بولتون: ما باید به دنبال تغییر رژیم در ایران باشیم / بایدن با تلاش برای زنده کردن توافق هسته‌ای اشتباه بزرگی مرتکب شده است

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، جان بولتون ،‌ مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در گفت‌وگویی با بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی که ویدیوی آن در صفحه توییتر این شبکه منتشر شده است، با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران  و با بیان این که من همیشه معتقد بودم که تغییر رژیم باید سیاست آمریکا باشد، مدعی شد که ماهیت رژیم در تهران این است که رفتارش در قبال مسائل بنیادی، حمایتش از برنامه هسته‌ای ،‌ کمک‌هایش به گروه‌های تروریستی در سراسر جهان و سرکوب مردم خودش عوض نخواهد شد.

بولتون مدعی شد: ما شاید بتوانیم با آن‌ها توافق بکنیم، اما آن‌ها این توافق‌‎ها را اجرا نخواهند کرد.

او در پاسخ به این سوال که آمریکا چطور می‌تواند به «تغییر رژیم» در ایران کمک کند، گفت: من فکر می‌کنم دولت آمریکا باید در مشورت با گروه‌های اپوزیسیون، در مشورت با گروه‌های خارج‌نشین ایرانی که در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال هستند و با گروه‌های داخلی در ایران مرتبط هستند، به آن‌ها چیزی را بدهیم که از همه بیشتر احتیاج دارند؛ مثلا منابع مختلف ارتباطات، قابلیت برقراری ارتباطات از منابع خارجی با افراد و گروه‌های مختلف داخل ایران.

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا گفت: اگر جامعه‌ بین‌المللی به روشنی بگوید که از اپوزیسیون ایرانی حمایت می‌کند، این باعث می‌شود که مقامات بلندپایه نظامی در ایران، مقامات بلندپایه سپاه پاسداران در ایران این پیام را بگیرند که محبوبیت و مشروعیت حکومت در حال فرو ریختن است.

بولتون در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او جو بایدن ،‌ رییس جمهور آمریکا تمایل دارد که فشارهای دیپلماتیک بر ایران را افزایش دهد یا نه،‌ گفت: من فکر می‌کنم که این فشار هم باید اقتصادی باشد و هم دیپلماتیک. دولت بایدن الان تحریم اقتصادی را تضعیف کرده و اجازه داده است که ایران نفت زیادی را به چین بفروشد. اگر من باشم، جلوی فروش نفت ایران به چین را می‌گیرم و به روشنی هم می‌گویم که تغییری در این زمینه ایجاد نخواهم کرد.

او  که در دولت دونالد ترامپ، از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای و از حامیان کارزار تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود، در این راستا ادامه داد: همچنین روشن خواهم کرد که هرگونه مذاکره درباره احیای توافق هسته‌ای، کلا پرونده‌اش بسته شده است و آمریکا هرگز به این توافق بر نگردد. من فکر می‌کنم که ما باید به همراه شرکای اروپایی‌مان بگوییم که این توافق، توافق بدی بوده است و دیگر نباید پیگیری شود. همچنین باید به اروپایی‌ها یادآوری کنیم که ایران چگونه  از روسیه حمایت می‌کند و رفتارش در این جنگ اوکراین چیست.

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در پاسخ به این سوال که درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر این که دولت آمریکا به ایران پیام داده است که قصد «تغییر رژیم» در ایران را ندارد، گفت: من فکر می‌کنم که ما باید به دنبال تغییر رژیم در ایران باشیم. از نظر من، دولت بایدن در دو سال گذشته با تلاش برای زنده کردن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، اشتباه بزرگی مرتکب شده است. وقتی رییس جمهور آمریکا خودش می‌گوید که «مردم ایران باید آزاد شوند»، لکه ننگی برای آمریکا خواهد بود اگر کاری نکند.

وزیر امور خارجه ایران، شنبه گذشته در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات بایدن مبنی بر این که ایران را به زودی آزاد می‌کنیم، گفت: آقای رییسی دیروز پاسخ اظهارات آقای بایدن را دادند . مقامات آمریکایی نیز بلافاصله بعد از اظهارات نسنجیده ایشان، این موضع را اصلاح کردند و آنها از طریق مجاری دیپلماتیک به ما اعلام کردند که آمریکا چنین موضعی را ندارد. البته برای ما پوشیده نیست که نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام در ایران تلاش کند.

بایدن، اخیرا در یک گردهمایی در کالیفرنیا در اظهاراتی مدعی شد: نگران نباشید. ما ایران را آزاد خواهیم کرد. آن‌ها خودشان به زودی خودشان را آزاد می‌کنند.

در واکنش به او، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در سخنرانی خود در راهپیمایی ۱۳ آبان گفت: چند ساعت قبل مطلع شدم، رئیس جمهور آمریکا سخنانی را بر زبان آورده که شاید از حواس‌پرتی که دارد ناشی شده باشد، چرا که پیش از این از تریبون‌های رسمی چنین ادعاهایی مطرح نمی‌شد. ظاهرا او گفته است ما بنا داریم ایران را آزاد کنیم! آقای بایدن! ایران ۴۳ سال قبل از چنگال شما آزاد شد و مصمم است دیگر به اسارت شما در نیاید و ما هرگز گاو شیرده نخواهیم شد.

علاوه بر این، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات بایدن در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «آمریکا در طول تاریخ اشغالگر بوده و هیچگاه آزادیبخش نبوده است. آمریکا هر جا پا گذاشت، قتل، غارت و بی ثباتی به همراه آورد. افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و... پیش چشم ملتهای منطقه و جهان است. از پدرخوانده داعش، آزادسازی به سبک داعش بر می آید نه غیر آن.»

در ادامه این گفت‌وگو،‌ بولتون درپاسخ به این که با توجه به نزدیکی روابط ایران و روسیه، «تغییر رژیم» در ایران چقدر ممکن است، مدعی شد: من فکر می‌کنم به اراده مردم بستگی زیادی دارد. خیلی در مواردی می‌بینیم که به نظر می‌رسد حکومت در کنترل است ولی زیرساخت‌های آن به شدت فرسوده است. من فکر می‌کنم اگر در ارتش و سپاه پاسداران انشقاق ایجاد شود، این می‌تواند حکومت را دچار فروپاشی بکند.

او در ادامه مدعی شد: اگر به انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران و سرکوب‌هایی که در آن‌جا شد نگاه کنید، می‌بینید که چگونه الان سرکوب‌ها گسترده‌تر شده‌اند و در بعضی مناطق شدت گرفته‌اند. من فکر می‌کنم فرقش الان این است که اپوزیسیون ایران حالا دارد با اسلحه‌هایی که از پایگاه بسیح گرفته، با اسلحه‌هایی که از نقاط کردستان عراق وارد ایران می‌شود، مسلح می‌شود. بنابراین، فکر می‌کنم که چشم‌انداز یک تلاش سیستماتیک اپوزیسیون، نه فقط اعتراض، بلکه به کارگیری زور و قوه قهریه علیه حکومت با این پیام که، ما دیگر غیر مسلح نیستیم، ما می‌توانیم با سپاه پاسداران مقابله بکنیم، همه‌ این‌ها نشان می‌دهد که جایگاه حکومت ایران الان بسیار بیشتر در مخاطره است.

او در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی که گفت، «شواهدی نداریم که نشان دهد، معترضان در خیابان مسلح هستند»، مدعی شد که بگذارید من به شما بگویم که گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از ایران منتشر می‌شود که اتفاقا نشان می‌دهد سلاح در دست اپوزیسیون هست. نشان می‌دهد که بسیاری از نیروهای امنیتی از دست اپوزیسیون فرار می‌کنند و در برخی موارد، تبادل آتش هم وجود داشته است. من فکر نمی‌کنم که مخصوصا در کردستان، مردم برخوردها را تحمل بکنند.

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در پاسخ به تاکید دوباره خبرنگار بی‌بی‌سی بر «مسلح نبودن معترضان» در ایران، گفت: ببینید من تصاویری دیده‌ام از نیروهای کرد که خارج از ایران، در عراق در حال آموزش دیدن هستند. متاسفم که ایران یک متمم قانون اساسی ندارد، همان طوری که آمریکا دارد تا مردم حق مالکیت اسلحه داشته باشند وگرنه همین الان مردم اسلحه می‌داشتند و این می‌تواند تفاوت بزرگی را ایجاد کند. ایران احتیاج به یک اپوزیسیون دارد.

بولتون در پاسخ به این که اگر با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، کنترل مجلس نمایندگان آمریکا به دست جمهوری‌خواهان بیفتد، این موضوع تا چه حد می‌تواند باعث تغییر موضع آمریکا در قبال ایران شود، توضیح داد: من انتظار دارم که جمهوری‌خواهان تسلط خودشان را بر مجلس نمایندگان احراز بکنند و برخی سیاست‌های دولت بایدن را تخطئه کنند. در سنا دقیقا نمی‌دانم چه اتفاقی بیفتد. شاید در آن‌جا هم جمهوری‌خواهان بتوانند دست بالا را بگیرند ولی واقعا فکر نمی‌کنم که در حمایت از اپوزیسیون ایران و یا حمایت از اپوزیسیون اوکراین تغییری به وجود بیاید، صرف نظر از این که نتیجه چه باشد. من فکر می‌کنم بسیاری در جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هستند که اصلا می‌خواهند حمایتی نکنند ولی به هر حال این‌ها درصد کمی از جامعه آمریکا و افکار عمومی آمریکا را تشکیل می‌دهند.

 

کدخبر: 841055 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟