تی ان در حالی این خبر را اعلام کرد که پیش از این دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته بودند که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز 23 ژانویه (سوم بهمن ماه) خود قصد دارند تحریم‌هایی را علیه 37 شخص و نهاد ایرانی وضع کنند و برای روی موضوع قرارگیری نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی کار کنند.

شبکه یورونیوز در این خصوص گزارش کرد که بورل درجمع خبرنگاران در این خصوص گفته است: «نمی‌توانید بگویید که سپاه را تروریست می‌دانم چون این گروه را دوست ندارم. ابتدا باید دادگاه در این زمینه تصمیم بگیرد. »

اظهارات بورل از سوی برخی ناظران عقب‌نشینی اتحادیه اروپا دست‌کم در مقطع فعلی از قطعنامه نسنجیده و ضدایرانی پارلمان اروپا تلقی شده است.

پیش از این نیز، «کریستوفر برگر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز روز جمعه هفته گذشته در یک نشست خبری با تأکید بر این که اقدام علیه سپاه مشکلاتی را به همراه دارد، گفت:«با وجود این ما همیشه این را خاطر نشان کرده‌ایم که قرار گرفتن در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا نه فقط با موانع سیاسی بلکه با موانع حقوقی روبرو است. »

یک روز قبل از واکنش وزارت خارجه آلمان، پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های «تروریستی» اتحادیه اروپا شد. مصوبات پارلمان اروپا الزام‌آور نیستند و تنها در حکم پیشنهاد به شورای اروپا به شمار می‌روند.

تحرکات اروپایی‌ها برای اقدام ضد سپاه پاسداران با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است. سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران این حرکت را از روی استیصال خواند و افزود این اقدام «پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است».

بورل همچنین تصریح کرد که مسئله عرضه تانک به اوکراین نیز در نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا مورد بررسی و بحث قرار خواهد گرفت.

وی در این خصوص توضیح داد: «نتایج خوبی در رامشتاین (آلمان) در خصوص میزان تسلیحاتی که کشورهای اروپایی قصد ارائه به اوکراین دارند، به دست آمد...در خصوص تانک‌ها، این تنها تصمیمی نیست که باید مورد بحث قرار گیرد، بلکه باید سایر حمایت‌های نظامی اوکراین از سوی کشورهای اتحادیه اروپا را نیز در نظر گرفت.کشورهای اروپایی نظرات مختلفی درباره موضوع تانک‌ها دارند. امروز درباره آن بحث می‌کنیم. »

بورل در ادامه تأکید کرد که به اعتقاد وی این تانک‌ها باید به اوکراین عرضه شود.

کشورهای غربی در حالی به اوکراین کمک نظامی می‌کنند که روسیه پیش از این در خصوص عرضه تسلیحات به اوکراین به ناتو هشدار داده بود. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پیشتر تأکید کرده بود که هرگونه محموله حاوی تسلیحات به اوکراین، هدف قانونی ارتش روسیه قرار خواهد گرفت.

وزارت خارجه روسیه نیز در همین راستا تصریح کرده است که کشورهای ناتو با عرضه تسلیحات به اوکراین در حقیقت با آتش بازی می‌کنند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز تأکید کرده است که پمپاژ تسلیحات غرب به اوکراین نه تنها به موفقیت مذاکرات صلح میان اوکراین و روسیه کمک نمی‌کند بلکه تأثیرات منفی برجای خواهد گذاشت.

منبع : فارس

کدخبر: 863662 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟