۵ میلیارد یورو ارز ترجیحی هنوز بازگردانده نشده است

محمدرضا یزدی به مناسبت هفته دولت در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره تعامل و هماهنگی و مدیریت قوا و اینکه دولت سیزدهم در مجموع در یک سال گذشته چه تحولی را توانسته در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی ایجاد بکند، گفت: پس از تذکرات متمادی که رهبر معظم انقلاب به مسئولان اجرایی و قوای سه گانه درباره مقابله با مفاسد دادند، در اردیبهشت سال 80، ایشان فرمان ایجاد ستادی به عنوان ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی را صادر کردند. فرمان هشت ماده‌ای که رهبر انقلاب در سال 80 صادر کردند، مبنی بر اینکه این ستاد با مسئولیت رؤسای قوا و معاونین و دست اندرکاران دستگاه‌های نظارتی برای ریشه یابی و مقابله با فساد اقدام کنند.

ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی متشکل از معاونین اول سه قوا به اضافه پنج وزیر و دو رئیس سازمان، رئیس سازمان برنامه و بودجه ، رئیس بانک مرکزی و سه نماینده ریاست محترم مجلس است که در این ستاد حضور دارند.

وی درباره بحث مبارزه با فساد و حذف ارز 4200 تومانی اظهار داشت : شاید در زمانی که عرضه ارز 4200 تومانی در دولت مطرح شد با نیت خیری اتفاق افتاده باشد، اما متأسفانه مسیر خیلی سریع و به سرعت به سمت انحراف رفت. این انحراف هم حاکی از یک به هر حال امتیاز ویژه ساختاری بود که به یک عده‌ای داده شد. عده زیادی از کسانی که به نوعی فعال اقتصادی نبودند از این ارز استفاده کردند و در آوردن کالا هم تعلل کردند.

ما امروز با بدهکاران بزرگ بانکی روبرو هستیم که امروز می‌توانم من بگویم حداقل 55 تا از آن‌ها را که ما بررسی می‌کنیم در دستور کار ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی است. این افراد بالای 50 میلیون یورو ارز ترجیحی گرفتند و هنوز نتوانستند تسویه کنند. البته از این 55 نفر و کسانی که زیر 50 میلیون یورو هم بدهکار هستند، تقریباً می‌توانیم بگوییم حدود 20 نفر تعیین تکلیف شده‌اند. نحوه بازپرداخت آنها مشخص شده، اموال تعدادی از آنها ضبط شده است و در دستگاه قضا با تعدادی از آنها برخورد می‌شود.

کدخبر: 819592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟