بلومبرگ: روسیه و آمریکا به زودی مذاکرات هسته ای را از سر می گیرند

به گزارش رکنا به نقل از فارس، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده انتظار می‌رود روسیه و آمریکا طی هفته‌های آینده گفت‌وگوها بر سر از سرگیری بازرسی‌ها از سایت‌های تسلیحات اتمی ذیل پیمان نیواستارت را مجددا آغاز کنند.

ساعاتی قبل‌تر روزنامه روسی کامرسانت هم گزارش داده بود روسیه و ایالات متحده در حال رایزنی برای انجام مذاکراتی در خصوص تسلیحات اتمی هستند. در صورت برگزاری چنین مذاکراتی، این نخستین گفت‌وگوهای میان دو کشور از زمان حمله روسیه به اوکراین خواهد بود.

گفت‌وگوهای میان مسکو و واشنگتن در خصوص ثبات راهبردی از زمانی که روسیه در روز ۲۴ فوریه اوکراین را هدف حمله قرار داد متوقف شده است. با وجود این، پیمان موسوم به استارت نو میان دو کشور کماکان موثر و در حال اجرا است.

روزنامه کامرسانت مدعی شده بود این گفت‌وگوها ممکن است در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) برگزار شود، زیرا مسکو دیگر سوئیس را به دلیل آنکه روسیه را هدف تحریم قرار داده دیگر کشوری خنثی قلمداد نمی‌کند.

پیمان اسارت‌نو، معاهده‌ای برای کاهش تسلیحاتی هسته‌ای است که میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه منعقد شده است.

این پیمان ۸ آوریل ۲۰۱۰ در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک میان دو طرف امضا شد و از ۵ فوریه ۲۰۱۱ به اجرا درآمد. این توافق در سال ۲۰۲۱ تمدید شد و قرار است تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد. طبق این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک دو طرف نبایستی از ۱۵۵۰ تجاوز کند.

روسیه ۱۷ مردادماه اعلام کرد بازرسی‌هایی که تحت این پیمان با ایالات متحده آمریکا از اماکنی در روسیه انجام می‌شده‌اند را به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت خارجه روسیه در آن زمان در توضیح درباره دلیل این تصمیم گفت: «مسکو به دلیل اصرار واشنگتن بر تلاش برای آغاز فعالیت‌های بازرسی بر اساس شرط‌هایی که در آنها واقعیت‌های فعلی در نظر گرفته نشده‌اند مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است.»

مسکو تأکید کرد شرایط مطرح‌شده از سوی واشنگتن «باعث ایجاد مزایای یکجانبه برای ایالات متحده شده و فدراسیون روسیه را از حق انجام بازرسی در خاک آمریکا محروم می‌کنند.»

 

کدخبر: 841226 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟