اگر «متا» نامه ما را جواب ندهد، مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام است

ابوالحسن فیروزآبادی افزود : آن چیزی که منجر به محدودسازی دسترسی به پیام رسان های متا (مجموعه ای که مالک اینستاگرام و فیسبوک و واتساپ است ) شده، درخواست شورای امنیت کشور بوده و به شرایط خاص امنیتی کشور برمی گردد.

وی در ادامه اظهار کرد : نامه‌ای برای متا (مجموعه ای که مالک اینستاگرام و فیسبوک و واتساپ است )  فرستاده تا نماینده خودش را برای ایران مشخص کند. در این نامه به موارد قابل بحثی که بین ما و متا وجود دارد اشاره شده. به آنها اعلام کرده‌ایم که ما حتی براساس اصولی که خود متا دارد، شاهد تخطی‌های اینستاگرام هستیم. در هفته اول بعد از حادثه مهسا امینی ، هزاران عکس خشونت‌آمیز در اینستاگرام منتشر شد.

فیروزآبادی  گفت : در همین اینستاگرام تعداد خیلی بالایی از صفحات با محتوای ساخت مواد انفجاری وجود دارد. طبق آنچه شمارش شده است و در نامه هم به آن اشاره شده، بیش از سه میلیون و 500 هزار پست با محتواهایی در حوزه‌های خرید، فروش و آموزش استفاده از سلاح و مواد مخدر وجود دارد. همچنین تعداد صفحه‌های غیراخلاقی اینستاگرام فارسی به حدود 11 میلیون می‌رسد. ما دنبال راهی هستیم که منجر به ادامه فعالیت پایدار سکوهای خارجی از جمله اینستاگرام شود.

 وی گفت این نامه را بر اساس مصوبه سال 1396 شورای‌عالی فضای مجازی فرستادیم که پیام‌رسان‌های خارجی را ملزم به داشتن نماینده در کشور می‌کرد. البته متا در همه کشورهای مشابه ما دفتر نمایندگی دارد و نیازهای آن کشور را برطرف می‌کند. ضمن اینکه متا در کشور ما اقدامات دیگری هم داشته که هیچ‌وقت با مردم کشورهای دیگر نکرده است. بستن بدون تذکر قبلی صفحات مردم، سایت‌های خبری(مانند جماران)، صفحات مردم عادی، سلبریتی‌ها، استانداران، رئیس مجلس و وزرا رفتار خارج از اصولی بوده که قبلا انجام داده است.

بنابراین متا دارد به ما لطمه وارد می‌کند. نامه ما به صورت الکترونیکی هجدهم اکتبر ارسال شده اما ما ارتباطی نداریم و مقام‌های رسمی آن اکانت و ایمیل رسمی ندارند یا حداقل در اختیار ما نیست که مطمئن باشیم آن زمان به دستشان رسیده. اما مطمئنیم که نامه به صورت فیزیکی بیست و سوم نوامبر به دستشان رسیده و ده روز فرصت ما همین حالا هم تمام شده با این حال من همین جا اعلام می‌کنم که از الان 10 روز وقت دارند نماینده معرفی کنند.

فیروزآبادی در ادامه اظهار کرد : قطعا این ضرر و زیان اپراتورها در تصمیم‌گیری‌ها موثر است؛ این پیام‌رسان برخلاف قوانین کشور ما فعالیت می‌کند و اگر خسارتی در میان نبود که ما مقابلش احتیاط نمی‌کردیم. احتیاطات ما به این دلیل است که می‌خواهیم همه تبعات قضیه را در نظر بگیریم و کمترین خسارت مادی و معنوی برای مردم داشته باشد.

همین اینستاگرام با ترکیه و هند همکاری کامل دارد. واتساپ امکانی را در اختیار هند قرار داده که خود دولت می‌تواند مطلبی را در کانال و گروه پاک کند.

گفتنی است ، یک رسانه خارجی فارسی‌زبان خبر داد که فرد مطلعی در متا به نامه ایران درخواست رد داده است . فیروزآبادی نیز تاکید کرد که ازسوی  مارک زاکربرگ یا هر فرد دیگری که در کمپانی‌های اینستاگرام و واتساپ رفت و آمد دارد، به آنها جوابی نداده است ، هنوز پیشنهاد ایران روی میز متا  است. اگر متا پاسخ نامه ایران را ندهد، در حقیقت مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام است.

 منبع : روزنامه هفت صبح

کدخبر: 853743 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟