بیوگرافی آیت الله سیداحمد خاتمی

سیداحمد خاتمی در 18 اردیبهشت ماه سال 1339 در سمنان متولد شده است. او در خانواده ای متدین پرورش یافت، پدرش سیدمهدی سواد خواندن و نوشتن داشت، و به ایمان و تقوا شهره بود، او به تربیت دینی و اخلاقی فرزندان اهمیت میداد، مادرش خانم طیبه سادات خاتمی، خانمی متدین و مانوس با قرآن بود.

دوران تحصیل سیداحمد خاتمی

او پس از پایان دوران ابتدایی، در سن 11 سالگی تحصیل در علوم حوزوی را در حوزه علمیه سمنان آغاز کرد. در سال 1354 دروس مقدمات حوزه را در محضر آقایان حجه الاسلام و المسلمین سیدمحمد شاهچراغی و حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نصیری فراگرفت و پس از آن در مهر ماه سالی که رژیم پهلوی مدرسه فیضیه و دارالشفاء را اشغال کرده بود به حوزه علمیه قم رفت و بخش زیادی از دروسی که در سمنان خوانده بود نزد مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مدرس افغانی دوباره خوانی کرد.

تحصیل دروس در حوزه علمیّه قم

ایشان همچنین شرح لمعه را از محضر حضرت حجّت الاسلام و المسلمین فاضل هرندى، اصول الفقه را نزد حضرت حجّت الاسلام و المسلمین آقای هادی مروی خراسانى، مکاسب را از محضر حضرات آیات ستوده، خزعلى، اشتهاردی و بنی فضل، رسائل را از محضر حجّت الاسلام و المسلمین آقای موسوى، کفایه الاصول را از محضر حضرات آیات سیّد علی محقّق داماد و دوزدوزانى، شرح منظومه و تجرید را از محضر حضرت آیت اللّه حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی و جناب حجّت الاسلام و المسلمین دکتر احمد بهشتی فسائى، اسفار را از محضر فقیه متألّه حضرت آیت اللّه جوادی آملی و آیت اللّه حاج شیخ ابراهیم امینى، اشارات را از محضر فیلسوف و عارف معاصر حضرت آیت اللّه حسن زاده آملى، تفسیر را از محضر حضرت آیت اللّه مشکینی و حضرت آیت اللّه خزعلى، عهدنامه مالک اشتر نهج‌البلاغه را از آیت اللّه حسین نوری همدانى، یک دوره خارج اصول و بخش های زیادی از فقه را از محضر حضرت آیت اللّه العظمی میرزا جواد آقا تبریزى، خارج اصولِ جلد اوّل کفایه و بحث خارج اجاره را از محضر آیت اللّه العظمی فاضل لنکرانى، مدّت هفت سال از درس فقه آیت اللّه منتظرى، نیز از محضر حضرات آیات آیت اللّه العظمت میرزا هاشم آملى، حضرت آیت اللّه العظمی وحید خراسانی و حضرت آیت اللّه العظمی شبیری زنجانی استفاده کرد. همچنین یک‌دوره بحث فلسفی شناخت را از محضرشهید علاّمه آیت اللّه مطهّرت در سال آخر عمر مبارکشان بهره مند شد.

سخنرانی انقلابی و افشاگرانه علیه رژیم

امام جمعه موقت تهران از کودکی با نام امام راحل آشنا شد، و از سال 1354 که منبر رفتن را آغاز کرد، در مسیرهای تعیین شده ایشان به سخنرانی می پرداخت و در روستای زرند ساوه و آدران شهریار آغازگر جریانات انقلاب بود، همچنین در شوشتر، تهران و سمنان نیز منبرهای انقلابی و افشاگرانه علیه رژیم برگزار می کرد، و در نتیجه همین سخنرانی ها مورد تعقیب عوامل رژیم قرار گرفته بود که توانست فرار کند، و سابقه زندان و تبعید در آن دوران را ندارد.

پس از پیروزی انقلاب نیز فعالیت های فرهنگی می کرد و تدریس عمومی دروس حوزوی را از سال 1363 آغاز کرد، و همچنین در دوران دفاع مقدس نیز فعالیت های تبلیغاتی انجام می داد.

بیوگرافی آیت الله سیداحمد خاتمی

فعالیت ها و سمت های امام جمعه موقت تهران

سیداحمد خاتمی در سال 1376 از حوزه انتخابی کرمان نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم شد، او همچنین عضو فقهای شورای نگهبان، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، عضوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو هیئت مدیره مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت و عضو شورای سیاستگذاری فرهنگی آن مجمع نیز می باشد.

 فهرست برخی آثار و تالیفات:

•  ابعاد جنگ در قرآن و حدیث

•  شایعه از نظر قرآن و حدیث

•  سیمای نفاق در قرآن

•  رسالت خواص

•  عبرتهای عاشورا

•  سیری در سیره سیاسی امام علی (ع)

•  سیمای حماس امام سجاد (ع)

•  مدیریت در قرآن و حدیث

•  اخلاق سیاسی

•  امر به معروف و نهی از منکر

•  در سایه سار حکمت علوی

•  مدیریت و تشکل در سیره امام هادی (ع)

•  نگاهی به مبانی تفکر خمینی پیرامون ولایت فقیه

•  فقه الاخلاق از دیدگاه شیخ انصاری

کدخبر: 809646 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟