پیام شلیک پهپاد نقطه‌زن از عمق 300 کیلومتری به سوی دشمن / تاکتیک‌های نظامی ما مطابق با علم روز دنیا است

امیر سرتیپ علیرضا شیخ افزود : ما در این رزمایش، محدوده‌ای به وسعت سه میلیون و ۱۹۰ هزار کیلومتر را در عرصه اطلاعاتی و امنیتی پوشش دادیم. این محدوده در حوزه تاکتیکی در دریا، وسعت ۱۷۰ هزار کیلومتر مربعی داشت و وسعت محدوده عرصه زمینی نیز ۳۰ هزار کیلومتر است.

وی گفت : ما به عنوان ارتش جمهوری اسلامی ایران بخشی از توان خود را وارد میدان رزمایش می‌کنیم، چنانچه در این رزمایش نیز شاهد آن بودیم و بخش هایی از نیروهای چهارگانه ارتش را وارد میدان کردیم.

 امیر سرتیپ علیرضا شیخ در ادامه اظار کرد : ما در این رزمایش به صورت سمبلیک از ناو تنب استفاده کردیم و تعدادی از ادوات زرهی که تحت عنوان عملیات بیچینگ است را در آنجا پیاده سازی کردیم. در این مرحله که عملیات بیچینگ انجام شد پس از پیاده‌شدن نیروهای زرهی در ساحل، چتربازان از از هوا فرود آمد و در یک نقطه با نیروی زرهی الحاق انجام دادند و سپس شروع کردند به توسعه وضعیت.

کاری که ما در روز نیروی زمینی انجام دادیم و شما حرکت تانک ها را در آن روز بسیار زیبا و چالش‌انگیز نظامی از لحاظ حرکت تانک ها در زمین گل آلود مشاهده کردید، عملیات توسعه وضعیت نام داشت. در این عملیات، توپخانه، راکت‌اندازها، بالگردها، موشک‌ها با کمک تانک‌ها و الحاق نیروهای هوابرد به عنوان نیروهای پیاده و ملحق شدن به نیروی زرهی به سوی هدف مدنظر حمله کرده و آن را تصرف کردند. لذا، عملیات‌های اخذ سرپل، توسعه وضعیت و تصرف هدف را در این مرحله انجام دادیم که طبق سناریوی طرح‌ریزی تمرینات تاکتیکی آیین‌نامه‌ای ما است.

وی گفت :دراین رزمایش از پهپادهای بمب افکن ، انهدامی، شناسایی و رهگیر خودمان به طور مشترک در یک عملیات استفاده کردیم. به طور مثال، ما از پهپاد کرار که قادر به اجرای ماموریت‌های سه‌گانه شناسایی، رهگیری و انهدام است در این رزمایش به صورت تلفیقی بر روی یک هدف واحد استفاده کردیم. این یکی از تاکتیک‌های جدیدی بود که ما در این رزمایش استفاده کردیم و نتیجه بسیار خوبی هم از آن دریافت کردیم.

پهپاد به عنوان دست بلند دفاعی ما در شناسایی، کنترل، رهگیری و انهدام امروز به عنوان یک ابزار قدرتمند در اختیار ارتش است که با توجه به توانمندی های ایجاد شده و ظرفیت های ایجاد شده در ارتش به عنوان یک قدرت افزوده تلقی می شود.

جنگ در صحنه زمینی یک جنگ کلاسیک است

رزمایش ذوالفقار۱۴۰۰ ارتش

سخنگوی رزمایش ذوالفقار۱۴۰۰ ارتش در خصوص جنگ کلاسیک گفت : جنگ در صحنه زمینی یک جنگ کلاسیک است. جنگ کلاسیک در ایران، اروپا و آمریکا و‌ همه جای جهان با همین قواعد انجام می‌شود. شما اگر جنگ آمریکا با عراق را در ستونی‌کشی ادوات و تجهیزات پیاده نگاه کنید با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید. هنگامی که می‌گوییم جنگ در صحنه زمین یک جنگ کلاسیک است یعنی منطق آیین‌نامه‌ای دارد. هنگامی که می‌خواهیم یک منطقه را با حرکت تانک و نیروهای پیاده تصرف کنیم این کار یک آیین نامه دارد که از دوران دفاع مقدس تاکنون تغییر نکرده است. البته این آیین‌نامه به

اکنون ما با 8 کشور در حوزه تبادلات علوم نظامی همکاری داریم و دانشجویان خود را به این کشورها اعزام می‌کنیم و آن‌ها نیز متقابلاً این کار را انجام می‌دهند. به طور مثال، ما دانشجوهای خود را به پاکستان یا سایر کشورها برای آموزش اعزام می‌کنیم و دانشجویان آن‌ها که برای آموزش به کشورمان سفر می‌کنند نیز آن‌ها هم همین آیین‌نامه‌ها و اصول نظامی را به ما می‌گویند که نشان از این دارد که اصول نظامی در دنیا به صورت مشترک و ثابت وجود دارد.

پیام شلیک پهپاد نقطه‌زن از عمق 300 کیلومتری به سوی دشمن

امیر شیخ درباره پیام رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتشگفت :  در همه رزمایش‌های خود یک هدف شبیه‌سازی‌شده را داریم. اگر به رزمایش‌های تک نیرویی در نیروی هوایی ارتش نیز نگاه کنید شاهد هستیم که اهداف شبیه‌سازی شده هدف قرار می گیرند. علت این است که دقت سلاح را بدانیم و روش نیز به این گونه است که در بین یک مجموعه شبیه‌سازی شده یک نقطه را به آن‌ها می‌دهیم تا بدانیم که آیا در تشخیص آن نقطه با اشتباه مواجه می‌شود یا خیر؟

در این رزمایش نیز ما یک شبیه‌سازی معمولی را با استفاده از یک شناور و تاسیسات انجام دادیم. در بین این شناورها و تاسیسات دو نقطه مشخص را به آن دادیم و خواستیم بدانیم که آیا اشتباه می‌کند یا خیر؟ و یا بین دو ساختمان یا دو شناور دچار خطا می‌شود یا خیر؟

باید بگویم که برای ملت عزیز ما این بسیار قابل ارزش است تا بدانند اگر من در عمق 300 کیلومتری دریا پهپادی را به پرواز درآورده و آن را به نقطه‌ای که طراحان رزمایش در فاصله 100 یا 200 متری آن ایستاده‌بودیم، شلیک می کنیم و با اطمینان می‌گوییم موشک شلیک شود یعنی مطمئن هستیم که به نقطه برخورد می‌کند و منحرف نمی‌شود.

بالاترین پیام این حرکت این بود که ما از عمق دریا پهپادی را به حرکت در آوردیم و همزمان راکت و موشک به پرپاز در آمد و در یک نقطه شما ملاحظه کردید که در یک زمان و مکان واحد، در ساحل  به هدف شبیه سازی شده برخورد کرد.

ما به قدری باید مطمئن باشیم که وقتی تیرانداز من به سوی هدف تیراندازی می‌کند بروم در کنار سیبل بایستم و بگویم شلیک کن که این نمایش بسیار حرف برای گفتن دارد.

اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال تمثیلی  توضیح بدهم؛ جریان همان تیراندازی است که به او گفتند سیب را بر سر پسر خود بگذار و به آن شلیک کن و او هم به هدف زد.

ما برای همه اهداف و رزمایش های خود اهداف شبیه‌سازی داریم و این هم یک شبیه‌سازی بود. حالا اگر دیگران برداشت دیگری از آن دارند، برداشت خودشان است ما هم می‌خواهیم قدرت ما را ببینند.

بازخوردهای برگزاری رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش

 رزمایش ذوالفقار۱۴۰۰ ارتش

امیر شیخ اظهار کرد : رزمایش‌ها به طور کلی یک پیام دارند و یک پیامد. هنگامی که ما این رزمایش را برگزار می‌کنیم به دنبال انتقال یک پیام هستیم؛ یک پیام خطاب به مردم و پیامی دیگر خطاب به دشمنان.

پیامی که در حوزه مردم ما ایجاد می شود این است که وقتی مردم توانمندی ارتش و نیروهای مسلح در حوزه طرح ریزی، مدیریت، سامانه‌ها و کفایت عملیاتی فرزندان خود در ارتش و نیروهای مسلح را مشاهده می‌کنند به یک آرامش و اطمینان و خاطر جمعی می‌رسند که نیروهای مسلح برای دفاع از ما کفایت می‌کنند. این بزرگترین دستاورد ما است که مردم به ما مطمئن شوند و بدانند که نیروهای مسلح برای دفاع از مردم کشورمان و آب و خاک ایران اسلامی کافی هستند.

هنگامی که بازخوردهای برگزاری رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش را بررسی می‌کنیم، شاهد هستیم مردم ما با اطمینان خاطر بالا و درصدهای بالا از برگزاری این رزمایش رضایت دارند. اطلاع‌رسانی در این زمینه با کمک اصحاب رسانه انجام شد و طی آن بخش‌هایی از این رزمایش در قاب تصویر به نمایش درآمد. چراکه در مدت زمان ۲ یا ۳ دقیقه نمی‌توان همه بخش‌های رزمایش را به طور کامل به نمایش درآورد.

روزی که منطقه رزمایش را ترک می‌کردیم بر روی دیوارهای منطقه جاسک نوشته شده بود؛ ارتش نرو ارزش بمان. این یعنی بزرگترین افتخار ما.

 وی تاکید کرد : اگر تا به امروز مشاهده می‌کنید گزینه های روی میز دشمنان به زیر میز رفته به خاطر نمایش اقتدارها و توانمندی‌ها است. لذا، رزمایش لازمه کار نظامی یک کشور است که بایستی بتواند آن را به طور سالیانه و در فواصل مشخص و منطقی تکرار کند تا بتواند سایه تهدید را از سر مردم بردارد و دشمن را در محاسباتش منطقی کند.

منبع : فارس

کدخبر: 862036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟