تعیین حقوق تشکل‌های صنفی - تخصصی پس از دریافت پروانه فعالیت

به گزارش رکنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ( چهارشنبه) مجلس گزارش شور دوم  کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در خصوص طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل ها صنفی- تخصصی را بررسی کرده و ماده ۱۳ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۱۳ این طرح؛ تشکل ها پس از دریافت پروانه فعالیت و ثبت آن در چهارچوب قوانین و مقررات کشور از حقوق زیر برخوردار می شوند:

الف) مشاوره، اظهارنظر و ارائه پیشنهاد و راهکار به دستگاه های اجرایی در فرآیند برنامه ریزی مراجع دولتی و عمومی غیر دولتی در سطوح استان یا ملی حسب مورد متناسب با تخصص و موضوع فعالیت تشکل

تبصره؛ دستگاه های اجرایی موضوع  ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلف اند در فرآیند وضع مقررات عام الشمول حسب مورد نظرات و پیشنهادات تشکل های صنفی - تخصصی مربوط به موضوع را در صورت ارائه یافت نمایند.

ب) پیگیری و مطالبه حقوق در مسائل حوزه تخصصی تشکل از دستگاه های ذی ربط

پ) ارائه خدمات حسب تخصص و حوزه فعالیت به اعضای تشکل

ت)انعقاد تفاهم نامه همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی در چهارچوب صلاحیت خود

ث) ارائه خدمات آموزشی و انتشار نشریه و ایجاد تارنما (وبسایت) و استفاده از سایر ابزارهای اطلاع رسانی و محصولات فرهنگی، آموزشی و پژوهشی با رعایت قوانین و مقررات مربوط در حوزه تخصصی خود

تبصره؛ تشکل های متقاضی نشریه الکترونیکی یا مکتوب می توانند درخواست خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز ارسال کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است پس از دریافت تقاضا حداکثر ظرف سه ماه نسبت به صدور مجوز یا ارائه دلایل عدم صدور مجوز مطابق قوانین اقدام کند. در صورت عدم صدور مجوز تشکل ها می توانند به دیوان عدالت اداری شکایت نمایند.

ج) حق دادخواهی در مراجع قضایی و شبه قضایی

منبع: ایسنا

کدخبر: 808079 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟