بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب و تاکید بر نقش آفرینی در حل بحران سوریه

به گزارش رکنا، نشست دو روزه سران اتحادیه عرب امروز (چهارشنبه) پایان یافت و در خاتمه بیانیه‌ای که به تأیید همه حاضرین رسیده بود، قرائت شد. بیانیه‌ای که جز اعلام همبستگی با کشورهای بحران زده و تأکید بر گزاره‌های پیشین موضوع جدیدی در آن یافت نمی‌شود.

به نوشته وبگاه شبکه الجزیره ، سران کشورهای عربی در ابتدای این بیانیه بر محوریت موضوع فلسطین و حمایت مطلق از حقوق مردم فلسطین تأکید و اعلام کردند که طرح صلح عربی (اعلام شده در نشست سال ۲۰۰۲ اتحادیه عرب در بیروت) با تمامی مفادش تنها راه حل مسأله فلسطین است.

حاضرین اعلام کردند که لازم است تلاش‌ها و کمک‌ها در جهت حمایت از قدس اشغالی و مقدساتش ادامه یابد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «کشورهای عربی بر حمایت از کشور فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل، تأکید دارند».

سران عربی در این نشست همچنین اعلام کردند که می‌بایست در راستای همکاری‌های مشترک در جهت تأمین امنیت ملی عربی تلاش کنند. آن‌ها با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای عربی اعلام مخالفت کردند.

در بخش دیگر این بیانیه، با مردم لیبی نیز اعلام همبستگی شد و سران حاضر تأکید کردند که از تلاش‌ها برای حل بحران این کشور حمایت می‌کنند. حمایت از شورای ریاستی یمن (وابسته به ریاض) و استقبال از تشکیل این شورا، از دیگر مفاد بیانیه بود.

حاضرین همچنین اعلام کردند که از تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران یمن طبق اصول و طرف‌های «قابل اعتماد» حمایت کرده و بر لزوم تمدید دوره آتش‌بس تأکید دارند.

در بخش دیگر این بیانیه در خصوص بحران سوریه نیز آمده است که سران حاضر در این نشست، خواستار نقش‌آفرینی بیشتر و رهبری کشورهای عربی برای حل سیاسی بحران هستند.

حاضرین همچنین از تشکیل دولت جدید در عراق و «فعال شدن حیات سیاسی» در این کشور استقبال کرده و با کشور لبنان نیز در بسط حاکمیت خود در بستر دریا و خشکی اعلام همبستگی کردند.

در پایان این بیانیه سران کشورهای عربی اعلام کردند که لازم است منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا خالی از سلاح‌های گشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌ای باشد.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز اعلام کرد که دور بعدی نشست سران قرار است در این کشور برگزار شود. او در حالی به جای «محمد بن سلمان» در این نشست حاضر شده است که دولت الجزائر پیش از این اعلام کرده بود که ولی‌عهد سعودی به دلیل توصیه پزشکان قادر به حضور نیست.

کدخبر: 839108 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟