مراجع و علمای حوزه علمیه قم به وزیر کشور چه گفتند؟

به گزارش رکنا، احمد وحیدی روز گذشته«پنجشنبه» با هدف دیدار با شماری از علما و مراجع تقلید و ارائه گزارشی از آخرین وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور به استان قم سفر کرد. طی این دیدارها مراجع تقلید نسبت به ضرورت ازدیاد جمعیت، گشایش های اقتصادی، حفظ کرامت مردم، توجه به آسیب های اجتماعی، جهاد تبیین ، کنترل بازار و نرخ تورم تاکید کردند و وزیر کشور نیز با اشاره به شکست توطئه‌های دشمنان در حوادث اخیر از مدیریت مطلوب انرژی در کشور با وجود سرمای زیاد زمستان سالجاری سخن گفت  و بر عزم دولت برای بهره برداری از فرودگاه قم به عنوان یکی از طرح های کلان عمرانی کشور تاکید کرد.

شرکت در کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری در این شهر اولین برنامه وزیر کشور در قم بود، احمد وحیدی در این جلسه ضمن دریافت پیشنهادات و نقطه نظرات اعضای کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری، گزارشی از آخرین وضعیت برنامه ها و اقدامات دولت ارائه کرد.

ثمره اقدامات دولت در رفاه زندگی مردم باید نمایان باشد

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار وزیر کشور با بیان این که مردم از ما می خواهند مشکلات آنها را به گوش مسئولان برسانیم تا گره ای از مشکلات آنها باز شود گفت: باید ثمره اقدامات دولت در رفاه و گشایش اقتصادی زندگی مردم نمایان و محسوس باشد.

وی توجه به بیت المال و استفاده از نیروهای کارآمد را عامل مهمی در حل مشکلات دانست و افزود: باید کرامت مردم حفظ شود برای رونق تولید و اشتغالزایی و رفع موانع باید تمام ظرفیت ها را بکارگرفت باید کاری کرد که مردم دستشان در جیب خودشان باشد و عزت و کرامت آنها حفظ شود. شما در میدان وسیعی قدم گذاشته اید و باید در این راه محکم گام بردارید و ارزش پول ملی تقویت شود.

آیت الله نوری همدانی بیان داشت: ما مشکلات را درک می کنیم و از مشکلات مردم بسیار ناراحت هستیم اما عده ای هم به فکر ناامید کردن مردم از نظام و انقلاب هستند ما نباید مردم را ناامید کنیم مسئولان با تلاش و جدیت و صداقت کار کنند تا مردم امیدوار باشند. امروز دشمنان تمام سعی شان نا امید کردن مردم است.

آیت‌الله سبحانی: هیچ جامعه ای بخاطر ازدیاد جمعیت دچار فقر نشده است

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید نیز در دیدار با وزیر کشور با انتقاد وضعیت هرم سنی جمعیت، گفت: همواره با کاهش جمعیت مخالف بوده ام.

وی افزود:من از همان دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی با سیاست کاهش جمعیت مخالف بودم و در این مورد در آن دوران نیز مصاحبه‌هایی داشته ام.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: تاکنون جامعه ای بخاطر ازدیاد نسل، نابود یا گرفتار فقر نشده است، بلکه فقر و نداری جوامع از عوامل خارجی ناشی می شود.

آیت الله سبحانی با تاکید مجدد بر خطرناک بودن طرح غربالگری جمعیت، گفت: اسم این طرح خوب است اما ذات آن تهدیدکننده است و جمعیت سالم را نیز از بین می برد.

وزیر کشور: ایران بدون برجام نیز توانایی حرکت به سمت پیشرفت را دارد

وزیر کشور نیز در دیدار با آیت الله سبحانی اظهار کرد: آمریکا به این مساله پی برده که ایران بدون برجام نیز می‌تواند پیشرفت کرده و روند روبه رشد خود را دنبال کند از این رو اغتشاشات اخیر را با همین هدف در کشور پایه ریزی کرد.

وی افزود: در دوره ای برخی به اشتباه تصور می کردند که فقط از مسیر توافق با آمریکا مشکلات حل می شود در حالی که در همان سالها نیز آمریکا از هیچ خیانتی علیه ایران دریغ نکرد.

وی همچنین بیان کرد: رییس جمهور نسبت به اوضاع مشکلات معیشتی اهتمام بالایی دارد و این مسأله جزو کارهای جدی دولت است و رییس جمهور روزانه به صورت مرتب اوضاع بازار و تورم را بررسی می‌کند.

آیت الله مکارم شیرازی : مردم انتظار حل مشکلات اقتصادی را دارند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز در دیدار با وحیدی، با اشاره به لزوم توجه دولتمردان به وضعیت معیشتی مردم اظهار داشت که آنان انتظار حل مشکلات اقتصادی و معیشتی را دارند.

وی افزود:‌ ما نمی‌خواهیم مطلبی بگوییم که سبب تضعیف دولت گردد، اما مردم دچار مشکلات و گرفتاری اقتصادی هستند و انتظار دارند تا گامی جهت حل مشکلات آنان برداشته شود.

آیت الله مکارم شیرازی افزایش نرخ دلار را از عوامل نگرانی و ناراحتی مردم دانسته و تأکید کرد: معلوم نیست بازیگر و گرداننده‌ی بازار ارز کیست؟ آیا دولت سبب افزایش آن می‌شود یا عرضه و تقاضا و یا عوامل خارجی و خارج‌نشینان؟ لذا باید عامل اصلی بازار ارز مشخص شود و جلوی این مسائل گرفته شود.

وی با اشاره به افزایش فروش نفت و درآمدهای ارزی حاصله از آن و همچنین تفاوتی که در نرخ ارز اتفاق افتاده، افزود: باید آثار و نتیجه‌ آن در زندگی و سفره‌ مردم آشکار شود، در حالی که چنین چیزی احساس نمی‌شود.

دولت سیزدهم دغدغه بیشتری نسبت به آسیب‌های اجتماعی دارد

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار وزیر کشور گفت: وزارت کشور و هیات دولت دغدغه آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد؛‌ البته این دولت دغدغه بیشتری نسبت به آسیب‌های اجتماعی دارد.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های اخیر خود روی بحث امید آفرینی بسیار تکیه کردند که دلیلش روشن است؛ جامعه‌ای می‌تواند سرپا بماند که آینده روشنی برای خود ترسیم نماید،‌ جامعه ناامید ،تحرک ، پویایی و بالندگی را از دست خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی نقش کلیدی درتحقق جهاد تبیین دارد، خاطرنشان کرد: دولت و وزارت کشور مجموعه‌های تاثیرگذار در اطلاع رسانی هستند؛ به گونه‌ای که نقاط قوت برجسته و از تبلیغات سوء و برجسته کردن نقاط ضعف توسط دشمن جلوگیری شود.

وحیدی: یکپارچگی حاکمیت نقطه مثبت کشور است

وزیر کشور نیز در این دیدار گفت: تلاش دشمن القاء احساس ناامنی و یاس در مردم است و در همین فضا کار می کند اما یکپارچگی حاکمیت ،نقطه مثبت کشور است.

وحیدی اظهار داشت: دولت سیزدهم دربرابر اقدامات و فعالیتهای ضد اسلامی و ضد ارزشی ایستاده است و به همین دلیل دشمن بصورت جدی بدنبال تخریب دولت و انحراف افکار عمومی نسبت به اقدامات و تلاشهای کارگزاران مردم است.

وی ابراز داشت: دولت با وجود مشکلاتی که از قبل بوده و امکاناتی که در اختیارش است و شرایط جهانی و بین المللی کشور را اداره کرده است.

سخنان رهبر معظم انقلاب بهترین الگو برای جهاد تبیین است

در ادامه دیدارهای وزیر کشور در قم، تولیت آستان حضرت معصومه(س) گفت: بهترین آموزه ها برای جهاد تبیین را در ۱۳ آبان و ۹ دی امسال، دیدار ۱۹ دی مردم قم و دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با مداحان شاهد بودیم از این رو باید سخنان ایشان در این زمینه الگو باشد.

آیت الله سید محمد سعیدی اظهار داشت: برای ایجاد نشاط و شادی گاهی اوقات دلسوزان ما طرح و برنامه از دیگران بر می دارند و قصد اجرا دارند و این در حالیست که باید با ملاحظه کار کرد.

سعیدی ادامه داد: تلاش عده ای برای خاموش کردن امور معنوی در جامعه را باید مدنظر داشته باشیم و نمی توان برای نشاط در جامعه از دیگران الگو گرفت و تشخیص این که چه کاری باید انجام داد و چه کاری را نباید انجام داد ، مسئله مهمی است که باید بر اساس نظر ولی فقیه امت اسلامی است.

حفظ یکپارچگی ملی مهمترین مساله است

وزیر کشور هم در این دیدار خاطرنشان کرد: در مسائل ملی بزرگ ترین مساله این است که با یکپارچگی بین همه اقوام و گروه ها که دل در گرو نظام و رهبری دارند کارها را جلو ببریم.

وحیدی افزود: دشمن دنبال این است که سوء استفاده کند و تلاش می کند نشاط اجتماعی را هدف بگیرد و ما باید جامعه ای با نشاط داشته باشیم.

با وجود حجم سرمای کم‌سابقه در برخی استان‌ها مدیریت خوبی انجام شد

وزیر کشور همچنین در حاشیه این سفر در پاسخ به خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت مدیریت انرژی گفت: با وجود حجم سرمای کم‌سابقه در برخی استان‌ها مدیریت خوبی انجام شد.

وی در خصوص زمان پایان محدودیت های انرژی برای صنایع اضافه کرد: در روزهای آتی پیش بینی می شود که با موج سرمای جدیدی در روزهای اولیه بهمن ماه مواجه شویم که همچنان باید مدیریت ها صورت پذیرد.

وزیرکشور افزود: با مدیریت و میدان داری خوب مردم و دولت ، کسی در کشور دچار مساله حادی نشد، البته صنایع و مردم کمک کردند و صرفه جویی ها نقش زیادی در مدیریت بهینه انرژی داشت و دارد.

وی اظهار داشت: در برخی کشورهای غربی و آمریکا که ادعای اول بودن در دنیا را دارند، آمار رسمی ۵۶ جانباخته است و ممکن است آمارهای غیر رسمی بیشتر از این باشد و کشورهای اروپایی آمار ارائه نمی کنند اما تلفات داشتند.

شعار معیشتی در اغتشاشات اخیر وجود نداشت

وزیر کشور همچنین در نشست هم اندیشی با نخبگان حوزوی با موضوع «چالش‌های امنیتی، اجتماعی و پیشرو» حوادث اخیر کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: یک شعار یا یک درخواست معیشتی در اغتشاشات اخیر نداشتیم، البته برخی که دستگیر شدند این مساله را بهانه کردند.

وحیدی با اشاره به حوادث اخیر افزود:البته خیری که در این مسائل بود، آشنایی با مشکلات موجود در جامعه بود.

وی اغتشاشات اخیر را ناشی از جامعه‌ای توصیف کرد که نقش والدین کمرنگ است و ادامه داد : در این جامعه افراد خود را بازیگر مستقل حساب می‌کنند که مجموعه‌ای از لذت‌ها را به عنوان ایده و روش طراحی کرده‌اند.

وی در ادامه به پیچ تاریخی برای ساخت هندسه جهانی اشاره کرد و یادآور شد: نیازمند لوازمی هستیم که اگر ماجرا را ندانیم، ممکن است که ماجرا را واگذار کنیم.

حوزه علمیه آماده خدمت به نظام و دولت است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور نیز در این نشست با اشاره به اثرگذاری حوزه‌های علمیه در عرصه اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: روحانیت در خدمات اجتماعی آماده خدمت به نظام و دولت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل ضمن اشاره به صد سالگی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: یک قرن از این حوزه گذشت ولی تأثیرگذاری این حوزه‌ها هر روز بیشتر می‌شود.

وی کارنامه حوزه‌های علمیه در عرصه سیاسی و اجتماعی را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: قبل از انقلاب ورود روحانیت به عرصه‌های اجتماعی کم یا ناچیز بود، اما بعد از انقلاب اسلامی با تدابیر رهبر معظم انقلاب امروز شاهد اثرگذاری و کنش گری در مسائل اجتماعی به وفور هستیم.

نخبگان حوزه‌های علمیه راهکارهایی عملیاتی برای رفع مشکلات فرهنگی دارند

حجت‌الاسلام نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این نشست، با مد نظر قرار دادن آسیب‌های اجتماعی گفت: باید بازگشتی به نهادهایی داشته باشیم که منتقل کننده فرهنگ به نسل‌های جدید بوده‌اند؛ سه نهاد خانواده، مدرسه و مسجد هستند.

وی آسیب‌های اجتماعی را نیازمند ایده و سیستم و اجرای حکمرانی خانواده را نیازمند توجه عنوان کرد و ابراز داشت: مساجد ما باید خانواده محور باشند؛ ارتباط مسجد و مدرسه و از سویی مدرسه و خانواده باید مورد توجه قرار گیرد.

وی امنیت فرهنگی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: برنامه‌ریزی دهه شصت که امنیت فرهنگی، بسیج محور و مردم پایه بود دچار مشکل شده است که اگر در این زمینه کاری سازمان یافته مورد توجه قرار نگیرد، در بحث آسیب‌های اجتماعی نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم.

دولت به دنبال بهره‌برداری از فرودگاه قم است

وزیر کشور همچنین در جمع خبرنگاران قمی نیز با اشاره به مصوبات سفر سال گذشته رییس جمهوری به استان قم، گفت: دولت به دنبال محقق کردن خواسته مردم در خصوص تکمیل و بهره‌برداری از فرودگاه این استان است.

وی افزود: در قالب این سفر همچنین به مباحثی در حوزه حاشیه‌نشینی و مسائل اجتماعی نیز پرداخته شد.

وزیر کشور با اشاره به بازدید از بیمارستان نور قم، اظهار داشت: این بیمارستان با توجه به وسعت، تجهیزات و معماری خاص و بروز بودن امکانات، می‌تواند به یک مرکز درمانی مهم تبدیل شود که  ان شاالله اواخر سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود.

منبع: ایرنا

کدخبر: 862831 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟