آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین

به گزارش رکنا، تا کنون دو مرحله وجود داشته است. اول، تلاش روسیه برای گرفتن شهرهای اصلی اوکراین مانند کی‌یف و خارکیف و مناطقی در جنوب. دوم، عقب‌نشینی روسیه از کی‌یف، و پیشروی کند در دونتسک و لوهانسک با پشتیبانی توپخانه سنگین. آیا این آغاز مرحله سوم است؟

برای چند ماه روسیه حمله می‌کرد و اوکراین پاسخ می‌داد. حالا شاهد هستیم که ارتش اوکراین حمله می‌کند و روسیه واکنش نشان می‌دهد.

در پایان ماه اوت، ارتش اوکراین در خرسون و خارکیف حمله می‌کرد و روسیه در تلاش بود واکنش نشان دهد. آیا نقش‌ها عوض می‌شود؟

کارشناسان نظامی درباره این موضوع اختلاف نظر دارند که تا چه حد می‌توانیم بگوییم به نقطه عطف نزدیک شده‌ایم.

ماتیو بولگ، کارشناس ارشد بخش روسیه و اوراسیا در اندیشکده چتم هاوس لندن، می‌گوید: «زود است که با اطمینان بگوییم حملات و ضدحمله‌های اوکراین ابتکار عمل راهبردی را به دست گرفته است، یا اینکه دچار کندی پیشرفت و حتی توقف خواهد شد. ما به چند هفته وقت نیاز داریم که اطلاعات به دست آوریم و ارزیابی کنیم اوکراین تا چه حد می‌تواند جلو برود و مقاومت روسیه چقدر خواهد بود.»

سوال‌های زیادی درباره حمله به منطقه خارکیف وجود دارد، از جمله اینکه اوکراین چطور توانست حمله را مخفی نگه دارد.

برنامه‌ریزی حمله هفته‌ها طول کشیده و شمار زیادی از نیروهای نظامی درگیر آن بوده‌اند، بسیاری از مردم درباره آن می‌دانسته‌اند و حفظ اطلاعات عملیات می‌توانست مساله‌ساز باشد.

بعید به نظر می‌رسد که دستگاه اطلاعاتی روسیه از آن با خبر نبوده باشد، و با این حال به نظر می‌آمد که نیروهای روسی غافلگیر شده‌اند.

به گفته بولگ، کی‌یف به وضوح از درگیری‌ها در خرسون استفاده کرد تا حواس مسکو را متوجه جنوب نگه دارد. و هیچ کس به خود زحمت نمی‌داد آماده شدن نظامی را پنهان کند، چون روسیه ادوات نظامی لازم را نداشت که مانع حمله پیش رو شود.

او می‌گوید: «این نبرد اطلاعاتی نبود که شکست خورد. روسیه به اندازه کافی سرباز و پایگاه ندارد که در سه جبهه بجنگد. شما نمی‌توانید همزمان در دونباس، خارکیف و جنوب بجنگید: واضح است که غیرممکن است.»

کمبود نیروی نظامی روسیه مدت‌هاست که به یک معضل تبدیل شده است و مسکو سخت در تلاش است که این ضعف را جبران کند، حتی شده با استخدام نیرو در زندان‌ها.

اوکراین از آغاز جنگ از کشورهای خارجی تجهیزات نظامی دریافت و این تا حد زیادی تاکتیک جنگی آنها را تعیین کرده است./بی بی سی

کدخبر: 826424 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟