نشست همکاری‌های جامع ایران و چین با حضور هیات های سیاسی و اقتصادی برگزار شد

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، نشست «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین » با حضور مقام های بلندپایه و هیات های سیاسی و اقتصادی دو طرف در مجموعه سعدآباد برگزار شده است که محور اصلی آن راهکار افزایش روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین است.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور و هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین ریاست دو هیات ایرانی و چینی را در این نشست بر عهده دارند.

به گفته محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، هیات عالی رتبه چین به ریاست هو چون هوآ معاون نخست وزیر این کشور با سفر به ایران و در نشست با هیات بلندپایه ایرانی به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ساز و کارهای پیشبرد روابط دوجانبه ایران و چین را مورد بررسی قرار می دهند.

وی بررسی راهکارهای تقویت روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین را هم یکی از اهداف اصلی این نشست عنوان کرد و اظهار داشت: تعهد به منافع بنیادین دو کشور و احترام به اصول حقوق بین الملل از جمله احترام به تمامیت ارضی مورد تاکید ویژه جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس است.

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی چین «هو چون هوا» معاون نخست‌ وزیر این کشور به همراه یک هیات عالی رتبه اقتصادی با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی کشورش، برنامه سفر امارات متحده عربی و سپس ایران را در دستور کار دارد.

حضور هیات 70 نفره چین در تهران

معاون نخست وزیر چین را در این سفر یک هیات عالی رتبه سیاسی و تجاری همراهی می کنند تا در رایزنی های مشترک با مسئولان و تجار ایرانی زمینه را برای توسعه مشارکت های اقتصادی و بازرگانی دو کشور مهیا کنند.

این هیات 70 نفره که برای انجام مذاکرات فنی و کارشناسی با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است، از روزگذشته ( دوشنبه ) ملاقات‌های خود را در کمیته‌های متعدد و بر اساس موضوعات برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین آغاز کرده است. نتیجه گفتگوها و توافقات طرفین، آغاز عملیات اجرایی شدن ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه همکاری صنعتی بین طرفین بوده که این مهم، گام بلندی برای اجرایی شدن همکاری‌های راهبردی و توسعه‌ای در روابط دو کشور است.

تعیین تکلیف تأمین مالی برخی از طرح ها که در دولت قبل معطل مانده بود، سرمایه گذاری و انتقال فناوری در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، مخابرات، انرژی و ترانزیت از اصلی‌ترین محورهای گفتگوی طرفین به شمار می رود.

همچنین، طرفین با ایجاد کارگروه مشترک نسبت به طراحی ساز و کارهای لازم برای توسعه تجارت در شرایط تحریم‌های اعمالی غرب، اقدام کردند.

نشست همکاری‌های جامع ایران و چین با حضور هیات های سیاسی و اقتصادی برگزار شد - محمد مخبر و احسان خاندوزی

کدخبر: 852412 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟