اولیانوف: فقط «پنج ثانیه» تا خط پایان احیای برجام فاصله است

« میخائیل اولیانوف » در مصاحبه با شبکه «ریانووستی»، گفت تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «بسیار بد موقع» بود و مانعی در روند مذاکرات وین شد.

وی در این‌باره توضیح داد: «قطعنامه [شورای حکام آژانس اتمی] بسیار نابهنگام بود. چندین ماه است که هیچ اتفاقی در مذاکرات وین در مورد احیای برجام رخ نداده و این عمدتا به دلیل انتخابات میان دوره کنگره آمریکا بود. با توجه به اینکه انتخابات به پایان رسیده، وقت آن است که دوباره دور هم جمع شویم و ماراتن مذاکره را کامل کنیم، زیرا همه شرایط برای این کار مهیا است. »

این دیپلمات روس با بیان اینکه ایران رویکرد سازنده‌ای در مذاکرات وین دارد، تصریح کرد: «مذاکره‌کنندگان غربی هم از آن مطلع هستند. اما به جای نهایی‌کردن توافق، یک قطعنامه ارائه می‌کنند که ناگزیر و حداقل به‌طور موقت روند مذاکرات وین را تضعیف می‌کند»

اولیانوف ادامه داد: «تناقض اینجاست که این قطعنامه توسط چهار شرکت‌کننده غربی در مذاکرات احیای برجام در وین، ارائه شده از جمله آمریکا، که در گذشته رویکرد مسئولانه‌تری نسبت به اروپایی‌ها از خود نشان داده است. با این حال تروئیکای اروپایی به دلایلی بر چنین قطعنامه‌هایی اصرار دارند هرچند که تجربه اثر معکوس آنها را ثابت کرده است ».

وی در اظهاراتی کنایه‌آمیز خطاب به ادعاهای «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی درباره پیدا شدن مواد رادیواکتیو در تأسیسات اعلام‌نشده، اظهار داشت که موضوع ۲۰ ساله کشف ذرات اورانیوم در ایران، ارزش نامناسبی در مذاکرات احیای برجام پیدا کرده است.

ریانووستی به نقل از نماینده روسیه در مذاکرات وین نوشت: «البته، ایرانی‌ها می‌توانند همکاری فعالانه‌تری با دبیرخانه آژانس اتمی داشته باشند و مسائل مربوط به ذرات کشف‌شده اورانیوم با منشأ انسانی در سه سایت را از مدت‌ها قبل ببندند. ما درباره رویدادهای ۲۰ سال پیش صحبت می‌کنیم... از منظر خطرات رژیم منع اشاعه، این موضوع مطلقاً هیچ نقشی ندارد، اما به دلیل تداوم رویکرد ضد ایرانی در میان اعضای غربی شورای حکام، این توطئه ارزش نامتناسب زیادی پیدا کرده است .»

نماینده روسیه در مذاکرات وین تصریح کرد: «رسیدن به برجام چندین سال کار بسیار سخت و پرانرژی را به خود اختصاص داد. اگر اکنون از صفر شروع کنید، زمان کمتری نخواهد برد و نتیجه مثبت به هیچ وجه از پیش تضمین نشده است. »

اولیانوف در پاسخ به سوالی درباره درخواست گروسی برای سفر تیمی از آژانس اتمی به ایران برای مذاکره، پیش‌بینی کرد که تهران چنین اجازه‌ای را ندهد.

وی در این‌باره اظهار داشت: «هیچ اطمینانی وجود ندارد که ایران پس از قطعنامه شورای حکام، تیم آژانس را قبل از پایان ماه نوامبر برای یک بازدید فنی از پیش برنامه‌ریزی شده به تهران دعوت کند. »

کدخبر: 846924 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟