مخالفان وزیر پیشنهادی کار: ارزش دارایی وزیر پیشنهادی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است !

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت ، از امروز( سه شنبه )  بررسی برنامه‌ها و صلاحیت محمد مهدی زاهدی‌وفا برای تصدی وزارت  تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی آغاز شد که از ساعات ابتدایی جلسه امروز سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برای دفاع از محمد مهدی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس حاضر شدند.

ارزیابی مثبت کمیسیون اجتماعی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این شرح است:

بی شک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واسطه ارتباط گسترده ای که با اقشار مختلف جامعه اعم از کارگران، کارفرمایان، صنعتگران، کشاورزان، مستمری بگیران، مددجویان، معلولان، بازنشستگان، تعاونی ها و اقشار کم درآمد جامعه دارد، یکی از مهمترین وزارتخانه های دولت است. در این وزارتخانه و سازمان ها و شرکت های تابعه آن حدود ۳ هزار پست مدیریتی وجود دارد و لذا وزیر این وزارتخانه باید نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و آموزشی جامعه هدف تسلط کامل داشته و در عمل از توانایی بالایی برخوردار باشد تا بتواند همه امور مربوطه را به درستی راهبری و کنترل کند.

کمیسیون اجتماعی با عنایت به تکالیف قانونی مصرح در ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری جلساتی متعدد با آقای زاهدی وفا و تطبیق برنامه های اعلامی مشارالیه بر مبنای معیارهای عمومی، تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده نگری، سنجش پذیری و زمان بندی اقدام و در نهایت براساس مباحث مطروحه تبیین برنامه ها، تعهدات شفاهی، رفع ابهامات و ایرادات مطروحه و پاسخ به سوال نمایندگان محترم، گزارش خود را در سرفصل های ذیل به استحضار ملت شریف ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رساند:

الف) شرح استعلامات

۱- مدرک تحصیلی

براساس استعلامات به عمل آمده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آقای زاهدی وفا در سال ۱۳۶۹ در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق (ع) دانش آموخته گردید و مفاد مدرک ایشان مورد تایید است. همچنین مدرک تحصیلی خارجی مقطع PHD نامبرده در کمیسیون تخصصی ۴۲۵۶ مورخ ۲۶ تیرماه ۱۳۸۱ وزارت مذکور بررسی و دکتری در رشته اقتصاد از دانشگاه اوتاوا کشور کانادا ارزشیابی شده است.

۲- تابعیت:

حسب استعلام بعمل آمده از وزارت امور خارجه و مراجع امنیتی کشور، با بررسی های بعمل آمده هیچگونه سابقه ای از اقامت دائم و یا اخذ تابعیت کانادا توسط آقای زاهدی وفا، همسر و فرزندانشان بدست نیامد.

ب) شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

- تحول در روش های پرداخت یارانه به دلیل ناکارآمدی روش های فعلی

- پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در پذیرش مسئولیت ها

- انتظام بخشی به نظام توزیع کالا برگها

- ارتقاء نظام تعاون و تقویت اقتصاد تعاونی

- بروز رسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

- تعامل فعال با مجلس شورای اسلامی و سازمان های مردم نهاد بویژه تشکل های کارگری

- افزایش مستمری بازنشستگان

- ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار در کشور

- حمایت و تقویت بانک های رفاه کارگران و توسعه تعاون

- افزایش رفاه اجتماعی در کشور و تقویت و توانمندسازی سازمان تامین اجتماعی

- تقویت سازمان بهزیستی کشور و حمایت از جامعه معلولان، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و توامندسازی ایشان

- کاهش آسیب های اجتماعی و مهار بحران های اجتماعی

ج) بررسی معیارهای عمومی برنامه های ارائه شده:

وفق گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و حسب تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی از قبیل: سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، اسناد جامع شورایعالی انقلاب فرهنگی و ...، ۳۷ درصد برنامه های ارائه شده با احکام مذکور «منطبق»، در ۳۹ درصد موارد «همسو» و همچنین در برنامه ارائه شده به ۲۴ درصد از احکام اشاره ای نشده و در مجموع برنامه های وزیر در انطباق با اسناد بالادستی، نمره ۵۶ از مجموع ۱۰۰ نمره را دریافت نموده که البته نمره ای «متوسط» ارزیابی می شود.

د) بررسی انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

برنامه ارائه شده بر اساس معیارهای عمومی در شاخص «انسجام»، «کامل» ارزیابی شده است؛ در شاخص های «تناسب،واقع گرایی، صراحت و شافیت»، «مطلوب» ارزیابی شده است؛ در شاخص های «آینده نگری و سنجش پذیری»، »متوسط« ارزیابی شده و در شاخص «جامعیت» و «زمان بندی» به ترتیب »ضعیف« و »خیلی ضعیف« ارزیابی شده است.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):

با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون و توضیحات شفاهی وزیر بویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات مردم در شهرستان ها و استان ها در زمینه های حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، توسعه پوشش بیمه، تقویت و توانمندسازی صندوق های بازنشستگی و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، رفع بیکاری و فقر مطلق در کشور، تقویت و توسعه تعاونی ها بویژه در فرآیند تولید، و ... مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی صلاحیت جناب آقای محمد هادی زاهدی وفا را به منظور تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز و برنامه های ایشان را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اکثریت آراء مطلوب ارزیابی نمود.

توسلی  در مخالفت با وزیر : ارزش دارایی وزیر پیشنهادی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است

لطف الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

در ادامه لطف الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی در جلسه صحن علنی امروز( سه شنبه )  مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وقایه اخیر در ابتدا خواستار موضع‌گیری همه مسئولان و همه کسانی که در کشور تریبون دارند، شد و گفت: البته منکر این نمی‌شویم که تورم، گرانی و مشکلات اقتصادی بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است اما به مردم عزیز اطمینان می‌دهیم که نمایندگان و مسئولان در دولت بدون شک از هیچ کوششی برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی فروگذار نکرده و نخواهند کرد، انشاالله.

توسلی در ادامه با اشاره به مخالفت خود با زاهدی وفا، اظهار داشت: در خصوص مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنده هم برنامه‌های ایشان را مطالعه کردم، هم با ایشان نشست و جلسه داشتم، هم تمامی مباحث پیرامون اموال و دارایی ایشان را به دقت بررسی کردم و بر همین اساس مخالفت خود را با تصدی وزارت کار توسط ایشان اعلام می‌کنم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس ابراز داشت: همکاران عزیز این مخالفت من براساس آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) است، امام ما امام مستضعفان و محرومان بود ایشان بارها صراحتاً را فرمودند یکی از موضوعات اساسی که خداوند متعال در قرآن کریم وعده کرده، حکومت مستضعفین و محرومین است. یکی از شاخصه‌های مهم و بارز حکومت مستضعفین این است که رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، وزرا و نمایندگان آن به این دلیل محرومیت را درک کردند و می‌فهمند محرومیت یعنی چه.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: از همینجا عرض می‌کنم که من از آقای وزیر سوال کردم آیا اموالی که به نام حضرت عالی است و بنده در اینجا فقط بخشی از آن را قرائت می‌کنم متعلق به شما است یا خیر؟ منزل ویلایی دهکده ۱۸۰۰ متر، آپارتمان ۱۸۰ متری نیاوران، خانه ویلایی ۴۰۰ متری نیروی هوایی، زمین کرج، زمین دزاشیب و... . سوال من این بود که آیا این اموال متعلق به شما است یا خیر؟ من این اموال را بررسی کردم و دیدم که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش آن‌ها است اما ایشان به من گفت که این رقم را بالا گرفته‌ای هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: عبارت ایشان در پاسخ به من این بود که «من سرایدارم». سوال من این است که این سرایداری به چه شکل به دست آمده است. البته بخشی از این اموال متعلق به برادر ایشان بوده و برادرشان مشکل داشته و اسناد پزشکی هم موجود است که به صورت قانونی به ایشان منتقل شده است و بعد هم ورثه ایشان مدعی هستند و ۱۱ سال است که پرونده در دادگاه در جریان است.

توسلی ادامه داد: عرض من این است که وزیری که می‌خواهد وزیر کارگران، بازنشستگان و معلولین بهزیستی باشد نمی‌تواند سرمایه دار باشد.

نماینده کرج در مخالفت با وزیر : برنامه‌های زاهدی‌وفا برای اداره این وزارتخانه ضعیف است

مهدی عسگری نماینده کرج در مجلس

مهدی عسگری نماینده کرج در مجلس در جلسه صحن علنی امروز به عنوان دومین مخالف با زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به حوادث و ناآرامی اخیر با بیان اینکه اگر قطعه قطعه شویم اجازه تجزیه ایران عزیز، مقتدر و مستحکم را نخواهیم داد، درخصوص وزیر پیشنهادی گفت: میز وزرات برای هر کسی مناسب نیست، باید یقین پیدا کنیم فرد معرفی شده شایستگی لازم برای تصدی وزارت کار را دارد.  شخصیت حقیقی و علمی آقای زاهدی‌وفا محترم است اما بحث ما احراز صلاحیت برای وزارت است.

وی خاطرنشان کرد: مجلس در بحث تعامل وزرای این دولت با مجلس تجربه خوبی ندارد و باید مراقب باشیم که این تجربه تکرار نشود.

عسگری با اشاره به صحبت‌های توسلی مخالف پیش از خود، عنوان کرد: من درباره شبهات قضاوت نمی‌کنم، اما طرح همین شبهات زیبنده وزیر دولت عدالت و مردم نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه «وزارت کار، وزارت مردم و ضعفا و طبقات مختلف مردم است» تصریح کرد: بیش از ۴۰ میلیون نفر درگیر وزارت کار هستند و ماموریت‌های این وزارتخانه اقشار عزیزی مثل کارگران و بازنشستگان را دربرمی‌گیرد؛ لذا باید وزیر کار به لحاظ تیپ شخصیتی برون‌گرا باشد که ما چنین چیزی را از آقای زاهدی‌وفا ندیدیم.

وی در ادامه اظهار داشت: آقای زاهدی‌وفا در طول مدت سرپرستی در کمیسیون مربوطه حضور پیدا نکرده است، در حالی که باید مشکلات با تعامل مجلس حل شود؛ وزارت کار برای حل مسائلش به تعامل با مجلس و ارکان نظام نیاز دارد که آقای زاهدی وفا چنین روحیه‌ای ندارد.

عسگری ابراز داشت: برنامه‌های آقای زاهدی‌وفا برای اداره این وزارتخانه ضعیف است و ‌ایشان نتوانسته به عنوان کسی که سه ماه سرپرست وزارت کار بوده برنامه جامعی برای تصدی این وزارتخانه ارائه کند.

الیاس نادران در موافق با وزیر: زاهدی وفا پاکدست و توانمند است

الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس

الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس،‌ به عنوان اولین نماینده موافقِ وزارت زاهدی‌وفا گفت: در مورد آقای زاهدی وفا نکاتی وجود دارد که برجستگی ایشان را برای احراز پست وزارت ثابت می‌کند. اول اینکه من تأکید می‌کنم که دعوای خانوادگی بر سر ارث و میراث را نباید در مجلس بدونِ نظر دستگاه قضا و تائید نهادهای اطلاعاتی بیان کرد که در این صورت نسبت به صلاحیت دولت و شخص رئیس‌جمهور مسئله‌سازی می‌شود.

وی گفت: اگر ایشان آدم فقیری بودند، آن وقت صلاحیت داشتند؟ ما باید به شخصیت فردی ایشان توجه داشته باشیم. ایشان انسان پاکدست و متواضعی هستند. ضمن اینکه در کمیسیون اصل ۹۰ ادعاهای مطرح شده از سوی نماینده قبل تائید نشده است.

نادران بیان کرد: من نزدیک به ده سفر با ایشان بودم و شهادت می‌دهم که هم ایشان و هم خانواده‌ی ایشان انسان‌های متواضعی هستند و نشانی از منش سرمایه‌دارانه در ایشان نیست. همه‌ این‌ها ارزش است؛ نباید جوری گزارش بدهیم که انگار همه‌ دستگاه‌ها خواب بوده‌اند و ما توانستیم گزارش صحیح به دست آوریم.

این نماینده موافق ادامه داد: نکته‌ دیگر این است که ما باید شرایط اجتماعی کشور را درک کنیم. در دنیا همت بر این است که شکاف‌های اجتماعی را به کشور ما تحمیل کنند. رأی ندادن به آقای زاهدی وفا با توجه به تأئیدیه‌ رییس‌جمهور به این موضوع دامن می‌زند. بنابراین تاکید می‌کنم که باید ملاحظات عمومی و کلی کشور را درک کرد. ما نباید دو گانگی و دوقطبی‌سازی را به جامعه منتقل کنیم.

نادران افزود: ایشان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق هستند و تحصیلات خود را در کانادا تکمیل کردند. من بیش از بیست سال ایشان را می‌شناسم و شهادت می‌دهم به لحاظ دیدگاهی و توانمندی در دفاع از منافع ملی خط اعتدلال را رعایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: ایشان می‌توانست در مورد یکسری اهداف دست‌نیافتنی صحبت کند و برنامه‌ی خود قرار دهد و بعد هم کار خود را انجام دهد اما ایشان واقع‌بینانه به موضوع نگاه کردند. ضمن اینکه باید توجه کنیم مشکلات کشور تنها به دست یک وزیر حل نمی‌شود، همه مجموعه باید کمک کنند. حل مسئله‌ اشتغال ماموریت یک وزارتخانه نیست.

وی تاکید کرد: من به صلاحیت و توانمندی ایشان شهادت می‌دهم و به علاوه نسبت به شرایط هم هشدار می‌دهم.

نوروزی: نادران رای ۲، ۳ آپارتمان اوجی آسمان را به زمین دوختید ، حالا سکوت می کنید

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس به عنوان مخالف خطاب به وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: آقای زاهدی وفا وزارت را به عقلا بدهید، این وزارتخانه جای محرومان و پابرهنگان است، کسانی که درد مردم را حس کرده اند و مشکلات محرومان را می‌شناسند، فراکسیون صبح ۴۲ درصد رأی به ایشان داد.

حسن نوروزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سرمایه هزار میلیاردی زاهدی وفا، اظهار کرد: آقای نادران شما برای ۲، ۳ آپارتمان آقای اوجی آسمان را به زمین دوختید، اما حالا به خاطر حضور وی در موکب سکوت می‌کنید.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، تصریح کرد: فرزندان ایشان در کانادا به دنیا آمده اند و اگر بخواهند می‌توانند تابعیت این کشور را براساس قوانین کانادا بگیرند در حالی که ایشان می‌توانستند آن زمانی که در کانادا دانشجو بودند با توجه به اینکه دانشجوی متمکنی بودند همسر خود را برای تولد فرزندانشان به ایران بفرستند. ایشان از محرومیت، جانبازان و ایثارگران خبر ندارند.

امیر آبادی با رای اعتماد موافق : وزیر پیشنهادی معتقد به اقتصاد اسلامی، تمدن اسلامی و عدالت است

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی در موافقت با رای اعتماد با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: یکی از موضوعاتی که نمایندگان با آن اشاره کردند، موضوع اموال آقای زاهدی وفا است. در دین اسلام، داشتم ثروت مذموم نیست؛ بلکه مسیر کسب ثروت و خرج مهم است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مسئله‌ ارثیه باید بیان کنم که آقای زاهدی وفا به عنوان امین اموال است و بر اساس سندی که در اختیار رییس مجلس قرار می‌دهم، ایشان امین اموال هستند و باید امانتداری کنند و در مسیر عام‌المنفعه هزینه می‌کنند. براساس بررسی‌های ما تمام نکاتی که آقای زاهدی وفا در همه کمیسیونها گفتند، امین این اموال بوده و بعد از فوت پدر خود، در دادگاه های مختلف مطرح شده و ما آرا را در اختیار رییس مجلس قرار می‌دهم.

وی ادامه داد: من در مورد تحصیل آقای زاهدی وفا در خارج از کشور به فرمایشی از رهبر انقلاب اشاره می‌کنم. ایشان در نکته‌ای می‌فرمایند که ممکن است نخبه‌ای از کشور خارج شود و بخواهد معلوماتی کسب کند، بعد برگردد و بخواهد برای کشور مفید باشد. هیچ ننگمان نمی‌کند که علم را از غربی‌ها بگیریم و وارد کنیم. اما ننگمان می‌کنند که همیشه شاگرد بمانیم و شاگردی کنیم.

امیرآبادی فراهانی اظهار داشت: دو فرزند آقای زاهدی وفا در هنگام تحصیل او در کانادا متولد شدند و فرصت داشت که برای فرزندان خود تابعیت بگیرد اما هیچکدام از این اقدامات را انجام نداده است. این مطالبی که که نمایندگان به خصوص خانم چنارانی اشاره کردند، مربوط به وزرای دولت قبل بود، نه دولت انقلابی. بسیاری از فرزندان وزرای دولت قبل مقیم کانادا و انگلیس بودند.

نماینده مردم قم در مجلس یادآور شد: مگر شهید چمران در آمریکا درس نخوانده بود؟ اما براساس نیاز اسلام و قرآن برگشتند و هم در لبنان و هم در ایران، به کمک ملت ایران آمدند.

وی افزود: تعدادی از نمایندگان عقیده دارند که آقای زاهدی وفا در مدت سرپرستی خود در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تعامل خوبی با مجلس نداشت. خود شما می‌دانید من از افراد حاضر در ستاد انتخاباتی آقای رییسی بودم. در این مدت او هیچ تماسی با ما برقرار نکرد و اخلاق را رعایت کرد. من مدت ۱۰ یا ۱۱ سال است که در مجلس حضور دارم.

امیرآبادی فراهانی گفت: وزرای زیادی به خصوص در دولت قبل، ارتباطات ناسالمی با نمایندگان برقرار می‌کردند تا رای جمع کنند. اما آقای زاهدی وفا به عنوان یک وزیر انقلابی رعایت کرده است. ما مجلس انقلابی باید از چنین افرادی دفاع و استقبال کنیم.

وی بیان داشت: در همین مدت کوتاه که رییس جمهور آقای زاهدی وفا را معرفی کرده است، در تعامل تمام با نمایندگان بود. در طول همین دو سه هفته‌ای که مجلس تعطیل بود، بسیار ارتباط خوبی برقرار کردند و الان هم اعتقاد راسخی برای هماهنگی با مجلس دارد. برنامه‌های بسیار خوبی دارد و از افراد معتقد به اقتصاد اسلامی، تمدن اسلامی و عدالت است. معاون وزیر بوده و تجربه خوبی دارد.

امیرآبادی فراهانی همچنین تصریح کرد: فراکسیون اکثریت مجلس امروز صبح ۷۷ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع به او داد. یعنی در حقیقت اکثریت افراد حاضر به او رأی مثبت دادند.

کدخبر: 830509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟