متکی خبر داد: گام دوم فعالیت شورای وحدت برای انتخابات  ۱۴۰۲ مجلس

منوچهر متکی روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به گام دوم فعالیت این جریان سیاسی افزود: فعالیت شورای وحدت در کشور در دو سال گذشته دو مرحله و حوزه تعریف شده بود که مرحله نخست آن به انتخابات 1400 اختصاص داشت و توانستیم انسجامی در تهران و استانها به وجود بیاوریم.

وی خاطر نشان کرد: این شورا در شناسایی و معرفی آقای رییسی برای انتخابات ۱۴۰۰ پیشتاز بود و توانست و موفق عمل کند و در این دو سال نیز با حدود ۴۰ حزب و ۴۰ قشر همکاری و هماهنگی داشته‌ است.

متکی درباره سازوکار انتخاب نامزدها برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: شورای وحدت نسبت به گزینه های دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اقدام می‌کند.

وی در خصوص معرفی گزینه ها برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در اسفند سال آینده برگزار می شود، اظهار داشت: اعلام رسمی این نامزدها در چارچوب قانون و وقتی وزارت کشور اجازه دهد، انجام می شود.

متکی افزود: رییس هیات اجرای شورای وحدت ادامه داد: این شورا از نظر محافل داخلی این شناسایی را آغاز کرده است و اواخر امسال ارزیابی ها به پایان می رسد و از سال آینده گزینه ها معرفی می‌شوند.

سخنگوی شورای وحدت در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در فهرست این شورا قرار می گیرند، گفت: این موضوع پس از بررسی‌ ها، اواخر امسال اعلام می شود.

برای انتخابات خبرگان با حوزه روحانیت ائتلاف می‌کنیم

متکیدر ادامه گفت : درباره انتخابات خبرگان با گروههای مرجعی که در حوزه روحانیت نقش آفرین هستند، همگام می شویم و ائتلاف می کنیم.

سخنگوی شورای وحدت تاکید کرد: در انتخابات مجلس هم این آمادگی را داریم با مجموعه های ارزشی دیگر برای رسیدن به نظرها و تصمیم‌های مشترک گفت‌وگو کنیم.

متکی گام دوم پس از انتخابات 1400 را، معرفی نیروهایی دانست که در چارچوب ریل گذاری بتوانند به دولت کمک کنند و دراین باره گفت: ما هم با معرفی افراد نخبه و با تجربه برای کمک به آقای رئیسی چنین کردیم و همچنان حاضریم این کمک رسانی را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات وارد گام دوم فعالیت و انسجام تشکیلاتی شورای وحدت شدیم و اسفند گذشته این ساختار را تعریف و تدوین کردیم.

سخنگوی شورای وحدت اضافه کرد: در نشستی با بیش از ۳۰ پیشنهاد، ساختار این شورا را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و تابستان گذشته آخرین نمودار عملیاتی را به استان‌ها ابلاغ کردیم.

وی اظهار کرد: از مهرماه، سفر به استان‌ها در دستورکار قرار شورای وحدت قرار گرفت و از استان‌های سمنان، گلستان، آذربایجان شرقی، خوزستان و همدان با هدف تبیین ساختار شورای وحدت بازدید شده است.

به گفته متکی در ساختار جدید، عضو اولین تشکیل دهنده شورای وحدت است و بعد از عضو، شورای وحدت روستا است که در هر روستا سه نفر می توانند از ۲۰ نفر دعوت کنند و آن سه نفر مسئول شورای وحدت روستا شوند.

متکی با تأکید براینکه شورای وحدت مبتنی بر انتخابات و خرد جمعی است، گفت: بعد از شورای وحدت روستا، شورای وحدت شهر را داریم که ۵ نفر می توانند به تشکیل هسته فعالیت شورای وحدت شهر دست‌کم با وجود ۵۰ نفر اقدام کنند.

وی افزود: پس از شهرها به مرکز استان می رسیم که در اینجا ساختار متفاوت می‌شود و عالی ترین آن پارلمان استان متشکل از دبیران احزاب ملی و دبیران احزاب استانی در آن استان می‌شود.

رئیس هیأت اجرایی شورای وحدت ادامه داد: اگر در استانی چندین حزب ارزشی حضور دارند و علاقه‌مند به عضویت پارلمان شورای وحدت هستند، می‌توانند به عضویت این پارلمان در بیایند.

متکی سپس به تشکیل اقشار اشاره کرد و گفت: اقشار از قشربانوان، جوانان، پزشکان، کارگران، فرهنگیان هر قشری دیگر با دعوت از۵۰ نفر می توانند انتخابات برگزار و یک نفر را بعنوان نماینده قشر به پارلمان استان معرفی کنند.

سخنگوی شورای وحدت با برشمردن وظایف شورای عمومی وحدت خاطرنشان کرد: انتخاب دبیرکل شورای وحدت و در صورت لزوم تشکیل دولت در سایه، تشکیل شورای مرکزی وحدت کشور با تعداد ۳۵ نفر و تصویب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شورای وحدت و نظارت بر فعالیت های این شورا است.

چین در عرصه سیاست بین المللی نیازمند تجربه بیشتر است

وزیر اسبق امور خارجه در پاسخ به اقدام اخیر چین در امضای بیانیه مشترک با برخی کشورهای منطقه گفت: رهبران چین در دهه‌های اخیر فعالیت‌های خود را بر اقتصاد متمرکز کرده و به رتبه دوم جهانی دست یافتند اما ورود چین به عرصه سیاست بین المللی نشان دهنده این است که نیازمند یک تجربه و پختگی بیشتر هستند.

وی افزود: نقش حضور چین را در بیانیه های صادره در نشست های اخیر منطقه در قبال ایران رد می کنیم و منافع و حراست از تمامیت ارضی کشور را موضوعی قابل مذاکره و گفتگو با دیگران نمی بینم.

منبع : ایرنا

 

کدخبر: 852151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟