کمال خرازی : ایران آمادگی دارد که به تعهدات برجامی بازگردد/ امیرعبداللهیان: آماده ایم نشست مشترک وزرای خارجه خلیج فارس هستیم

سومین مجمع گفت‌گوی تهران (TDF ۲۰۲۲) امروز-دوشنبه ۲۸ آذر- با حضور ۷۰ اندیشمند  و مقامات سیاسی از ۳۶ کشور در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه آغاز به کار کرد؛ «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» مهم‌ترین محور مجمع امسال است.

کمال خرازی ، وزیر اسبق امورخارجه در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران با اشاره به اینکه امیدوارم این نشست موجب کشف حقیقت و گفتگو درباره مسائل منطقه خاورمیانه شود، خطاب به مهمانان گفت: شما پیش از رسیدن به تهران ادراکات دیگری از تهران داشتید و تصور می‌کردید که تهران صحنه جنگ و اغتشاش و درگیری است.

سومین مجمع گفتگوی تهران - کمال خرازی

وی در بررسی دلایل ایجاد این ادراک گفت: دلیل این ادراک بمباران خبری و سازمانی است که دستگاه‌های اطلاعاتی غرب به بهانه‌های مختلف علیه ایران به وجود آورده‌اند. در کنار این بمباران خبری رسانه‌های جمعی غرب و شبکه‌های اجتماعی تحت نفوذ، بیگانگان با ورود اسلحه به ایران از نقاط مرزی، سازماندهی نیروهای تروریستی در خارج و وارد کردن آن‌ها به ایران، اغتشاشات را کشور به وجود آوردند.

خرازی با تاکید بر اینکه اعتراض حق هر شهروندی است و ایرانیان هم از این حق باید برخوردار باشند، گفت: اعتراض با اغتشاش تفاوت دارد و هیچ حکومتی اجازه به خطر افتادن امنیت کشورش را نمی‌دهد بلکه با اقتدار جلوی اغتشاش را هم می‌گیرد. در اروپا و آمریکا هم نحوه برخورد با اغتشاشگران مشخص است.

جنگ هیبریدی علیه ایران از قبل طراحی شده بود، فوت خانم امینی جرقه اغتشاشات بود

مشاور مقام معظم رهبری موضوع اغتشاش در ایران را یک مسئله صرفا داخلی ندانست و گفت: مشکل فقط ناشی از مشکلات معیشتی حاصل از تحریم نبود بلکه جنگ هیبریدی علیه ایران به راه افتاد که در آن هم سیستم خبری، هم عملیات تروریستی و هم دستگاه‌های سیاسی و اطلاعاتی کشورها خارجی در آن درگیر بودندو این جنگ از قبل طراحی شده و منتظر جرقه بود که فوت خانم مهسا امینی این بهانه را به آنها داد.

وی افزود: این جنگ شامل همه اضلاع نظامی، سیاسی خبری و اجتماعی بوده و تخریب افکار عمومی از وجهه‌های این جنگ هیبریدی است که به آن جنگ شناختی می‌گویند که تغییر ذهنیت مردم یک کشور نسبت به جامعه، حکومت و کشور خود است.

خرازی با بیان اینکه ناتو و دیگر ارتش‌ها در حال افزودن عرصه جدید به مفهوم جنگ هستند، گفت: عرصه ذهن به عرصه‌های جنگ اضافه شده و در پی راه‌های تاثیر گذاری و تخریب ذهن مردم هستند و جنگ شناختی را هم به عرصه جنگ اضافه کرده‌اند تا شناخت انسان‌ها تخریب شود.

مشاور مقام معظم رهبری موضوع هسته‌ای را از مسائل درگیر منطقه دانست و گفت: پس از آنکه به همت دانشمندان ایرانی به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کردیم، زمانی بود که طرف‌های اروپایی حتی با ۱۵ سانتریفیوژ هم موافقت نمی‌کردند و در پی تضمین عینی از ایران به منظور نرفتن به سمت سلاح هسته‌ای بودند که این تضمین عینی نداشتن غنی سازی بود.

وی ادامه داد: با مقاومت ایران و همت دانشمندان اکنون ۱۹ هزار سانتریفیوژ را در چرخش داریم و آنها ناچار به مذاکره برای حل مسئله هسته‌ای ایران شدند اما با امضای برجام هم تعهدات غربی‌ها اجرا نشد و در نهایت هم آمریکا از آن خارج شد.

خرازی با اشاره به اینکه ما امروز از توانایی لازم هسته ای برخورداریم اما درصدد تولید بمب نیستیم، تاکید کرد: ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ایران بمب اتم تولید نمی‌کند، توضیح داد: اولا از نظر اعتقادی تولید بمب را حرام می‌دانیم و از نظر راهبردی هم آن را راهگشا نمی‌دانیم، برای اینکه اگر ایران به سمت سلاح هسته‌ای حرکت کند در منطقه مسابقه هسته‌ای آغاز می‌شود. ما دهه‌هاست خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستیم و معتقدیم که سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل هم باید نابوده شده و به پادمان بپیوندد.

خرازی با بیان اینکه سلاح هسته‌ای را الزاما مولفه امنیت نمی دانیم، گفت: داشتن فناوری هسته‌ای بازدارنده و نشان‌دهنده توانایی ماست.

وی تصریح کرد: ایران آمادگی بازگشت به تعهدات برجامی را دارد و مشکلات بسیاری تاکنون حل شده و فقط موضوع پادمانی مانده و امیدواریم در سفر کارشناسان این موضوعات حل شود.

امیر عبداللهیان : آماده اعتمادسازی و همکاری با همسایگان در حوزه خلیج فارس هستیم

سومین مجمع گفتگوی تهران

وزیر امور خارجه کشورمان گفت :  آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان در منطقه و حوزه خلیج فارس هستیم تا یکبار برای همیشه تفکر تامین امینت از خارج منطقه کنار رفته و با همیاری کشورهای منطقه امنیت پایداری در منطقه به وجود آید.

حسین امیر عبداللهیان امروز( دوشنبه ) در سومین مجمع گفت و گوی تهران، تامین امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا را از سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

وی برگزاری موفق جام‌جهانی فوتبال به معاون وزیر خارجه قطر تبریک گفت و از همراهی این کشور با تیم‌ ملی فوتبال ایران تشکر کرد.

وزیر امور خارجه مجمع تهران را مجمعی برای گفتگو، اشتراک نگاران و ایجاد فضای مفاهمه دانست و گفت: در این نشست صاحبنظران سخن می‌گویند و امیدوارم این گفتگوها برای ایجاد منطقه‌ای آرام و با ثبات‌تر و جهانی صلح‌آمیزتر داشته باشیم.

وی افزود: این مجمع در سال جاری با مفهوم محوری سیاست همسایه محور ایران با رهیافتی به سوی دوستی و اعتمادسازی برگزار می‌شود تا یادآوری کند دولت ایران مفهوم همسایگی را  محور سیاست خود قرار داده و با تمام توان به اعتماد سازی و تقویت پایه‌های دوستی در منطقه می‌اندیشید و با قوت گام برمی‌دارد.

امیرعبداللهیان گفت: در غرب آسیا که تحولات آن پرچالش و تاثیر گدار بوده ما همسایگان خود را که اشتراکات تمدنی، فرهنگی و دینی داریم، برادر خود می‌دانیم، امنیت آنها را امنیت و رفاه آنها را امینت و رفاه خود می‌دانیم.

ایران همواره از  پایه‌های ثبات و در خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش به عنوان تهدید مشترک منطقه و جهان بوده است.

وی افزود: در آستانه شهادت دو قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم شهید ابومهندس و شهید سلیمانی از آنها یاد کرده و خاطره آن‌ها را که قهرمان بزرگ امنیت منطقه بودند، گرامی بداریم.

وزیر امور خارجه گفت: آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان در منطقه و حوزه خلیج فارس هستیم تا یکبار برای همیشه تفکر تامین امینت از خارج منطقه کنار رفته و با همیاری کشورهای منطقه امنیت پایداری در منطقه به وجود آید.

حسین امیر عبداللهیان روز دوشنبه در سومین مجمع گفت و گوی تهران، تامین امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا را از سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان سیاست جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط با همسایگان برشمرد و گفت: دولت سیزدهم و رئیس جمهور آیت الله رئیسی از ابتدای کار دست همسایگان را به گرمی فشرده و آمادگی دارد از مسیر گفتگو و همکاری‌های سازنده و روبه‌جلو در گام‌های عملی هرچه بیشتر در مسیر توسعه همه جانبه همکاری های دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش تمرکز یابد.

سیاست اصولی ما در مسئله جنگ اوکراین حل مناقشه با گفتگو است

امیرعبداللهیان به موضوع جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران تاکنون پیوستگی و تداوم داشته است؛ سیاست اصولی ما نفی توسل به زور تاکید بر حل و فصل مناقشه از طریق سیاسی بوده است ما از ابتدای این بحران با اتخاذ بی طرفی فعال در این موضوع تاکید کرده‌ایم که نگرانی‌های امنیتی مشروع طرفین باید در نظر گرفته شود از طریق گفتگو حل و فصل شود.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم که نگاه تک بعدی به این بحران پاسخگو نیست و باید به ریشه های بحران، اقدامات برخی کنشگران ایجاد زمینه‌های بحران و دامن زدن به آن و همچنین تحریک و تهییج یکطرفه بحران نیز پرداخته شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: امروز شاهد هستیم اروپا، هزینه سیاست های ایالات متحده را که دور از محدوده بحران ایستاده است، می پردازد.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید مجدد بر بی‌پایه و اساس بودن ادعای ارائه تسلیحات و پهپاد از سوی جمهوری اسلامی ایران به یکی از طرف‌های بحران اظهار داشت: تاکید می کنیم هیاهو درباره ارسال تسلیحات در شرایطی که میلیاردها دلار انواع سلاح از کشورهای غربی برای تداوم جنگ وارد اوکراین شده است، هدفی جز سرپوش گذاشتن بر روی روند دمیدن غرب در آتش جنگ در خشونت در اوکراین ندارد.

وی در ادامه به مسئله اتصالات منطقه‌ای و اهمیت انرژی اشاره کرد و گفت: ما معتقد به هم افزایی و ایفای نقش مثبت و سازنده همه کشورها در مناطق پیرامونی غرب آسیا و پیوند دادن آن و تکمیل ظرفیت های مختلف آن هستیم.

تاکید بر حفظ خطوط ژئوپولوتیک در منطقه قفقاز

وزیر امور خارجه در ادامه درباره سیاست ایران در موضوع قفقاز نیز گفت: ما بر تقویت اتصالات منطقه ای بر ضرورت  حفظ خطوط ژئوپولوتیک در منطقه قفقاز تاکید داشته و بر آن پای می فشاریم هستیم؛امنیت زمانی فراهم می شود که امنیت همه فراهم باشد که آنگاه امنیت انرژی در عالی ترین سطح خود فراهم خواهد بود.

مسیر اجرای همکاری‌های ۲۵ ساله با چین به سرعت پیش می رود

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما در مسیر اجرای همکاری‌های ۲۵ ساله با سرعت پیش می‌رویم، اظهارداشت: هفته گذشته دو نماینده عالی ایران و چینی برای پیگیری همکاری‌های راهبردی دو کشور در تهران گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به عربستان، تاکید کرد: انتظار نداشتیم بیانیه سال ۲۰۱۴ کشورهای منطقه درباره جزایر تعلق داشته ابدی و تاریخی ایران، در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با چین کپی پیست و تکرار شود.

وی با بیان اینکه ما اعتراض خود را با ارسال یادداشت رسمی به طرف چینی اعلام کردیم، ادامه داد: ضمن تاکید بر روابط راهبردی با چین به صراحت اعلام کردیم برای حفظ تمامیت ایرانی با هیچ کشوری تعارف نداریم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: از اینکه چینی‌ها نسبت به اصلاح این خطا اقدام کرده‌اند سپاسگزاریم.

آمریکا از هر ابزاری برای مداخله در ایران انجام داده است

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا یک نظام متکی به پویش مردمی بوده است و تحولات داخلی کشور ها نباید مورد سوء استفاده کشورهای دیگر و تصفیه حساب های سیاسی قرار گیرد.

امیرعبداللهیان افزود: آمریکا از طریق جنگ شناختی و ابزار سیاسی هرگونه تلاشی را برای مداخله در مسائل داخلی ایران و اغتشاشات اخیر انجام داده است.

آمریکا باید از سیاست ریاکارانه در مورد توافق و بازگشت به برجام دست بردارد

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به موضوع مذاکرات هسته ای ایران اظهار داشت: آمریکا باید از سیاست ریاکارانه در مورد توافق و بازگشت به برجام دست بردارد.

  وزیر خارجه نیکاراگوئه : افول ایالات متحده آمریکا نزدیک شده است

سومین مجمع گفتگوی تهران - دنیس مونکادا وزیر خارجه نیکاراگوئه

 وزیر خارجه نیکاراگوئه با بیان اینکه افول ایالات متحده آمریکا نزدیک شده است، گفت: دنیا در تغییر هدف جدید به سر می‌برد و در آستانه چندجانبه‌گرایی دولت‌های مستقل است.

دنیس مونکادا گفت: از دولت جمهوری اسلامی ایران و برادرم آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه برای سازماندهی سومین نشست تهران تشکر می‌کنم و سلام رییس جمهور نیکاراگوئه را ابلاغ می‌کنم.

وزیر خارجه نیکاراگوئه افزود: دنیا در تغییر هدف جدید به سر می‌برد و در آستانه چندجانبه‌گرایی و دولت‌های مستقل است .

وی با بیان اینکه شعار سیاست ایران شامل سیاست و همسایگی است و بر حقوق بین‌الملل و توسعه روابط بر پایه اعتماد تاکید دارد، اظهار داشت: ما پرچم‌های عادلانه را برای خیر بشریت افراشته می کنیم.

مونکادا با اشاره به جنگ اوکراین ادامه داد: دولت آمریکا با نقض حقوق بین الملل از کشورهای اتحادیه اروپا و اوکراین به ابزاری برای هجمه علیه روسیه و مرز روسیه استفاده کرده و صلح و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار داده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی نیکاراگوئه روابط کشورش با ایران را دوستانه، بردارانه و ضد امپریالیستی توصیف کرد و با تاکید بر حمایت نیکاراگوئه از دولت و ملت ایران گفت: اعتقاد ما به دوستی چندجانبه گرایانه و برای صلح و امنیت و پیشرفت است.

وی با بیان اینکه افول ایالات متحده نزدیک شده و شرایط برای قطع تحمیل های امپریالیستی فراهم است، افزود: نشست تهران می‌تواند فرصتی را فراهم کند که راه برای همکاری ملت های دنیا باز شود.

 عادل عبدالمهدی: مخالف سلطه و یکجانبه‌گرایی هستیم

سومین مجمع گفتگوی تهران - عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشین عراق (نفر وسط)

رکنا سیاسی : نخست‌وزیر پیشین عراق با بیان این که جهان اکنون در حال تغییر است گفت: بعد از فروپاشی شوروی، جهان دوقطبی از هم پاشید و اکنون یک قطب آمریکا وجود دارد و دیگر کشورهای بزرگ غربی همسو با آن حرکت می‌کنند .

عادل عبدالمهدی در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران که در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به رشد اقتصادی چین در سال‌های اخیر گفت: بر اساس آمار ، سرانه تولید ملی چین در سال جاری میلادی حدود ۳۰ تریلیون دلار بوده است که این رشد بیشتر از رشد سرانه تولید آمریکا و اتحادیه اروپا است .

وی با اشاره به اثرات جنگ اوکراین بر تحولات بین المللی گفت: این جنگ بار دیگر اهمیت انرژی از جمله نفت و گاز را در عرصه جهانی مطرح کرد و کشورهای غربی را مجبور کرد اهمیت موضوعاتی چون اپک پلاس را بپذیرند و یا گفت وگوهایی را با ونزوئلا انجام دهند که از منابع انرژی این کشور استفاده کنند .

نخست وزیر پیشین عراق گفت : در قرن ۲۱ شاهد انتقال کانون قدرت از غرب به سمت آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین هستیم .

وی افزود : ۲۰ درصد زندانیان دنیا حدود دو میلیون نفر در آمریکا هستند. در چین با وجود اینکه جمعیت آن چند برابر جمعیت آمریکاست حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار زندانی وجود دارد.

عادل عبدالمهدی گفت : ما مخالف مردم غرب نیستیم بلکه مخالف سلطه و یکجانبه گرایی هستیم. این مقام سابق عراقی گفت : نظام سلطه ، یک نظام مادی و حریص است که بیشترین استفاده را از نیروی انسانی دارد و از این نیرو برای سلطه استفاده می کند .

نخست وزیر پیشین عراق منطقه خلیج فارس، دریای عرب، دریای سرخ و اقیانوس هند را از مسیرهای اصلی در تجارت بین الملل دانست و یادآور شد: اشغالگری رژیم صهیونیستی همچنان یکی از عوامل مهم بحران زا در منطقه است.

گفتنی است ، سومین مجمع گفتگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) امروز-دوشنبه ۲۸ آذر- با حضور ۷۰ اندیشمند از ۳۶ کشور در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه آغاز به کار کرد؛ «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» مهم‌ترین محور مجمع امسال است.

دور اول و دوم مجمع گفتگوی تهران سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار شد و نقش برجسته‌ای در گردهمایی و تعامل مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای بویژه در حوزه منطقه غرب آسیا داشت.

کدخبر: 854245 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟