آیا غنی‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات فردو توسط ایران اقدام غیرقانونی و عجیبی است؟

به گزارش رکنا ، سازمان انرژی اتمی ایران به تازگی در واکنش به قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندین اقدام را در دستور کار قرار داد که نخستین گام از آنها از روز یکشنبه 29 آبان‌ماه با حضور بازرسان آژانس در مجتمع‌‌های غنی‌سازی نطنز و فردو انجام شد.

 ازجمله اقدامات انجام‌شده، غنی‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات غنی‌‌سازی فردو است. گفتنی است این اقدام در حالی است که غنی‌‌سازی 60 درصد در نطنز همچنان ادامه دارد. همچنین این بیانیه از آغاز روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته 6-IR در این مجتمع خبر داد که باعث افزایش چشمگیر ظرفیت تولید می‌شود.

آیا غنی‌سازی اورانیوم نقض قانون است؟

با این حال، کشورهای غربی به اقدامات ایران به گونه‌ای واکنش نشان داده‌اند که گویا اقدامات ایران نقض قانون بوده است. نگاهی به وضعیت حقوقی پرونده برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که ایران هم با مفاد برجام و هم با مفاد معاعده منع اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) منطبق است.  

از لحاظ برجام، اقدام ایران مطابق با بندهای 26 و 37 توافق هسته‌ای است. در این دو بند تصریح شده هر یک از طرفین برجام در مقابل عدم تعهد طرف مقابل می‌تواند اجرای تعهداتش را به صورت کلی یا جزئی متوقف نماید.

در بند 26 برجام آمده است: «ایران اعلام کرده است که تحمیل یا بازگرداندن تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست 2 یا وضع تحریم‌های جدید هسته‌ای را مبنایی برای توقف کلی یا جزیی اجرای تعهدات خود وفق این برجام تلقی خواهد نمود.»

در بند 37 هم دقیقاً همین گزاره با کلماتی مشابه تکرار شده است: «ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم‌ها جزئاً یا کلاً مجدداً اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این برجام قلمداد خواهد نمود.»

منبع : تسنیم

 

کدخبر: 846360 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟