آژانس: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۹ برابر حد تعیین شده است

به گزارش رکنا ، در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد خبرگزاری رویترز رسیده آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد از میزان لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فراتر رفته است.

رویترز نوشت که مطابق با تخمین‌های گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد و به شکل اورانیوم هگزافلوراید از زمان گزارش قبلی آژانس اتمی از ۱۲.۵ کیلوگرم به ۵۵.۶ کیلوگرم رسیده است.

آژانس همچنین اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۹ برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای برجام رسیده است.

با وجود اینکه پیشتر پرونده "منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای" در جریان امضای توافق برجام به شکل کامل بسته شده بود، آژانس درگزارش ثانویه خود بار دیگر مدعی شده است که ایران همچنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.

در گزارش ثانویه که به رصد رویترز رسیده آمده است: مدیرکل به شدت نگران است که ایران در فاصله گزارش قبلی تا گزارش کنونی آژانس، به تعامل با آژانس بر سر مسائل پادمانی برجسته نپرداخته است و بنابراین، هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل آن‌ها حاصل نشده است.

آژانس تاکید کرده است: تا زمانی که ایران توضیحات صادقانه درباره وجود ذرات اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده ارائه ندهد، در صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور تردید داریم.

ادعای شفاف نبودن در برنامه هسته‌ای ایران در پی این مطرح می‌شود که دوربین‌های نظارتی آژانس پس از خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌ای ایران و نیز بدعهدی‌های آژانس و طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان، از سوی کشورمان برچیده شد.

خبرنگار وال استریت ژورنال با اشاره به گزارش جدید آژانس، عنوان کرده که گزارش‌های پادمانی آژانس اتمی عموما ۱۰ صفحه‌ای هستند اما گزارش اخیر آژانس تنها ۳ صفحه بوده است. او می‌گوید: تخمین زده می‌شود ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۴ تن رسیده باشد.

 

کدخبر: 823446 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟